بومی سازی شبیه ساز نور خورشید در دانشگاه حکیم سبزواری


بومی سازی شبیه ساز نور خورشید در دانشگاه حکیم سبزواری

محققان دانشگاه حکیم سبزواری موفق به تولید دستگاه شبیه ساز نور خورشید شدند.

بومی سازی شبیه ساز نور خورشید در دانشگاه حکیم سبزواری

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نور خورشید با طیف رنگی از طول موج‌های مختلف، کاربرد‌های متنوعی در صنایع و کشاورزی دارد. اشعه ماوراء بنفش این نور حتی در این روز‌ها برای نابودی ویروس کرونا در محیط‌های مختلف به خدمت انسان درآمده است.

بعد از موفقیت محققان مواد و پلیمر دانشگاه حکیم سبزواری در ساخت سلول‌های خورشیدی در سال ۹۵، این پژوهشگران دستگاه شبیه ساز نور خورشید را بعد از یک فرآیند علمی طراحی و تولید کرده اند.

چاره خواه، پژوهشگر این طرح اظهار کرد: در این دستگاه سعی شده است تا تمام بخش‌های مختلف نور خورشید با استفاده از لامپ‌های مختلف کنار هم جمع شوند تا بتوانیم مطابقت بسیار خوبی شبیه نور واقعی خورشید داشته باشیم.

او افزود: این دستگاه حاصل یک سال کار پژوهشی در حوزه پلیمر و رشته فیزیک است.

فرزی مسئول این طرح تصریح کرد: تمرکز ما بر افزایش کارآیی سلول هاست که نهایتا به سلول‌های پلیمری قابل انعطاف با کاربری‌های متعدد در مکان‌های مختلف برسیم.

جراحی پژوهشگر این پروژه گفت: سلولی که تهیه شده در داخل دستگاه شبیه ساز نور خورشید قرار گرفته و در نرم افزار به اندازه گیری بازدهی و پارامتر‌های سلول می‌پردازیم.

کاربردهای دستگاه شبیه ساز نور خورشید

این دستگاه شبیه ساز نورخورشید علاوه بر مصارف پژوهشی کاربرد‌های مهم دیگری هم دارد که در کشت گیاهان، گلخانه‌ها و ارزیابی کارآیی و کیفییت قطعات خودرو در صنایع خودرویی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توان تولید این دستگاه برای مصارف صنعتی در دانشگاه حکیم سبزواری وجود دارد. در مصارف صنعتی فقط ابعاد دستگاه مورد نظر است و این میزان دقت مورد نیاز نیست؛ بنابراین راحت‌تر می‌توان نمونه‌های صنعتی را با ابعاد بزرگ‌تر درست کنیم.

بیشتر بخوانید

دستگاه شبیه ساز نور خورشید طراحی شد

به تازگی عنوان شده است که دستگاه شبیه ساز نور خورشید کم ضررترین دستگاه برای ویروس کشی در ورودی و خروجی محیط‌های درمانی است. محققان و پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری با بومی سازی این فناوری می‌توانند این دستگاه را با نصف قیمت نمونه خارجی آن تولید کنند. دستگاهی که مورد نیاز مراکز پژوهشی، علمی و صنعتی کشورمان است.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند