عملکرد ضعیف 3 دستگاه‌ اجرایی در جذب تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری


عملکرد ضعیف 3 دستگاه‌ اجرایی در جذب تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری

استاندار چهارمحال و بختیاری با انتقاد از جذب نشدن تسهیلات ارزان قیمت اشتغال روستایی و عشایری توسط برخی از دستگاه‌های اجرایی، گفت: عملکرد نامطلوب این مدیران به وزارتخانه مربوطه گزارش می‌شود.

اقبال عباسی ۱۷ تیرماه در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری چهارمحال و بختیاری با انتقاد از جذب نشدن تسهیلات ارزان قیمت اشتغال روستایی و عشایری توسط برخی از دستگاه‌های اجرایی، اظهار کرد: اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، ورزش و جوانان و اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه عملکرد ضعیفی داشتند، عملکرد نامطلوب آن‌ها به وزارتخانه مربوطه گزارش می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه تسهیلات ارزان قیمت اشتغال روستایی و عشایری یک ظرفیت بزرگ برای کاهش نرخ بیکاری است، گفت: از این ظرفیت می‌توان در ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در تقویت و توسعه گردشگری، ایجاد مشاغل فناورانه، ایجاد زیرساخت‌های ورزش زمستانه در پیست‌های اسکی، ایجاد مراکز خدمات رفاهی و ... استفاده کرد.

وی افزود: علت اصلی جذب نشدن تسهیلات و نبود متقاضی برای دریافت این تسهیلات، نبود اطلاع‌رسانی صحیح و هدایت افراد بیکار برای اشتغال‌زایی از طریق این تسهیلات است، دبیرخانه تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری باید روند جذب اعتبارات را با جدیت دنبال و موانع و مشکلات را برطرف کند.

عباسی با بیان اینکه مدیران دستگاه‌های اجرایی که اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری را به طور کامل جذب نکرده‌اند باید تا پایان تیرماه تا ۲ برابر اعتبار جذب نشده طرح اشتغالزایی معرفی کنند، خاطرنشان کرد: با مدیرانی که در این حوزه عملکرد مطلوبی نداشته باشند برخورد می‌شود و اعتبار آن‌ها به سایر دستگاه‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: فرصت‌های ایجاد اشتغال و استفاده از تسهیلات ارزان قیمت در روستاها برای مردم تبیین شود، بسیاری از مردم از فرآیند جذب این تسهیلات اطلاع کافی ندارند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اقامتگاه‌های بوم‌گردی یک فرصت برای توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال است، گفت: کارهای خوبی در این حوزه در برخی از شهرستان‌ها صورت گرفته است، اما کافی نیست، می‌توان بناهای تاریخی، مدارس قدیمی و مکان‌های بلااستفاده دولتی را به بخش خصوصی برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی واگذار کرد.

عباسی اضافه کرد: نظارت کافی برای بحث رعایت موارد بهداشتی در این اقامتگاه‌ها باید صورت بگیرد، بانک‌ها نیز موظف هستند سند ملکی این اقامتگاه‌ها را برای پرداخت تسهیلات به عنوان وثیقه قبول کنند، در بحث استحکام بنا نیز طبق موارد قانونی این مسائل در زمان اخذ پروانه تأسیس و بهره‌برداری رعایت شود، این اقامتگاه‌ها باید استحکام کافی را برای اسکان مسافران داشته باشند تا خطری جان گردشگران را تهدید نکند.

استاندار چهارمحال و بختیاری با تأکید بر تقویت شرکت‌های تورگردانی و گردشگری، یادآور شد: می‌توان از محل کمک‌های فنی و اعتباری و تسهیلات ارزان قیمت به این شرکت‌ها برای خرید اتوبوس یا مینی‌بوس برای جابجایی گردشگران کمک کرد، راه نجات حوزه گردشگری تقویت اقامتگاه‌های بوم‌گردی است.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه گلخانه‌ها یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: می‌توان گلخانه‌ها را با پیوست گردشگری احداث کرد و بهره‌برداران از این طریق نیز درآمدزایی داشته باشند.

عباسی افزود: احداث گلخانه‌ها در اراضی و مراتع بلاتکلیف موجب مقاوم شدن اقتصاد، ایجاد اشتغال و تعیین تکلیف این اراضی می‌شود، همچنین راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز موجب رونق در بخش کشاورزی خواهد شد.

استاندار چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: مدیران حوزه گردشگری و جهادکشاورزی در هر شهرستان به صورت جداگانه هدف‌گذاری برای افزایش مساحت گلخانه‌ها و تعداد اقامتگاه‌های بوم‌گردی انجام دهند و در پایان سال گزارش دهند که چه میزان به این هدف‌گذاری نزدیک شده‌اند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل