احتمال انفجار در پارچین/ روایت از نوری که آسمان بامداد جمعه تهران را روشن کرد


احتمال انفجار در پارچین/ روایت از نوری که آسمان بامداد جمعه تهران را روشن کرد
بامداد روزگذشته فیلمی به سرعت منتشر شد که در آن نور نارنجی‌رنگی همراه با صدای مهیب آسمان منطقه شرقی تهران را شبیه به غروب خورشید روشن می‌کرد. برخی در فضای مجازی نوشتند که صدا و نوری در پردیس، بومهن و مناطق اطراف تهران به وضوح شنیده و رویت شده بود. بسیاری با بررسی نقشه‌ها نشان دادند که محل انفجار جایی نزدیک پارچین بوده است. بعد از این مقامات نظامی وقوع انفجار در این منطقه را تایید کردند ولی گفتند که این انفجار تلفات جانی نداشته و ربطی هم به مناطق نظامی موجود در این نقطه نداشته است.

در دقایق اولیه نیمه‌شب جمعه ۶ تیرماه، تعدادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی از مشاهده نور نارنجی‌رنگ در مناطق شرقی تهران خبر دادند. در ویدئوهای ارسالی مخاطبان این نور به مدت چند ثانیه مشاهده می‌شود. حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی استاندار تهران درباره انتشار نور نارنجی در شرق تهران گفت: جزییات این موضوع در دست بررسی است. ایسنا همچنین نوشت؛ «اخبار دریافت‌شده حاکی است، تصاویری که از بامداد روز جمعه در فضای مجازی با عنوان وقوع انفجار در منطقه شرق تهران منتشر شده مربوط به انفجار یک مخزن گاز صنعتی در حاشیه یکی از مراکز وزارت دفاع بوده و هیچ ارتباطی به تاسیسات نظامی واقع در منطقه فوق ندارد». میرشهاب‌الدین قوامی، مدیر روابط‌عمومی اورژانس تهران نیز گفت: تا این لحظه تقاضایی از اورژانس مبنی بر اعزام تکنسین و آمبولانس در این خصوص نداشته‌ایم.

احتمال انفجار در پارچین/ روایت از نوری که آسمان بامداد جمعه تهران را روشن کرد

تایید انفجار مخزن گاز

تا در نهایت سخنگوی وزارت دفاع به تشریح علت این اتفاق پرداخت. سخنگوی وزارت دفاع گفت: در پی انفجار در پارچین هیچ آسیبی به کسی وارد نشد و تلفاتی هم نداشتیم و در حال حاضر هم مجموعه و منطقه مخازن گاز تحت کنترل هست. امیر داوود عبدی درباره جزئیات انفجار پنج‌شنبه شب در منطقه پارچین تهران، اظهار کرد: اتفاقی که در جنوب‌شرقی تهران رخ داد به دلیل نشست مخازن گازی بود که در منطقه عمومی پارچین رخ داد و عامل انفجار و شعله‌ور شدن آتش شد. وی که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، افزود: بلافاصله یگان‌های آتش‌نشان و اطفای حریق وارد منطقه شدند و به‌سرعت و به‌خوبی آتش مهار شد و هیچ آسیبی به کسی وارد نشد و تلفاتی هم نداشتیم و در حال حاضر هم مجموعه و منطقه مخازن گاز تحت کنترل هست. عبدی ادامه داد: الحمدا... هیچ مشکل خاصی نداریم و همه چیز طبق روال عادی طی مسیر می‌کند. سخنگوی وزارت دفاع در پایان گفت: محل وقوع این حادثه منطقه مسکونی نیست و یک منطقه تپه‌مانندی است که این اتفاق آنجا رخ داد و خدا را شکر می‌کنیم که آسیبی به کسی وارد نشده است.

پارچین چرا مهم شد؟

نام پارچین در زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که ادعاهایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای در این مکان شد البته این ادعاها هیچگاه تایید نشد؛ چنانکه در آبان ۹۴ مدیرکل آژانس همچنین به امضای نقشه راه میان تهران و آژانس اشاره کرد که بر اساس آن تمام موضوعات مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران قرار است تا ۱۵ دسامبر حل خواهد شد. یوکیا آمانو اظهار کرد: طبق این نقشه راه من به همراه ترو واریورانتا، معاون مدیرکل به ایران سفر و از سایت پارچین بازدید کردیم. مکانی که آژانس از مدت‌ها پیش خواستار دسترسی به آن بود. همچنین نمونه‌برداری‌های محیطی از پارچین صورت گرفت که هم‌اکنون در آزمایشگاه‌های تخصصی آژانس در وین قرار دارند و بازرسان در حال بررسی آنها هستند. مدیرکل آژانس گفت که در تاسیسات پارچین اتاق انفجار مشاهده نشد.

این اولین بار نبوده که در پارچین انفجار رخ می‌دهد. ۲۲ آبان ۱۳۸۶ هم انفجاری در منطقه پارچین رخ داد که گفته می‌شود به روستای حمومک در اطراف آن آسیب زد. کارخانه‌های صنایع دفاع در پارچین از سال ۱۳۱۱ فعالیت داشته‌اند و امروزه حدود ۵۰۰ واحد مسکونی سازمانی و همچنین شهرک‌های اقماری دارد. در این میان معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران نیز از مردم خواست، به شایعات در خصوص علت صدای شرق تهران توجه نکنند. حمیدرضا گودرزی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: تاکنون گزارشی از علت صدا و نور در شرق تهران نداشتیم. معاون امنیتی انتظامی استاندار تهران ادامه داد: بررسی علت دقیق نور و صدای شرق تهران به نیروی انتظامی سپرده شده و در حال بررسی موضوع هستند.

armanmeli.ir
hamdelidaily.ir

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی