ضعف زیرساخت‌ها عامل بالا بودن غرق شدگی در خوزستان است


ضعف زیرساخت‌ها عامل بالا بودن غرق شدگی در خوزستان است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان گفت: ضعف زیرساخت‌های استان عامل بالا بودن آمار غرق شدگی در خوزستان است.

ضعف زیرساخت‌ها عامل بالا بودن غرق شدگی در خوزستان است
به گزارش فانوس، علی خدادادی ظهر سه‌شنبه در جلسه هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و امدادی با هدف تعامل بین این دستگاه‌ها در راستای امدادرسانی در حوادث و بحران‌های احتمالی آینده که با حضور نماینده‌های دستگاه‌های اجرایی و امدادی به میزبانی جمعیت هلال احمر خوزستان و در سالن اجتماعات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: در کشورهای مختلف علت مرگ‌ومیرها در رتبه اول و دوم مشکلات قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها اعلام شد در حالی که در کشور ما حوادث و تصادفات جاده‌ای در رتبه دوم قرار گرفته است.

وی افزود: مرگ‌ومیرهای ناشی از غرق شدن در ۱۰ سال گذشته، ۱۸ هزار و ۲۷۴ مورد بود که بیشترین آمار این رقم را خوزستان به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان عنوان کرد: در سال گذشته در کشور یک هزار و ۲۷۵ مورد غرق‌شدگی به ثبت رسیده است که باز هم خوزستان با اختصاص ۱۵۱ مورد به خود، بالاتر از استان‌های گیلان و مازندران در صدر جدول قرار گرفت.

خدادادی بالا بودن آمار غریق‌ها را در استان خوزستان مسئله‌ای ناخوشانید دانست و گفت: اینکه استان ما در این آمار بالاتر از استان‌های گیلان و مازندران قرار دارد و وسعت ساحل زیادی دارد، نشان‌دهنده این است که ما نیاز به کار بیشتری در این زمینه داریم.

وی کاهش آمار غرق‌شدگان در ساحل‌های مازندران و گیلان را ناشی از اجرای طرحی مثل سالم‌سازی سواحل دانست و تصریح کرد: فقرهای زیرساختی در استان خوزستان و محدودیت‌ها ما را ایجاب می‌کند که با توجه به علاقه‌مندی مردم به تفریحات ساحلی در استان، بیشتر بر مسئله آموزش تمرکز داشته باشیم چرا که توانایی مالی و امکان اجرای عملی احداث پایگاه‌های متعدد ساحلی در استان وجود ندارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان عنوان کرد: تلاش جمعیت هلال احمر بر این است تا با آموزش‌های مختلف و ایجاد کمپین‌های مختلفی مثل «کمپین غرق نشویم» فرهنگ تفریح و استفاده مناسب و بدون خطر از سواحل را در بین مردم نهادینه کنیم.

خدادادی در خصوص عوارض ناشی از حوادثی مثل غرق شدن افراد و به ویژه جوانان در رودخانه‌های استان اظهار داشت: اثرات روحی روانی غرق شدن اشخاص در آب و به ویژه قشر جوان، به طور قابل‌توجه در بین خانواده‌ها ماندگار و طولانی است.

وی بهترین راه پیشگیری از این حوادث را آموزش مناسب و به ویژه پوشش تصویری حوادث خواند و اضافه کرد: استفاده از پتانسیل سازمان‌های مردم و نهاد و گروه‌هایی که در زمینه نجات غریق علاقه‌مند به همکاری هستند می‌تواند کمک خوبی برای کاهش آمار غرق‌شدگان استان باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان به برداشتن تجهیزات ایمنی مثل نرده‌ها و پله‌ها در کانال‌های محلی اشاره کرد و گفت: این ابزار ایمنی از زمان قدیم برای امنیت افرادی که وارد آب کانال می‌شدند، تعبیه شده بود که اکثر این ابزار به سرقت برده شد که جا دارد سازمان جهاد کشاورزی با توجه به آمار قابل‌توجه غرق‌شدگان در این کانال‌ها نسبت به تأمین این تجهیزات نظارت داشته باشد.

خدادادی به نقش رسانه‌ها، به ویژه صداوسیما در کاهش این حوادث اشاره کرد و گفت: نشان دادن تصویری هرچند کوتاه از یک حادثه می‌تواند آثار بزرگی را در نگرش افراد و به تبع آن رفتار آنها گذاشته و آنها را از رفتارهای خطرناک و حادثه‌ساز منع کند.

وی در پایان به مسئله بحران فعلی کرونا اشاره کرد و گفت: این ویروس تاکنون با تمام تحقیقاتی که بر آن انجام شده است رفتار مشخصی نداشته و وضعیت خوزستان نیز با توجه جمعیت ۱۰۰ هزار نفری افراد هایریسکی (در خطر) که دارد، اگر مراقب‌های بهداشتی در آن لحاظ نشود می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خوزستان اضافه کرد: ظرفیت بیمارستان‌های شهرها در حال حاضر یا تکمیل شده یا در حال تکمیل است و اگر مردم در این خصوص بهداشت و ایمنی لازم را رعایت نکنند، با سیلی از کرونا مواجه خواهیم شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یسنا کوچولو را دیده اید؟ / هلیکوپتر امداد برای پیدا شدن دختر گمشده به پرواز در آمد + فی...