اعتبارات مقابله با بیابان‌زایی یک‌سوم شد/ توقف یک‌ساله عملیات مالچ‌پاشی به‌دلیل انتقادات


اعتبارات مقابله با بیابان‌زایی یک‌سوم شد/ توقف یک‌ساله عملیات مالچ‌پاشی به‌دلیل انتقادات

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه اعتبارات مقابله با بیابان‌زایی کاهش شدید یافته است، گفت: اعتبارات اختصاص‌یافته در سال 98، 7580 میلیارد ریال بود که در سال جاری به 2400 میلیارد ریال کاهش یافته است.

اعتبارات مقابله با بیابان‌زایی یک‌سوم شد/ توقف یک‌ساله عملیات مالچ‌پاشی به‌دلیل انتقادات

به گزارش فانوس، مسعود منصور رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی مقابله با بیابان‌زایی در سال 1399 اظهار کرد: 3 میلیارد نفر از مردم جهان در معرض بیابان‌زایی هستند و جنگل‌ها تخریب می‌شود.


وی افزود: براساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده تا سال 2055 نیاز به غذا و آب مورد نیاز مردم دنیا 50 درصد رشد می‌کند این در حالی است که در شرایط فعلی نیز 800 میلیون نفر در معرض گرسنگی قرار دارند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: 30 میلیون اراضی بیابانی در کشور داریم که 14 میلیون آن بحرانی است به همین منظور به کنوانسیون بین‌المللی مربوطه الحاق شدیم.

منصور با بیان اینکه ایران جزو کشورهای پیشرو در مقابله با بیابان‌زایی است گفت: 6 دهه است که عملیات مقابله با بیابان‌زایی در کشور انجام می‌شود که این امر علاوه بر جلوگیری از، از بین رفتن زیرساخت‌ها شده است باعث ایجاد دو میلیون هکتار جنگل دست‌کاشت نیز شده است.

وی گفت: در سال گذشته در 22 استان کشور عملیات بیابان‌زایی در مساحتی بالغ بر 127 هزار هکتار انجام شده است و 34 هزار هکتار نهال‌کاری و 10 هزار هکتار مالچ‌پاشی انجام شده است.

عملیات مالچ‌پاشی به‌دلیل اختلافات یک سال متوقف شد

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه به‌دلیل انتقادات فعالان محیط زیست عملیات مالچ‌پاشی به‌مدت یک سال متوقف شد تصریح کرد: در ارتباط با ضرورت مالچ‌پاشی میان کارشناسان اختلاف نظر وجود دارد به همین دلیل این طرح یک سال متوقف شد و در این مدت فراخوان دادیم و از شرکت‌های دانش‌بنیان خواستیم که در صورت داشتن ماده جایگزین برای تثبیت اراضی بیابانی آن را ارائه کنند.

منصور ادامه داد: در سال 99 با کاهش شدید اعتبارات مقابله با بیابان‌زایی مواجه هستیم به‌طوری که این اعتبار از 7580 میلیارد ریال به 2400 میلیارد ریال کاهش یافت اما امیدواریم که همچنان بتوانیم اقدامات مؤثری انجام بدهیم.

بنا بر این گزارش در این مراسم، 448 پروژه مقابله با بیابان‌زایی در 24 استان کشور و در 140 شهرستان در مساحتی بالغ بر 127 هزار هکتار و اعتباری بالغ بر 7500 میلیارد ریال افتتاح شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)