روستایی زیبا و دیدنی بیخ گوش تهران!


تنفس هوای پاک و دیدن آسمان آبی غنیمتی است که شما می توانید طی مدت یک ساعت و در فاصله حدود 50 کیلومتری هر کجای اطراف تهران به آن برسید. روستای برگ جهان به آب و هوای خوش و مناظر بکر مشهور است. آخر هفته خود را برای بازدید از روستای برگ جهان برنامه ریزی کنید و از قدم زدن در کوچه باغ های این روستای نزدیک تهران لذت ببرید. اما محل دقیق روستای برگ جهان...

تنفس هوای پاک و دیدن آسمان آبی غنیمتی است که شما می توانید طی مدت یک ساعت و در فاصله حدود 50 کیلومتری هر کجای اطراف تهران به آن برسید. روستای برگ جهان به آب و هوای خوش و مناظر بکر مشهور است. آخر هفته خود را برای بازدید از روستای برگ جهان برنامه‌ریزی کنید و از قدم زدن در کوچه‌باغ‌های این روستای نزدیک تهران لذت ببرید. اما محل دقیق روستای برگ جهان کجاست؟

تور قونیه

روستای برگ جهان کجاست؟

روستای برگ جهان از توابع لواسانات و یکی از روستاهای اطراف تهران است؛ دارای آبشاری زیبا که با کوهپیمایی یک ساعته به آن خواهید رسید. بعد از رسیدن به لواسان، به سمت افجه و سپس روستای برگ جهان ادامه مسیر دهید تا آبشار برگ جهان در شمال شرقی روستا را ببینید. دیدن آبشار برگ جهان یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای برگ جهان در اطراف تهران را از دست ندهید. این آبشار در مسیر صعود به قله‌های سرسیاه غار (سیاه چال‌ها) قرار گرفته و هم‌چنین مقصد طبیعت‌گردانی است که به قصد پیاده‌روی و کوهپیمایی به این روستا عزیمت می‌کنند. بعد از گذشت تقریبا پنج دقیقه پیاده‌روی از داخل روستا از یک پل ماشین رو که در طرف راست قرار دارد عبور کرده، بعد از قرار گرفتن در مسیر باغ‌ها راه اصلی را ادامه داده و بعد از گذشتن 10 دقیقه به دو راهی رسیده که سمت راست آن به رودخانه می‌رسد در صورت کم آب بودن رودخانه از آن گذشته و با حرکت در جهت خلاف جریان آب به سمت محل تلاقی رودخانه‌ها و بعد به سمت آبشار می‌رسید. اما راه سمت چپ کمی بالاتر از پای کوه گذشته و به همان محل تلاقی رودخانه‌ها می‌رسد.

روستایی زیبا و دیدنی بیخ گوش تهران!

تاریخچه روستای برگ جهان

بد نیست بدانید که در زمان‌های قدیم، روستای برگ جهان از چهار محله سردره، پادره، رودبار و شاهان تشکیل می‎‌شد. ولی امروزه هویت پیشین روستای برگ جهان به خصوص از نظر معماری دگرگون شده است. فقط در محله سردره، بقایای معماری (بنای یک مسجد) سال‌های میانی دوره پهلوی به جا مانده‌ است. برگ جهان از جمله روستاهای قدیمی منطقه لواسانات دراطراف تهران است. سفال‌های به دست آمده از لایه زیرین این روستای کوهستانی نشانگر قدمت تاریخی این روستاست. طی چند دهه اخیر بناهای قدیمی روستای برگ جهان تخریب و به جای آن‌ها ساختمان‌های جدیدی احداث شده و بافت قدیمی روستا دگرگون شده‌ است.

روستای برگ جهان چرا خاص است؟

شاید باورتان نشود، روستایی چنین بکر و خوش آب و هوا در نزدیکی شهر شلوغ تهران واقع شده باشد. نزدیکی روستای آب جهان به تهران، ویژگی منحصر به فرد این روستا است. روستای زیبای برگ جهان، خوراک سفر یک‌روزه برای تعطیلات آخر هفته است. وجود رودخانه، آبشار پرآب، کوچه باغ‌های تماشایی، مناظر چشم‌نواز و غیره از دیگر ویژگی‌های خاص این منطقه است. اگر طرفدار مقاصد نزدیک به تهران و سفرهای کوتاه هستید می‌توانید در تورهای یکروزه دالاهو شرکت کنید.

روستایی زیبا و دیدنی بیخ گوش تهران!

در روستای برگ جهان چه می‌بینیم؟

رودخانه برگ جهان

رودخانه برگ جهان از ارتفاعات اطراف روستای برگ جهان سرچشمه می‌گیرد و پس از پیوستن به رودخانه رودبار به سد لتیان می‌ریزد. نمایی از روستای برگ جهان روستایی با چشم‌اندازهای جذاب، ارتفاعات اطراف، باغات سرسبز گسترده، مزارع پیرامون، حواشی رودخانه برگ جهان و مسیرهای زیبای کوچه‌باغ‌های روستا یکی از زیباترین و جذاب‌ترین روستاهای استان تهران به شمار می‌آید. روستای برگ جهان با مناظر دلفریب و جلوه‌های کم‌نظیر به ویژه در بهار و تابستان هزاران گردشگر شهری را به سمت خود جلب می‌کنند.

روستاگردی در اطراف تهران

اگر می‌خواهید روستاگردی کنید می‌توانید در ادامه روستای برگ جهان، به روستای نیکنام ده بروید و باز در ادامه به یک سه‌راهی خواهید رسید که سمت راست شما را به سد لتیان و جاجرود می‌رساند و سمت چپ به روستا‌های هنزک، رسنان، چهارباغ، لواسان بزرگ، کلان، علائین، ایرا، جورد، سنگ دروازه، آردینه، وسگاره، مندانک و در نهایت به شهرستان رودهن.

قلعه دختر، بنای تاریخی در اطراف تهران

در فاصله سه کیلومتری شمال روستای برگ جهان و در ارتفاع 2720 متری نیز بقایای قلعه‌ای به جا مانده است که به قلعه دختر یا قلعه بند معروف است. این قلعه طی دهه‌های اخیر تخریب شده و مصالح آن در سایر بنا‌های روستا مورد استفاده قرار گرفته است.

زندانخانه لار

هم‌چنین در ارتفاعات شمال غربی این روستا، غاری وجود دارد که به زندانخانه لار معروف است. ظاهراً در گذشته این غار به عنوان زندان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. غار خمیره یا همان زندانخانه لار در منطقه لواسان و در سمت شمال غربی روستای برگ جهان واقع شده است. غار ابعادی در حدود دو متر در دو متر دارد و طول آن نیز حدود 30 متر برآورد شده است.

آرامگاه امامزاده اسماعیل در اطراف تهران

در ضلع غربی روستای برگ جهان و در دامنه شرقی تپه‌ای معروف به تنگل‌خانه واقع شده ‌است. بنای اولیه این امامزاده گنبد مخروط زیبایی داشت که امروزه به بنای جدیدالاحداثی تبدیل شده ‌است. این امامزاده مورد احترام مردم روستای برگ جهان و روستاهای مجاور است.

چطور به روستای برگ جهان در اطراف تهران برویم؟

فاصله تهران تا برگ جهان 40کیلومتر است. برای رفتن به روستای برگ جهان، دو راه پیش رو دارید: یا می‌توانید مسیر تهران، لواسان، نارون، هنرک، افجه و سپس برگ جهان را انتخاب کنید یا از این مسیر تهران، جاجرود، سد لتیان، نیکنام ده راهی روستای برگ جهان شوید. هر دوی این مسیر‌ها آسفالته است. اگر قصد دارید از تهران به سمت برگ جهان بروید، می‌توانید از مسیر بزرگراه شهید بابایی، جاده لشگرک، لواسان بزرگ رفته و از آنجا راه روستای افجه را در پیش بگیرید و به روستای برگ جهان برسید.

فراموش نکنید از دوراهی لواسان- فشم تا برگ جهان حدود 20 کیلومتر راه در پیش دارید. برای مسیر برگشت از برگ جهان می‌توانید با ادامه راه به سمت جاده جاجرود رفته و در این مسیر از طبیعت زیبای اطراف سد لتیان نیز لذت ببرید. از برگ جهان تا سد لتیان هفت کیلومتر، از سد تا جاده جاجرود حدود هفت کیلومتر و از آنجا تا بزرگراه بابایی حدود 15 کیلومتر راه در پیش خواهید داشت.

روستایی زیبا و دیدنی بیخ گوش تهران!

کی به روستای برگ جهان برویم؟

آب و هوای برگ جهان در بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در پاییز و زمستان سرد است. البته درست است که هوای روستای برگ جهان در پاییز سرد است، اما دیدن این روستا را در پاییز از دست ندهید. روستای برگ جهان در فصل پاییز به اوج زیبایی‌‌اش می‌رسد. درختان روستای برگ جهان در این فصل، ترکیبی از رنگ‌های گرم نارنجی و زرد و قرمز و قهوه‌ای می‌شوند و ناخودآگاه گرما را مهمان وجودتان می‌کنند.

سوغات روستای برگ جهان چیست؟

گندم، جو و بنشن عمده‌ترین محصولات زراعی روستای برگ جهان هستند. هم‌چنین گردو، سیب، زردآلو، ازگیل، گیلاس، آلبالو، هلو، خرمالو، آلو، گلابی و توت از محصولات باغی و سردرختی‌های این روستاست. فرآورده‌های لبنی از قبیل شیر، ماست، کره و تولید عسل نیز در روستای برگ جهان رواج دارند.

روستای برگ جهان روی نقشه

منبع: برترینها

دیگر مقاصد نزدیک به تهران را بشناسیم:

آهار و شکرآب کجاست؟ آبشار سنگان کجاست؟

وقت سفارت انگلیس



1399/03/22 | کد مطلب: 1321
برچسب‌ها: جاذبه‌های دیدنی

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم لمس کامل بدن شبنم قربانی توسط شهاب حسینی در فیلم سینمایی ! / هم آغوشی بعید بعد انق...