هرگز فراموشم نکن


هیچ کدام از ما دوست نداریم به فراموشی سپرده شویم اما شاید برای تان جالب باشد که گل ها هم دوست ندارند فراموش شوند برای همین گلی به این نام وجود دارد که کمتر کسی است که این گل بشناسد؛ گلی با نام laquo;فراموشم نکن raquo;. ولی مطمئن باشید این گل را در مناطق مختلفی دیده اید که شاید نام آن را نمی lrm; دانستید. در ادامه مطلب این گل را خواهید شناخت.

هیچ‌کدام از ما دوست نداریم به فراموشی سپرده شویم اما شاید برای‌تان جالب باشد که گل‌ها هم دوست ندارند فراموش شوند برای همین گلی به این نام وجود دارد که کمتر کسی است که این گل بشناسد؛ گلی با نام «فراموشم نکن». ولی مطمئن باشید این گل را در مناطق مختلفی دیده‌اید که شاید نام آن را نمی‎‌‌دانستید. در ادامه مطلب این گل را خواهید شناخت.

تور نئور و سوباتان

درباره گل فراموشم نکن:

فراموشم نکن 70 گونه دارد و از خانواده گاوزبانیان است. این گل، گیاهی علفی ریزوم‌دار است؛ گیاهان ریزوم دار در واقع گیاهانی هستند که بر خلاف سایر گیاهان، ساقه‌شان به صورت افقی و در زیر خاک رشد می‌کند. این گیاه نسبت به سرما مقاوم است و برای رشد نیاز به زمستان‌های خنک و طولانی دارد.

هرگز فراموشم نکن

ویژگی‌های ظاهری گل فراموشم نکن:

تعداد گلبرگ: ویژگی بارز این گل 5 برگ بودنش است.

رنگ گلبرگ: رنگ گلبرگ‌های این گل معمولاً به رنگ آبی است. اما رنگ‌های سفید، زرد و صورتی آن نیز وجود دارند.

ارتفاع: ارتفاع این گل‌ها نهایت تا 35 سانتی‌متر است.

برگ: برگ‌های این گل به رنگ سبز تیره، کرک‌دار و قاشقی شکل هستند.

هرگز فراموشم نکن

هرگز فراموشم نکن

عمر گل چقدر است؟

فراموشم نکن گیاهی کوتاه با عمری دوساله است. بسیاری بر این باورند چون عمر این گل کوتاه هست به نام فراموشم نکن معروف شده است.

فراموشم نکن کجاها می‌روید؟

این گل گیاه خودرویی است که در طبیعت استان‌های گیلان، کهکیلویه و بویر‌احمد، همدان، اردبیل به خصوص در مناطق شهرستان مشگین شهر و کوهستان سبلان یافت می‌شود. به طور کلی این گل در شمال و شمال غرب ایران می‌روید. بنابراین اگر در بهار به شهرهای شمالی سفر کرده‌ باشید قطعاً این گل زیبا را در گوشه‌وکنار جاده دیده‌اید. یکی از جاهایی که این گل را بدون شک می‌بینید، مسیر دریاچه نئور تا سوباتان است. اطراف دریاچه نئور هیچ درختی دیده نمی‌شود اما پر از گل‌های رنگی است که طبیعت این منطقه را زیباتر کرده است. البته لازم به ذکر است، گل فراموشم نکن در اروپا، آسیا و شمال آمریکا هم روییده می‌شود.

هرگز فراموشم نکن

زمان رویش گل فراموش نکن در ایران چه زمانی است؟

بیشترین زمان رویش این گل در مناطق شمال و شمال غربی ایران، در فصل بهار و در ماه‌های اردیبهشت تا خرداد است.

افسانه‌های نام گل فراموشم نکن:

قصه‌های بسیاری درباره این گل وجود دارد از معروف‌ترین داستان‌های این گل می‌توان به عاشق و معشوقی اشاره کرد که در کنار رود دانوب مشغول تفریح و دلدادگی بودند که ناگهان معشوق، گلی را در رودخانه می‌بیند و با نگاهش می‌فهماند که چقدر مشتاق آن دسته گل است. عاشق بدون ملاحظه، خود رابه درون آب می‌اندازد و گل را به سوی معشوقش پرتاب می‌کند و می‌گوید "فراموشم نکن" و خود به دیار نیستی می‌رود، از آن پس، این گل را "گل فراموشم مکن" نامیدند. از این رو در اروپا این گل را مظهر عشق می‌دانند.

مسیحیان نیزداستانی دارند که می‌گویند این گل‌ها هنگام تولد عیسی مسیح روییده شد تا نسل‌های پس از او بتوانند با دیدن آن گل او و مادرش مریم را به خاطر بیاورند.

این گل را چگونه بکاریم؟

اگر شما جزو افرادی هستید که دوستدار گل‌وگیاه هستید، این نکات را فراموش نکنید:

فراموشم نکن گلی است که به سادگی رشد می‌کند و نیاز به توجه و رسیدگی زیادی ندارد. فراموشم نکن است دیگر، در هر شرایطی می‌روید. بهترین موقع برای کاشت اولیه این گل در بهار است، اما رویشش در زمستان هم خوب است. آب‌وهوای مرطوب برای رشد این گل مناسب‌تر است. این گیاه را زیر درخت‌های همیشه سبز نکارید. فراموشم نکن نازکش نمی‌خواهد! یا باید زیر نور خورشید باشد یا سایه کامل.

1399/03/11 | کد مطلب: 3715
برچسب‌ها: دیدنی و خواندنی
هرگز فراموشم نکن
هرگز فراموشم نکن گلنوش بهزادنیا
هرگز فراموشم نکن کارشناس روزنامه‌نگاری و کارشناس ارشد علوم ارتباطات؛ علاقمند به کتاب،‌ سفر، طبیعت و فیلم.

تهیه و تدوین: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان