اذعان غیررسمی تاجیکستان به وجود کرونا همزمان با افزایش آمار ذات‌الریه


اذعان غیررسمی تاجیکستان به وجود کرونا همزمان با افزایش آمار ذات‌الریه

تهران - ایرنا - همزمان با افزایش نگرانی ها از شیوع ویروس کرونا در کشور تاجیکستان در آسیای میانه و همچنین افزایش آمار رسمی ابتلا و فوت ناشی از ذات الریه ، رییس یکی از احزاب سیاسی این کشور به وجود کرونا اذعان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آسیا پلاس، رحمت الله زائروف (Rahmaitllo Zoyirov) رییس حزب سوسیال دموکرات تاجیکستان در صفحه شخصی خود در رسانه اجتماعی "فیسبوک" نوشت: ویروس کرونا وارد تاجیکستان شده ... ما الان هم دو مرحله در مقابله با کرونا عقب هستیم و اکنون مرحله سوم وجود دارد.

وی گفته است که مرحله اول کرونا در ماه ژانویه (دی – بهمن ۹۸) آغاز شده که برخی از کارآفرینان در سفر به چین به کرونا مبتلا شدند و افراد دیگری هم از طریق آنان در تاجیکستان آلوده شدند.

زائروف افزود: این مساله که افراد کهنسال در تاجیکستان علاقه زیادی به گردشگری ندارند و کارگران مهاجر ما در روسیه هم در آنجا باقی مانده اند به نفع ما بوده و مرحله اول از تاجیکستان عبور کرده است.

رییس حزب سوسیال دموکرات تاجیکستان نوشت: با وجود تدابیر قرنطینه برای افراد ورودی به تاجیکستان از کشورهای دیگر ، برخی افراد با رشوه و پارتی بازی موفق به عبور از قرنطینه شده و از این طریق هم برخی افراد در تاجیکستان به کرونا آلوده شدند.

اذعان غیررسمی تاجیکستان به وجود کرونا همزمان با افزایش آمار ذات‌الریه

این چهره سیاسی تاجیکستان با بیان اینکه اذعان نکردن به وجود کرونا موجب اعتبار کارکنان درمانی و دولت نمی‌شود، افزود: قطعا ویروس کرونا در تاجیکستان وجود دارد اما هنوز به شکل همه گیری خود را نشان نداده و آنچه ما را نجات می دهد این است که اکثریت مردم "آموزش هایی" از طریق رسانه ها در خصوص قرنطینه خود و موارد بهداشتی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا بخصوص در شهرهای دوشنبه و خجند دریافت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: ما دیگر نمی توانیم با این ویروس "بازی" کنیم و لازم است اقدامات فوری و سریع انجام دهیم و این کار نیازمند منابع مالی و مادی است.

این درحالی است که اتحادیه اروپا روز ۱۳ آوریل کمک ۴۸ میلیون دلاری به تاجیکستان تعهد کرد و بانک جهانی نیز روز دوم آوریل کمک ۱۱.۳ میلیون دلاری را تصویب کرد. دولت آمریکا نیز قول ۸۶۶ هزار دلار برای کمک به تاجیکستان در مبارزه با شیوع کرونا را داده است.

به گزارش ایرنا ، با افزایش نگرانی ها از شیوع کرونا در تاجیکستان دولت این کشور روز شنبه تدابیری از جمله تعطیلی دو هفته ای مدارس و ممنوعیت تجمعات را اعلام کرد. این کشور همچنین صادرات برخی اقلام غذایی را ممنوع کرد و لیگ فوتبال این کشور هم از روز دوشنبه به تعلیق در آمد.

تاجیکستان که با کشور چین نیز مرز مشترک دارد، تا کنون موردی از ابتلا به کرونا تایید نکرده است اما در کشورهای همسایه این کشور صدها مورد ابتلا و دهها مرگ ناشی از کرونا گزارش شده و در هفته‌های اخیر چند مورد مرگ و میر در تاجیکستان که ناشی از ذات الریه و آنفلوآنزای خوکی اعلام شده به نگرانی‌ها و شایعاتی دامن زده است.

بر اساس تازه ترین گزارش‌ها حدود ۳۱۹ نفر شامل ۱۳۶ تن از کادر درمانی به ظن ابتلا به ذات الریه در مرکز درمانی شماره یک شهر دوشنبه پذیرش شده اند و ۱۱ نفر نیز به علت ذات الریه جان خود را از دست داده اند و ۸ بیمار نیز در بخش مراقبت های ویژه هستند. وزارت بهداشت تاجیکستان همچنین اعلام کرده که تا روز دوشنبه ۲۷ آوریل (هشتم اردیبهشت) ۴ هزار و ۱۰۰ تست کرونا انجام شده است. این وزارت اعلام کرده که تاجیکستان ۴۶ هزار و ۹۰۰ کیت آزمایش کرونا از روسیه و چین و آلمان دریافت کرده است.

"گالینا پرفیلیوا" نماینده سازمان بهداشت جهانی در تاجیکستان بتازگی موضع دولت این کشور مبنی بر وجود نداشتن کرونا در تاجیکستان را تایید کرد اما این سازمان قرار است در هفته جاری هیاتی از کارشناسان پزشکی را به تاجیکستان و همچنین ترکمنستان دیگر کشور عاری از کرونا در آسیای میانه اعزام کند.

نماینده سازمان بهداشت جهانی در روزهای اخیر لحن خود را اندکی تغییر داده است. او روز ۲۲ آوریل در گفتگو با روزنامه "کامرسانت" روسیه گفت که تا کنون هیچ تایید آزمایشگاهی درباره وجود کرونا در تاجیکستان اعلام نشده است. وی افزود که با قطعیت نمی توان گفت که هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا در تاجیکستان وجود ندارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند