آبروریزی عجیب


آتش جنگ قدرت در میان سازمان‌های فوتبالی اسپانیا آنقدر برافروخته است که حتی شیوع ویروس کرونا هم باعث نشده فروکش کند و نتیجه آنکه رابطه میان فدراسیون فوتبال اسپانیا، لیگ اسپانیا و اتحادیه بازیکنان اسپان

آتش جنگ قدرت در میان سازمان‌های فوتبالی اسپانیا آنقدر برافروخته است که حتی شیوع ویروس کرونا هم باعث نشده فروکش کند و نتیجه آنکه رابطه میان فدراسیون فوتبال اسپانیا، لیگ اسپانیا و اتحادیه بازیکنان اسپانیا روزبه‌روز وضعیت بدتری پیدا می‌کند.

آنها در سال‌های اخیر بر سر موضوعات متنوع و متعددی اختلاف نظر داشته‌اند و با وجود آنکه خودشان فراخوان اتحاد و همدلی داده‌اند، این اختلافات در جریان اشاعه مرگبار ویروس کرونا هم ادامه پیدا کرده. در همین چند هفته گذشته چند مورد منازعه پیش آمد. فدراسیون، اتحادیه بازیکنان را به داشتن «دستور پنهانی» متهم کرد. اتحادیه بازیکنان هم گفت تحت حمله فدراسیون قرار گرفته و از طرف دیگر فدراسیون را به افشای مذاکرات خصوصی متهم کرد. هر دو یعنی فدراسیون و اتحادیه بازیکنان نیز از لیگ انتقاد کردند که به اندازه کافی در حمایت مالی از باشگاه‌های اسپانیا مفید نبوده.

آخرین بلوا را کمیسیونی درست کرد که آثار کووید-19 را روی فوتبال اسپانیا بررسی و منتشر کرد. هر سه نهاد فوتبالی بخشی از این کمیسیون هستند. لیگ اسپانیا دو دسته اول فوتبال را اداره می‌کند در حالی که فدراسیون قوانین و مسابقات حرفه‌ای و آماتور را تحت کنترل دارد.

بعد از پایان نشست هفته گذشته، فدراسیون بیانیه‌ای را منتشر کرد مبنی بر اینکه وقتی بازی‌ها بعد از کنترل کرونا از سر گرفته شوند قبول نمی‌کند تیم‌ها در فاصله کمتر از 72 ساعت بازی کنند و این امر با توافق اتحادیه بازیکنان و لیگ برای انجام بازی‌ها هر 48 ساعت به‌منظور به پایان رساندن بازی‌های باقی‌مانده مغایرت داشت.

لیگ و اتحادیه وجود این توافق را انکار کردند اما چند روز بعد، فدراسیون صوت نشست نمایندگان دو نهاد دیگر را منتشر کرد که داوید آگانسو، رئیس اتحادیه، می‌گوید بازیکنان باید در مورد زمان بین بازی‌ها انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند تا آثار اقتصادی بحران کرونا به حداقل برسد. اتحادیه بازیکنان از انتشار این صوت ناراحت شد و اعلام کرد قصد شکایت از فدراسیون را دارد. لیگ هم اعلام کرد گزینه‌های حقوقی خود را مدنظر قرار می‌دهد.

فدراسیون هم گفت صوت را منتشر کرده اما این کار مخفیانه صورت نگرفته. بیانیه هم داد که از نخستین جلسه کمیسیون مشخص بوده که صداها ضبط می‌شود و هیچ‌کس مخالفتی نکرده؛ یک شبکه رادیویی محلی از فدراسیون درخواست کرده و صوت را در اختیارشان گذاشته‌اند. قصد فدراسیون هم بیان حقیقت و تصحیح اطلاعات غلطی بوده که از سوی اتحادیه از ماوقع جلسه منتشر شده بود. فدراسیون همچنین تأکید کرد گفت‌وگوهای این جلسه مخفی نبوده چون بیش از 20 نفر از گروه‌های مختلف در آن حضور داشتند و ابتدا اتحادیه بازیکنان درباره مذاکرات، اطلاعاتی را منتشر کرده. فدراسیون اعلام کرد: «درخواست اتحادیه برای مخفی نگه‌داشتن اتفاقات جلسه باعث می‌شود مشکوک شویم که اتحادیه یک دستور پنهان دارد و می‌خواهد دیدگاه‌های واقعی مردم و اعضا را مخفی کند.»

لوییس روبیالس، رئیس فدراسیون که سابقاً رئیس اتحادیه بوده، بعد از به دست گرفتن فدراسیون در سال 2018 با صراحت حرف زده و عمل کرده. یکی از اولین اقداماتش اخراج خولن لوپتگی، مربی تیم ملی در فاصله چند روز مانده به شروع جام‌جهانی بود به‌خاطر اینکه مربیگری رئال‌مادرید را قبول کرده بدون اینکه فدراسیون را در جریان بگذارد.

روبیالس و رئیس لیگ، خاویر تباس، یک چهره صریح دیگر در فوتبال اسپانیا، در موضوعات متعددی با هم مخالف بوده‌اند از جمله زمان برگزاری ال‌کلاسیکوی به تعویق افتاده سال گذشته و همچنین تلاش لیگ برای برگزاری یک بازی معمولی فصل در آمریکا.

روبیالس اخیراً گفته تباس باید در مورد حق پخش تلویزیونی برای لیگ عملکرد بهتری می‌داشت.

آگانسو هم از لیگ انتقاد کرده که حاشیه امنیت مالی وسیع‌تری برای باشگاه‌های اسپانیا ایجاد نکرده تا در موقع بروز چنین بحران‌هایی با مشکل مواجه نشوند و تباس می‌گوید انجام این کار برای همه تیم‌ها غیرممکن بوده.

علاوه بر این، آگانسو و تباس در مورد میزان لازم کاهش دستمزد بازیکنان برای جبران آثار شیوع کرونا به توافق نرسیده‌اند.

منبع: AP

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !