هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق


هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

مطابق پیش‌بینی هواشناسی بارش‌ها در برخی استان‌های کشور ازجمله لرستان وارد روز دوم شده، پل جهادگران خرم‌آباد زیر آب رفته است، رودخانه‌های ایلام طغیان کرده‌اند و برخی روستاها تخلیه‌ شده است.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: فعالیت سامانه بارشی که از دیروز وارد برخی استان‌های کشور شده است موجب سیلاب و آبگرفتگی و طغیان برخی رودخانه شده است، در استان لرستان و ایلام شرایط نسبت به دیگر استان‌های کشور بحرانی‌تر است.

بر اساس نقشه‌های آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سامانه بارشی در غرب، جنوب غربی، دامنه‌های البرز و زاگرس به هم سواحل دریای خزر فعال است. بر اساس گزارش این نقشه‌ها بارش در غرب و جنوب غرب گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود. در ارتفاعات البرز و زاگرس بارش به صورت برف خواهد بود و شدت بارش در استان‌های لرستان شمال خوزستان چهارمحال و بختیاری کهگیلویه و بویراحمد ایلام غرب اصفهان کرمانشاه مرکزی همدان و تهران بیشتر است.

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

چهارشنبه گستره فعالیت این سامانه علاوه بر مناطق یادشده شرق، شمال شرق و برخی مناطق جنوب کشور را فرا خواهد گرفت. پنجشنبه نیز در خراسان رضوی شمال خراسان جنوبی بارش پراکنده رخ خواهد داد و سامانه به تدریج از کشور خارج می‌شود.

روز جمعه و شنبه در اکثر مناطق کشور جوی آرام پیش بینی شده و بعد از ظهر یکشنبه به همراه گذر موج تراز میانی جو در شمال غرب و قرار باران و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین البرز و تهران بارش پراکنده رخ خواهد داد.

بر اساس نقشه‌های آینده‌نگری و هم‌دیدی طی دو روز آینده در نیمه شرقی کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و از امروز تا جمعه خلیج فارس مواج و طوفانی خواهد بود.

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا هم با اشاره به آخرین وضعیت محورهای شمالی اظهار کرد: شاهد ترافیک نیمه سنگین در محور کرج - چالوس مسیر جنوب به شمال محدوده تکاور هستیم.

وی افزود: همچنین تردد در محورهای هراز، فیروزکوه و آزادراه قزوین رشت در هر دو مسیر رفت و برگشت روان است.

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

به گفته رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا، محورهای چالوس و هراز دارای بارش برف و باران و محور فیروزکوه و آزادراه قزوین رشت دارای بارش باران هستند.

سرهنگ رحمانی خاطرنشان کرد: در محور شهریار تهران (محدوده شهر قدس) ترافیک سنگین گزارش شده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور گفت: شاهد بارش برف و باران در محورهای استان‌های البرز، مازندران، تهران، زنجان و چهارمحال و بختیاری هستیم. همچنین در محورهای استان‌های اردبیل، گیلان، اصفهان، ایلام، خوزستان، قزوین، قم، لرستان، مرکزی، همدان، کردستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه، بارش باران گزارش شده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا به رانندگان توصیه کرد که برای تردد در محورهای کوهستانی و برف‌گیر کشور، زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

آخرین اخبار بارش‌ها را در زیر می‌خوانید.

«خرم رود» به خیابان سرازیر می‌شود

دومین روز بارش‌های لرستان / تخلیه روستاها و احتمال طغیان رودخانه‌ها

پس از هشدارهای هواشناسی طی روزهای اخیر بارش باران از روز گذشته در لرستان آغاز شده است، دستگاه‌های مختلف در حالت آماده باش قرار دارند و تاکنون تعدادی اردوگاه اسکان اضطراری هم در استان تجهیز شده است.

هشدارهای هواشناسی در روزهای اخیر حاکی از ورود سامانه بارشی قوی به جو لرستان بود که گفته می‌شود میانگین بارش‌های این سامانه در برخی نقاط (شرق و جنوب شرق لرستان) به ۲۰۰ میلی متر یعنی چیزی بیش از بارش‌های سیل آسای فروردین ماه امسال، می‌رسد.

هشدار نسبت به تخلیه ساکنان حاشیه رودخانه کشکان به ویژه در بخش غربی شهر پلدختر نیز صادر شده و با مشارکت مردم کار تخلیه نیز تا حدودی انجام شده است.

مدیرکل راهداری لرستان هم گفت: از عصر روز دوشنبه ۴ اسفند ۹۸ تا پایان هفته که دبی پیش بینی شده خروجی از رودخانه‌های استان به چهار هزار مترمکعب خواهد رسید محور قدیم خرم آباد- پلدختر بصورت رفت و برگشت از ساعت ۱۸ (۶ عصر) روز دوشنبه تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی لرستان این سامانه بارشی در دو بازه زمانی بامداد سه شنبه تا اواسط روز سه شنبه و از سه شنبه شب تا ظهر چهارشنبه از فعالیت بیشتری برخوردار است. ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان خبر داد: تجهیز ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در لرستان

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

صارم رضایی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پی اخطارهای هواشناسی و بالا بردن سطح آمادگی جهت امداد رسانی به هموطنان ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرهای مورد هدف توسط جمعیت هلال احمر استان تجهیز شد.

وی افزود: در کمپ‌های ایجاد شده ظرفیت اسکان ۴۶۰۰ نفر در قالب نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ خانواده وجود دارد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان بیان کرد: ۶۱ تیم عملیاتی نیز آمادگی کامل دارند که در صورت نیاز به یاری افراد آسیب دیده بشتابند.

اهالی ۹ روستای پلدختر منازل خود را ترک کردند

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

مرتضی کائیدی بخشدار مرکزی پلدختر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با توجه به اخطاریه‌های سازمان هواشناسی و هشدارهای ستاد مدیریت استان مبنی بر ورود سامان بارشی قوی به شهرستان، اهالی ۹ روستا منازل خود را به دلیل احتمال طغیان رودخانه‌ها تخلیه و به مکان امن پناه بردند؛ اظهار داشت: با توجه به هشدارهای داده شده، دیگر خانه‌هایی که در معرض خطر سیل احتمالی هستند خانه‌های خود را تخلیه و ترک کنند تا مبادا سیلاب فروردین ماه ۹۸ تکرار شود.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر و احتمال طغیان رودخانه‌های کشکان و سیمره به ساکنان روستاهای در معرض خطر سیلاب مانند ملاوی، گوهمهدی، جلگه خلج، مورانی، بابازید، خرسدر، چم مهر، چم گز و چم گرداب اعلام شده جهت جلوگیری از هرگونه اتفاق جانی و مالی، نسبت به انتقال وسایل خود اعم از اسباب و اثاثیه منزل، ماشین آلات، موتورآلات کشاورزی، احشام به خارج از روستا اقدام کنند.

بخشدار مرکزی پلدختر گفت: با توجه به سرکشی انجام شده از این روستاها، اهالی آنها خانه‌های خود را تخلیه و به نقاط امن نقل مکان کردند.

به دنبال بارش‌های سیل آسا انجام شد؛ محدودیت تردد در برخی محورهای لرستان

با توجه به شرایط ناپایدار جوی استان و بارش‌های سیل آسا از روز گذشته تعداد ۴۰۰ نفر نیرو در قالب ۴۰ اکیپ فعال با ۲۸۸ دستگاه ماشین آلات راهداری در محورهای استان و نقاط بحرانی مستقر و مشغول به خدمت رسانی هستند.

تردد تریلر و اتوبوس از مورخ ۰۶/‏۱۲/‏۱۳۹۸‬ تا اطلاع ثانوی از محور اصفهان- داران- الیگودرز ممنوع شده است.

محور قدیم خرم آباد- پلدختر از روز دوشنبه مورخ ۰۵/‏۱۲/‏۱۳۹۸‬ ساعت ۱۸ تا اطلاع ثانوی مسدود و تردد در آن ممنون است و محورهای چولهول- دهلیج- پاعلم به عنوان محورهای جایگزین پلدختر خواهند بود.

همچنین گردنه پای آستان در محور کوهدشت- گراب به علت عملیات ریزش برداری ناشی از عملیات انفجار پیمانکار راه و شهرسازی تا اطلاع ثانوی مسدود است.

کیلومتر ۲۷ محور خرم آباد- نورآباد محدوده «چشمه سرده» در مسیر رفت به علت تخریب جاده موقتاً مسدود شده و مسیر جایگزین محور قدیم روستایی چشمه سرده است.

فرماندار کوهدشت خبر داد: راه ارتباطی ۶۰ روستای کوهدشت قطع شد

ماشاء الله نعمتی امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه همچنان برخی از مشکلات سیل گذشته در کوهدشت باقی مانده است، اظهار داشت: رفع این مشکلات نیاز به همکاری معاونت عمرانی دارد، اقداماتی شهرداری انجام داده است اما مؤثر نیست، باید اقدام اساسی و چاره‌ای اندیشی برای نقاطی که باعث نفوذ آب به شهر می‌شود کنیم.

وی در خصوص وقوع بارش‌های سیل آسا در کوهدشت گفت: انتظار می‌رود مردم هشدارها را جدی بگیرند. برخی هنوز منازل خود را تخلیه نکرده‌اند، مردم باید در جریان باشند که بارش‌ها در بعدازظهر امروز شدت بیشتری خواهد داشت لذا باید هرچه سریع‌تر منازل خود را تخلیه کنند.

فرماندار کوهدشت با تاکید بر اینکه بعضی از روستاها دچار آبگرفتگی شده‌اند، افزود: راه ارتباطی منطقه کوهدشت شمالی نیز قطع شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خبر داد: پیک سیلاب حوزه رودخانه «کشکان» در پلدختر روز چهارشنبه خواهد بود

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

رضا میرزایی امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر آب رودخانه خرم آباد از روی پل موقت کوی جهادگران سرریز کرده است، اظهار داشت: دبی رودخانه به ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بارندگی‌ها از بعدازظهر امروز تداوم می‌یابد، پیش بینی ما این است که پیک سیلاب حوزه رودخانه کشکان در شهر پلدختر و در خرم آباد فردا چهارشنبه باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خاطرنشان کرد: از همه کسانی که خانه‌هایشان در ساحل رودخانه‌ها است تقاضا داریم سریعاً منازل خود را تخلیه کنند و به مناطق امن پناه ببرند.

میرزایی در خصوص وضعیت رودخانه «کرگانه» یکی از سرشاخه‌های مهم خرم رود نیز گفت: الان دبی این رودخانه ۵۰ مترمکعب در ثانیه است و فعلاً مشکل خاصی ندارد.

در گفتگو با مهر مطرح شد: پل «جهادگران» خرم‌آباد زیر آب رفت/۸۰ میلی‌متر باران دیگر در راه است

غلامرضا آقامیرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون آخرین وضعیت بارش‌های سیل آسا در نقاط مختلف لرستان اظهار داشت: پل «جهادگران» روی رودخانه خرم آباد زیر آب رفته است اما همچنان پل «حاج عمران» دچار مشکل نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در صورت بروز مشکل بابت خودروهایی که در مسیر رودخانه دچار خسارت بشوند هیچ تعهدی نداریم، افزود: از شهروندان خواهش می‌کنیم خودروهای خود را از ساحل رودخانه خرم آباد جابه جا کنند تا دچار مشکل نشوند، همچنین تاکید می‌شود مردم خودروهای خود را بیمه کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با بیان اینکه در شهر پلدختر نیز هنوز مشکلی نداریم، تصریح کرد: در ۱۱ شهرستان استان تاکنون مشکل خاصی نداریم اما همچنان مردم باید در آماده باش باشند.

آقامیرزایی با تاکید بر اینکه مردم تا فردا بعدازظهر ما را کمک کنند، شهروندان گول نخورند و در جریان باشند که براساس پیش بینی‌ها از امروز بعدازظهر تا فردا ۸۰ میلی متر بارندگی در استان داریم، یادآور شد: الان زمین سیرآب است و رودخانه‌ها پر از آب هستند لذا بارش‌های بعدی امکان بروز سیل را بیشتر می‌کند؛ مردم کمک کنند این یک روز باقی مانده مشکلی ایجاد نشود.

تصاویری از وضعیت خرم آباد

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

ادامه تصاویر را اینجا ببینید.

سیلاب در ایلام

مسدود شدن محور آبدانان - میمه / رودخانه‌های فصلی طغیان کردند

مطابق با پیش بینی‌های هواشناسی استان ایلام، سامانه بارشی از دیروز وارد استان ایلام شد و باعث بارش‌های سیل آسا تا صبح امروز سه شنبه در استان شده است.

بر همین اساس بارش باران باعث طغیان رودخانه‌های فصل در مناطق مختلف استان و انسداد یک مسیر ارتباطی شده است.

طبق اعلام راهداری شهرستان آبدانان، محور آبدانان - میمه (گوراب) به علت ریزش بسته شده و مردم فعلاً از مسیر آبدانان -دره شهر تردد نکنند.

بر اساس اعلام آب منطقه استان ایلام، با توجه پیش بینی بارش شدید باران طی امروز و فردا در سطح استان، در جهت مهار سیلاب‌های محتمل، برنامه تخلیه مخازن سدها در دست اقدام قرار گرفته است.

این سدها شامل، سد دویرج دهلران، کنگیر ایوان و سد ایلام است.

پروازهای بعدازظهر فرودگاه ایلام لغو شد

با توجه به شرایط نامساعد جوی و پایین بودن دید افقی در ایلام پروازهای بعدازظهر شرکت‌های هواپیمایی آسمان و ماهان در مسیر تهران-ایلام-تهران لغو شد.

سامانه بارشی که هم اکنون در استان فعال است تا فردا چهارشنبه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و دامنه پراکنش آن همه استان ایلام را در بر می‌گیرد.

شدت بارش‌ها در مناطق شرقی و شمالی بیشتر از سایر نقاط است.

محور حمیل - ایلام مسدود شد

سرهنگ رضا همتی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر از مسدود شدن تونل دوم محور حمیل - ایلام به علت ریزش کوه خبر داد.

وی افزود: محور جایگزین ایلام-ایوان-اسلام آباد است.

همتی زاده تصریح کرد: همچنین صبح امروز جاده میمه زرین آباد (تختان) به سمت آبدانان در اثر بارش نزولات آسمانی و رانش زمین تا اطلاع بعدی مسدود است.

شهرستان بدره با ۹۶ میلی متر بارندگی رکورددار بارش‌ها در ایلام شد

مطابق پیش بینی‌های هواشناسی استان ایلام بارش‌های سیل آسا در ظهر دیروز دوشنبه در استان آغاز و همچنان در استان ادامه دارد.

طبق آمارها تاکنون شهرستان بدره با ۹۶ میلی متر بارندگی رکورددار بارش‌ها در استان ایلام بوده است.

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

مسدود شدن جاده میمه- آبدانان در استان ایلام به علت رانش زمین

سرهنگ رضا همتی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به رانش زمین در مسیر یادشده و لزوم پاکسازی توسط کارکنان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از رانندگان تقاضا داریم به منظور حفظ جان خود و مسافران از تردد در این مسیر خودداری و از مسیر جایگزین آبدانان به سمت دره شهر - ایلام و بالعکس استفاده کنند.

فعال شدن سامانه بارشی پر قدرت در چهارمحال و بختیاری

بالا آمدن آب رودخانه دوآب صمصامی / خطر وقوع سیل در مزارع پرورش ماهی

مرتضی زمانپور فرماندار کوهرنگ در گفت گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بارش‌ها در شهرستان کوهرنگ از روز گذشته آغاز شده است و همچنان با شدت ادامه دارد، بیان کرد: آب رودخانه دوآب صمصامی در حال بالا آمدن است و احتمال طغیان دارد.

وی بیان کرد: وقوع سیلاب در حال حاضر سه مزرعه پرورش ماهی در این منطقه را تهدید می‌کند.

فرماندار کوهرنگ تاکید کرد: خطر زیر آب رفتن و تخریب یک پل نیز در منطقه دو آب صمصامی نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: شدت آب در همه رودخانه‌های منطقه از جمله زاینده رود افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: تمهیدات لازم در این شهرستان اندیشیده شده است و تاکنون هیچ حادثه‌ای در این منطقه گزارش نشده است.

فرماندار کوهرنگ تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران در سطح استان فعال است و تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادرسان در منطقه در حال آماده باش هستند.

وی عنوان کرد: به روستای در معرض خطر نیز اخطاریه داده شده است و در صورت شدت افزایش بارش‌ها این روستاها تخلیه می‌شوند.

فرماندار کوهرنگ بیان کرد: برخی از روستاها نیز خطر وقوع سیلاب و رانش در آن زیاد بوده است از جمله محمود آباد تخلیه شده‌اند.

استقرار بالگرد هلال احمر در فرودگاه شهرکرد برای امدادرسانی احتمالی

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

مرتضی زمانپور در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به استقرار بالگرد هلال احمر در فرودگاه شهرکرد برای امداد رسانی احتمالی در پی ورود سامانه بارشی پر قدرت، اظهار داشت: این بالگرد هم اکنون در فرودگاه شهرکرد مستقر شده است.

وی عنوان کرد: تمهیدات لازم برای مقابل با سیل و سیلاب در سطح استان به ویژه شهرستان کوهرنگ اندیشیده شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: دو روستای محمود آباد و دره شیخ عالی انجام شده است.

وی بیان کرد: این روستاها در منطقه پر خطر قرار داشتند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اگر شدت بارش‌ها افزایش یابد روستای نعل کشان کوهرنگ نیز تخلیه می‌شود.

بارش شدید در سطح استان به ویژه شهرستان کوهرنگ پیش بینی شده است که این بارش‌ها در کنار آب شدن برف‌ها احتمال وقوع سیل را افزایش داده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری به شهرستان کوهرنگ سفر کرد

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری روز سه شنبه برای مدیریت میدانی کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌های احتمالی به شهرستان کوهرنگ سفر کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری تا پایان فعالیت سامانه بارشی و خطرات سیل در این منطقه مستقر است.

۴۶۰ نیروی امدادی و خدمات‌رسان در حال آماده باش هستند

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

مرتضی زمان پور در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به فعال شدن سامانه بارشی پر قدرت در چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: ۴۶۰ نیروی امدادی و خدمات‌رسان در این استان در حال آماده باش هستند.

وی اظهار داشت: برای مقابله با خطرات بارش‌ها و وقوع سیل ۲۹۷ ماشین آلات در سطح استان به کار گرفته شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ۴۲ گروه راهداری در سطح استان در حال آماده باش هستند.

وی بیان کرد: ۵۳ پایگاه اورژانس و ۲۰ پایگاه امداد هلال احمر نیز در سطح استان در حالت آماده باش هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: تمهیدات لازم برای جلوگیری از قطع شدن تلفن و برق در سطح استان به ویژه شهرستان کوهرنگ اندیشیده شده است.

فعالیت سامانه قوی بارشی در کرمانشاه / هشدار آبگرفتگی معابر

محمد خسروی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی استان کرمانشاه، سامانه بارشی فعال و قوی تا فردا چهارشنبه جو منطقه را متأثر خواهد کرد.

وی افزود: به دنبال این وضعیت در برخی ساعت شاهد وزش شدید باد، بارش سنگین باران، رعد و برق و احتمال رگبار تگرگ در سطح استان خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه بیان کرد: این شرایط سبب آب گرفتگی معابر عمومی، ایجاد رواناب و سیلاب محلی و بالا آمدن آب رودخانه با احتمال طغیان به ویژه در نواحی مستعد خواهد شد.

خسروی با بیان اینکه فعالیت سامانه بارشی مذکور سبب اختلال در ترد وسایل نقلیه در نیمه جنوبی و شرقی استان می‌شود، عنوان کرد: بارش علاوه بر ارتفاعات در نواحی سردسیر به ویژه در شرق استان به شکل برف دیده خواهد شد.

وی گفت: بارش باران عمدتاً در شهرستان‌های کنگاور، صحنه، هرسین، سنقر، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، دالاهو و گیلانغرب و حداکثر بارش تجمعی نیز بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیمتر مشاهده می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: همچنین در ارتفاعات و نواحی سردسیر بارش برف حداکثر به میزان ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر پیش بینی می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: اوج فعالیت این سامانه بارشی امروز سه شنبه تا صبح فردا است و اواخر روز چهارشنبه نیز از استان خارج خواهد شد.

تمام دستگاه‌ها برای مواجهه با بارندگی شدید پیش رو آماده باشند

هوشنگ بازوند در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان اظهار داشت: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته هواشناسی استان اگر بین ۸۰ میلیمتر تا ۱۰۰ میلیمتر بارندگی رخ دهد ما با یک سیل مواجه هستیم اما باید توجه داشت که سیل از آن حوادثی است که قابل پیشگیری و مدیریت است.

استاندار کرمانشاه از تمام مدیران خواست که با تمام توان و تلاش پای کار باشند و شهرداران تمام شهرها به ویژه شهرداری کرمانشاه نیز با تجهیزات کافی برای مقابله با این بارندگی شدید آمادگی‌های لازم را داشته باشند.

بازوند همچنین خواستار مدیریت دقیق روند ورودی و خروجی سدها شد و بیان داشت: هلال احمر استان هم آماده کمک رسانی به مردم باشد و اگر احیاناً قرار شد که مردمان روستایی جابجا شوند، در این زمینه تمهیدات لازم را بیندیشند.

وی با بیان اینکه نیروهای نظامی استان در این زمینه از آمادگی کافی برای کمک رسانی به مردم برخوردار است، گفت: دستگاه‌های خدمات رسان مانند آب و فاضلاب، برق و گاز هم از آمادگی کافی برخوردار باشند و همچنین فرمانداران به صورت کامل باید در فرمانداری‌ها حضور داشته باشند و اگر در منطقه‌ای مشکل ناشی از سیل پیش آمد مردم حضور فرمانداران و مسئولین را احساس کنند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به تجربیات استان در مواجهه با سیل ابتدای امسال در استان گفت: قطعاً با استفاده از این تجربیات و تلاش و پیگیری‌های مجموعه مدیریتی، استان این مسئله را هم همچون سیل فروردین ماه امسال پشت سر خواهد گذاشت.

ورود سامانه بارشی به کهگیلویه و بویراحمد / خطر وقوع سیلاب

ولی بهره مند کارشناس هواشناسی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: سامانه بارشی از امروز کم کم بر جو استان حاکم شده و بارش‌هایی را در سطح شهرهای استان شاهد خواهیم بود.

بهره مند با بیان اینکه این سامانه بارشی تا روز چهارشنبه بر جو استان حاکم خواهد بود، اظهار کرد: از اوایل امشب شاهد گسترش این بارندگی‌ها در سطح استان به شکل رگبار باران خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به افزایش چشمگیر بارش‌ها طی امشب تا صبح فردا، خطر وقوع سیلاب در برخی مناطق وجود دارد.

کارشناس هواشناسی با اشاره به بارندگی‌های اخیر ثبت شده در استان، گفت: تا ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح سه شنبه در دیشموک ۹، موشمی زیلایی ۹، جاورده ۴، لنده ۴، قلعه رئیسی ۳ و دهدشت ۰.۶ میلیمتر بارش به ثبت رسید.

همدان

طغیان رودخانه «گاماسیاب» نهاوند

بارندگی‌هایی که از روز گذشته در نهاوند آغاز شده و همچنان ادامه دارد موجب طغیان رودخانه «گاماسیاب» شده است. رودخانه گاماسیاب نهاوند بر اثر بارش‌های دو روز اخیر طغیان کرده است.

استانداری همدان در اطلاعیه‌ای از مردم در خواست کرده به حاشیه رودخانه‌ها نزدیک نشوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان: سدهای استان همدان برای مهار سیلاب احتمالی آماده شده است

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در جمع خبرنگاران با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های شدید طی هفته جاری در استان همدان گفت: دریچه سدهای سرابی و کلان باز شده تا آمادگی مهار سیلاب احتمالی را داشته باشد.

وی اظهار کرد: سد کلان ظرفیت مناسب برای مدیریت سیلاب‌های اخیر را دارد و همچنین از چند روز گذشته با بازگشایی دریچه تحتانی سد، از حجم آن به منظور کنترل و مدیریت سیلاب و جلوگیری از آسیب‌ها به پایین دست سد کاسته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اضافه کرد: دریچه تحتانی مخزن سد سرابی نیز از امروز بازگشایی شد تا آمادگی مهار سیلاب‌های ناشی از بارندگی و ذوب برف‌های بالادست را داشته باشد.

ستوده با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی و پیش‌بینی بارش تجمعی ۷۰ تا ۱۰۰ میلی متر در نیمه جنوبی استان همدان گفت: از بامداد سه شنبه ششم اسفند ماه به مدت ۳۳ ساعت باران می‌بارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان هشدار داد: ساکنان شهرهای جنوبی استان همدان از هرگونه توقف و عبور و مرور در حریم و بستر رودخانه‌ها اجتناب کنند.

ستوده تاکید کرد: عشایر و روستاییان از تردد، توقف و اسکان در حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، سدها، تأسیسات آبی، تغذیه‌های مصنوعی و بندهای ذخیره آب بپرهیزند.

وی افزود: در اثر بارندگی، حاشیه رودخانه مسیل‌ها، سدها و تأسیسات آبی به شدت سست می‌شود و باید از تردد در این مکان‌ها به طور جدی خودداری کرد.

آماده باش ۶۰۰ نفر از نیروهای شهرداری همدان برای مقابله با سیلاب

وحید علی ضمیر در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران طی دو روز آینده و احتمال وقوع سیلاب، شهرداری همدان تمهیدات لازم را برای کاهش آب گرفتگی معابر صورت داده است.

علی ضمیر از جمله اقدامات پیشگیرانه را بازدیدهای دوره‌ای از وضعیت رودخانه‌ها، مستندسازی، تهیه گزارش و ارسال به مناطق شهرداری برای لایروبی، پاکسازی، ترمیم دیوارها، کف سازی و پاکسازی نهری ها عنوان کرد و گفت: بازدید از کلکتورهای هدایت آب‌های سطحی نیز توسط نیروهای خدمات شهری به صورت مستمر انجام شده است.

وی گفت: همچنین مناطق شهرداری با توجه به اولویت‌های موجود بر مبنای مطالعات طرح جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی هر ساله بخشی از کلکتورهای آب‌های سطحی را اصلاح و مقاطعی از رودخانه‌ها را بهسازی می‌کند.

معاون خدمات شهری شهردار همدان گفت: برای جلوگیری از بروز حوادث ناشی از جاری شدن سیلاب عمده ترین نقاط آب گرفتگی شناسایی شده و کانال‌ها و رودخانه‌ها در چندین نوبت پاکسازی و لایروبی شده‌اند.

علی ضمیر ادامه داد: برای مقابله با آب گرفتگی احتمالی در سطح شهر ۶۰۰ نفر از نیروهای خدمات شهری شهرداری با تجهیزاتی همچون ماشین آلات مکانیزه سنگین، سبک، پمپ‌های مکش و کیسه‌های شن برای انحراف مسیر آب در حالت آماده باش هستند و به شهروندان این اطمینان را می‌دهیم که تمام مسیل‌ها، انهار، رودخانه‌ها و کانال‌های آب به طور مداوم رصد می‌شوند تا هیچ مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان اضافه کرد: با همکاری مناطق، در حال حاضر رفع موانع و نواقص در کانال‌ها، جوی‌ها و مسیرها در حال پیگیری است.

وی با بیان این‌که رفع کامل مشکل آب گرفتگی معابر امری بسیار پرهزینه و زمان بر است، گفت: شهروندان می‌توانند با رعایت مواردی چون پرهیز از رهاسازی زباله در معابر، جوی‌ها و کانال‌های سطح شهر، مانع از انباشت و انسداد کانال‌های دفع آب‌های سطحی و مسیل‌ها شوند چراکه این موضوع نه تنها زحمت نیروهای خدماتی شهرداری را چندین برابر می‌کند، بلکه مشکلات بسیاری را نیز برای آنها فراهم می‌کند که آب‌گرفتگی معابر در زمان بارندگی‌های شدید از آن جمله است.


خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: فعالیت سامانه بارشی که از دیروز وارد برخی استان‌های کشور شده است موجب سیلاب و آبگرفتگی و طغیان برخی رودخانه شده است، در استان لرستان و ایلام شرایط نسبت به دیگر استان‌های کشور بحرانی‌تر است.

بر اساس نقشه‌های آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سامانه بارشی در غرب، جنوب غربی، دامنه‌های البرز و زاگرس به هم سواحل دریای خزر فعال است. بر اساس گزارش این نقشه‌ها بارش در غرب و جنوب غرب گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود. در ارتفاعات البرز و زاگرس بارش به صورت برف خواهد بود و شدت بارش در استان‌های لرستان شمال خوزستان چهارمحال و بختیاری کهگیلویه و بویراحمد ایلام غرب اصفهان کرمانشاه مرکزی همدان و تهران بیشتر است.

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

چهارشنبه گستره فعالیت این سامانه علاوه بر مناطق یادشده شرق، شمال شرق و برخی مناطق جنوب کشور را فرا خواهد گرفت. پنجشنبه نیز در خراسان رضوی شمال خراسان جنوبی بارش پراکنده رخ خواهد داد و سامانه به تدریج از کشور خارج می‌شود.

روز جمعه و شنبه در اکثر مناطق کشور جوی آرام پیش بینی شده و بعد از ظهر یکشنبه به همراه گذر موج تراز میانی جو در شمال غرب و قرار باران و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین البرز و تهران بارش پراکنده رخ خواهد داد.

بر اساس نقشه‌های آینده‌نگری و هم‌دیدی طی دو روز آینده در نیمه شرقی کشور وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود و از امروز تا جمعه خلیج فارس مواج و طوفانی خواهد بود.

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا هم با اشاره به آخرین وضعیت محورهای شمالی اظهار کرد: شاهد ترافیک نیمه سنگین در محور کرج - چالوس مسیر جنوب به شمال محدوده تکاور هستیم.

وی افزود: همچنین تردد در محورهای هراز، فیروزکوه و آزادراه قزوین رشت در هر دو مسیر رفت و برگشت روان است.

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

به گفته رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا، محورهای چالوس و هراز دارای بارش برف و باران و محور فیروزکوه و آزادراه قزوین رشت دارای بارش باران هستند.

سرهنگ رحمانی خاطرنشان کرد: در محور شهریار تهران (محدوده شهر قدس) ترافیک سنگین گزارش شده است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت جوی محورهای مواصلاتی کشور گفت: شاهد بارش برف و باران در محورهای استان‌های البرز، مازندران، تهران، زنجان و چهارمحال و بختیاری هستیم. همچنین در محورهای استان‌های اردبیل، گیلان، اصفهان، ایلام، خوزستان، قزوین، قم، لرستان، مرکزی، همدان، کردستان، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و کرمانشاه، بارش باران گزارش شده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا به رانندگان توصیه کرد که برای تردد در محورهای کوهستانی و برف‌گیر کشور، زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

آخرین اخبار بارش‌ها را در زیر می‌خوانید.

«خرم رود» به خیابان سرازیر می‌شود

دومین روز بارش‌های لرستان / تخلیه روستاها و احتمال طغیان رودخانه‌ها

پس از هشدارهای هواشناسی طی روزهای اخیر بارش باران از روز گذشته در لرستان آغاز شده است، دستگاه‌های مختلف در حالت آماده باش قرار دارند و تاکنون تعدادی اردوگاه اسکان اضطراری هم در استان تجهیز شده است.

هشدارهای هواشناسی در روزهای اخیر حاکی از ورود سامانه بارشی قوی به جو لرستان بود که گفته می‌شود میانگین بارش‌های این سامانه در برخی نقاط (شرق و جنوب شرق لرستان) به ۲۰۰ میلی متر یعنی چیزی بیش از بارش‌های سیل آسای فروردین ماه امسال، می‌رسد.

هشدار نسبت به تخلیه ساکنان حاشیه رودخانه کشکان به ویژه در بخش غربی شهر پلدختر نیز صادر شده و با مشارکت مردم کار تخلیه نیز تا حدودی انجام شده است.

مدیرکل راهداری لرستان هم گفت: از عصر روز دوشنبه ۴ اسفند ۹۸ تا پایان هفته که دبی پیش بینی شده خروجی از رودخانه‌های استان به چهار هزار مترمکعب خواهد رسید محور قدیم خرم آباد- پلدختر بصورت رفت و برگشت از ساعت ۱۸ (۶ عصر) روز دوشنبه تا اطلاع ثانوی مسدود شد.

بنابر اعلام اداره کل هواشناسی لرستان این سامانه بارشی در دو بازه زمانی بامداد سه شنبه تا اواسط روز سه شنبه و از سه شنبه شب تا ظهر چهارشنبه از فعالیت بیشتری برخوردار است. ادامه گزارش را اینجا بخوانید.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان خبر داد: تجهیز ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در لرستان

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

صارم رضایی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در پی اخطارهای هواشناسی و بالا بردن سطح آمادگی جهت امداد رسانی به هموطنان ۴۰ اردوگاه اسکان اضطراری در شهرهای مورد هدف توسط جمعیت هلال احمر استان تجهیز شد.

وی افزود: در کمپ‌های ایجاد شده ظرفیت اسکان ۴۶۰۰ نفر در قالب نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ خانواده وجود دارد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر لرستان بیان کرد: ۶۱ تیم عملیاتی نیز آمادگی کامل دارند که در صورت نیاز به یاری افراد آسیب دیده بشتابند.

اهالی ۹ روستای پلدختر منازل خود را ترک کردند

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

مرتضی کائیدی بخشدار مرکزی پلدختر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با توجه به اخطاریه‌های سازمان هواشناسی و هشدارهای ستاد مدیریت استان مبنی بر ورود سامان بارشی قوی به شهرستان، اهالی ۹ روستا منازل خود را به دلیل احتمال طغیان رودخانه‌ها تخلیه و به مکان امن پناه بردند؛ اظهار داشت: با توجه به هشدارهای داده شده، دیگر خانه‌هایی که در معرض خطر سیل احتمالی هستند خانه‌های خود را تخلیه و ترک کنند تا مبادا سیلاب فروردین ماه ۹۸ تکرار شود.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های اخیر و احتمال طغیان رودخانه‌های کشکان و سیمره به ساکنان روستاهای در معرض خطر سیلاب مانند ملاوی، گوهمهدی، جلگه خلج، مورانی، بابازید، خرسدر، چم مهر، چم گز و چم گرداب اعلام شده جهت جلوگیری از هرگونه اتفاق جانی و مالی، نسبت به انتقال وسایل خود اعم از اسباب و اثاثیه منزل، ماشین آلات، موتورآلات کشاورزی، احشام به خارج از روستا اقدام کنند.

بخشدار مرکزی پلدختر گفت: با توجه به سرکشی انجام شده از این روستاها، اهالی آنها خانه‌های خود را تخلیه و به نقاط امن نقل مکان کردند.

به دنبال بارش‌های سیل آسا انجام شد؛ محدودیت تردد در برخی محورهای لرستان

با توجه به شرایط ناپایدار جوی استان و بارش‌های سیل آسا از روز گذشته تعداد ۴۰۰ نفر نیرو در قالب ۴۰ اکیپ فعال با ۲۸۸ دستگاه ماشین آلات راهداری در محورهای استان و نقاط بحرانی مستقر و مشغول به خدمت رسانی هستند.

تردد تریلر و اتوبوس از مورخ ۰۶/‏۱۲/‏۱۳۹۸‬ تا اطلاع ثانوی از محور اصفهان- داران- الیگودرز ممنوع شده است.

محور قدیم خرم آباد- پلدختر از روز دوشنبه مورخ ۰۵/‏۱۲/‏۱۳۹۸‬ ساعت ۱۸ تا اطلاع ثانوی مسدود و تردد در آن ممنون است و محورهای چولهول- دهلیج- پاعلم به عنوان محورهای جایگزین پلدختر خواهند بود.

همچنین گردنه پای آستان در محور کوهدشت- گراب به علت عملیات ریزش برداری ناشی از عملیات انفجار پیمانکار راه و شهرسازی تا اطلاع ثانوی مسدود است.

کیلومتر ۲۷ محور خرم آباد- نورآباد محدوده «چشمه سرده» در مسیر رفت به علت تخریب جاده موقتاً مسدود شده و مسیر جایگزین محور قدیم روستایی چشمه سرده است.

فرماندار کوهدشت خبر داد: راه ارتباطی ۶۰ روستای کوهدشت قطع شد

ماشاء الله نعمتی امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه همچنان برخی از مشکلات سیل گذشته در کوهدشت باقی مانده است، اظهار داشت: رفع این مشکلات نیاز به همکاری معاونت عمرانی دارد، اقداماتی شهرداری انجام داده است اما مؤثر نیست، باید اقدام اساسی و چاره‌ای اندیشی برای نقاطی که باعث نفوذ آب به شهر می‌شود کنیم.

وی در خصوص وقوع بارش‌های سیل آسا در کوهدشت گفت: انتظار می‌رود مردم هشدارها را جدی بگیرند. برخی هنوز منازل خود را تخلیه نکرده‌اند، مردم باید در جریان باشند که بارش‌ها در بعدازظهر امروز شدت بیشتری خواهد داشت لذا باید هرچه سریع‌تر منازل خود را تخلیه کنند.

فرماندار کوهدشت با تاکید بر اینکه بعضی از روستاها دچار آبگرفتگی شده‌اند، افزود: راه ارتباطی منطقه کوهدشت شمالی نیز قطع شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خبر داد: پیک سیلاب حوزه رودخانه «کشکان» در پلدختر روز چهارشنبه خواهد بود

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

رضا میرزایی امروز سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر آب رودخانه خرم آباد از روی پل موقت کوی جهادگران سرریز کرده است، اظهار داشت: دبی رودخانه به ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بارندگی‌ها از بعدازظهر امروز تداوم می‌یابد، پیش بینی ما این است که پیک سیلاب حوزه رودخانه کشکان در شهر پلدختر و در خرم آباد فردا چهارشنبه باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان خاطرنشان کرد: از همه کسانی که خانه‌هایشان در ساحل رودخانه‌ها است تقاضا داریم سریعاً منازل خود را تخلیه کنند و به مناطق امن پناه ببرند.

میرزایی در خصوص وضعیت رودخانه «کرگانه» یکی از سرشاخه‌های مهم خرم رود نیز گفت: الان دبی این رودخانه ۵۰ مترمکعب در ثانیه است و فعلاً مشکل خاصی ندارد.

در گفتگو با مهر مطرح شد: پل «جهادگران» خرم‌آباد زیر آب رفت/۸۰ میلی‌متر باران دیگر در راه است

غلامرضا آقامیرزایی در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون آخرین وضعیت بارش‌های سیل آسا در نقاط مختلف لرستان اظهار داشت: پل «جهادگران» روی رودخانه خرم آباد زیر آب رفته است اما همچنان پل «حاج عمران» دچار مشکل نشده است.

وی با تاکید بر اینکه در صورت بروز مشکل بابت خودروهایی که در مسیر رودخانه دچار خسارت بشوند هیچ تعهدی نداریم، افزود: از شهروندان خواهش می‌کنیم خودروهای خود را از ساحل رودخانه خرم آباد جابه جا کنند تا دچار مشکل نشوند، همچنین تاکید می‌شود مردم خودروهای خود را بیمه کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با بیان اینکه در شهر پلدختر نیز هنوز مشکلی نداریم، تصریح کرد: در ۱۱ شهرستان استان تاکنون مشکل خاصی نداریم اما همچنان مردم باید در آماده باش باشند.

آقامیرزایی با تاکید بر اینکه مردم تا فردا بعدازظهر ما را کمک کنند، شهروندان گول نخورند و در جریان باشند که براساس پیش بینی‌ها از امروز بعدازظهر تا فردا ۸۰ میلی متر بارندگی در استان داریم، یادآور شد: الان زمین سیرآب است و رودخانه‌ها پر از آب هستند لذا بارش‌های بعدی امکان بروز سیل را بیشتر می‌کند؛ مردم کمک کنند این یک روز باقی مانده مشکلی ایجاد نشود.

تصاویری از وضعیت خرم آباد

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

ادامه تصاویر را اینجا ببینید.

سیلاب در ایلام

مسدود شدن محور آبدانان - میمه / رودخانه‌های فصلی طغیان کردند

مطابق با پیش بینی‌های هواشناسی استان ایلام، سامانه بارشی از دیروز وارد استان ایلام شد و باعث بارش‌های سیل آسا تا صبح امروز سه شنبه در استان شده است.

بر همین اساس بارش باران باعث طغیان رودخانه‌های فصل در مناطق مختلف استان و انسداد یک مسیر ارتباطی شده است.

طبق اعلام راهداری شهرستان آبدانان، محور آبدانان - میمه (گوراب) به علت ریزش بسته شده و مردم فعلاً از مسیر آبدانان -دره شهر تردد نکنند.

بر اساس اعلام آب منطقه استان ایلام، با توجه پیش بینی بارش شدید باران طی امروز و فردا در سطح استان، در جهت مهار سیلاب‌های محتمل، برنامه تخلیه مخازن سدها در دست اقدام قرار گرفته است.

این سدها شامل، سد دویرج دهلران، کنگیر ایوان و سد ایلام است.

پروازهای بعدازظهر فرودگاه ایلام لغو شد

با توجه به شرایط نامساعد جوی و پایین بودن دید افقی در ایلام پروازهای بعدازظهر شرکت‌های هواپیمایی آسمان و ماهان در مسیر تهران-ایلام-تهران لغو شد.

سامانه بارشی که هم اکنون در استان فعال است تا فردا چهارشنبه به فعالیت خود ادامه می‌دهد و دامنه پراکنش آن همه استان ایلام را در بر می‌گیرد.

شدت بارش‌ها در مناطق شرقی و شمالی بیشتر از سایر نقاط است.

محور حمیل - ایلام مسدود شد

سرهنگ رضا همتی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر از مسدود شدن تونل دوم محور حمیل - ایلام به علت ریزش کوه خبر داد.

وی افزود: محور جایگزین ایلام-ایوان-اسلام آباد است.

همتی زاده تصریح کرد: همچنین صبح امروز جاده میمه زرین آباد (تختان) به سمت آبدانان در اثر بارش نزولات آسمانی و رانش زمین تا اطلاع بعدی مسدود است.

شهرستان بدره با ۹۶ میلی متر بارندگی رکورددار بارش‌ها در ایلام شد

مطابق پیش بینی‌های هواشناسی استان ایلام بارش‌های سیل آسا در ظهر دیروز دوشنبه در استان آغاز و همچنان در استان ادامه دارد.

طبق آمارها تاکنون شهرستان بدره با ۹۶ میلی متر بارندگی رکورددار بارش‌ها در استان ایلام بوده است.

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

مسدود شدن جاده میمه- آبدانان در استان ایلام به علت رانش زمین

سرهنگ رضا همتی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به رانش زمین در مسیر یادشده و لزوم پاکسازی توسط کارکنان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از رانندگان تقاضا داریم به منظور حفظ جان خود و مسافران از تردد در این مسیر خودداری و از مسیر جایگزین آبدانان به سمت دره شهر - ایلام و بالعکس استفاده کنند.

فعال شدن سامانه بارشی پر قدرت در چهارمحال و بختیاری

بالا آمدن آب رودخانه دوآب صمصامی / خطر وقوع سیل در مزارع پرورش ماهی

مرتضی زمانپور فرماندار کوهرنگ در گفت گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بارش‌ها در شهرستان کوهرنگ از روز گذشته آغاز شده است و همچنان با شدت ادامه دارد، بیان کرد: آب رودخانه دوآب صمصامی در حال بالا آمدن است و احتمال طغیان دارد.

وی بیان کرد: وقوع سیلاب در حال حاضر سه مزرعه پرورش ماهی در این منطقه را تهدید می‌کند.

فرماندار کوهرنگ تاکید کرد: خطر زیر آب رفتن و تخریب یک پل نیز در منطقه دو آب صمصامی نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: شدت آب در همه رودخانه‌های منطقه از جمله زاینده رود افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: تمهیدات لازم در این شهرستان اندیشیده شده است و تاکنون هیچ حادثه‌ای در این منطقه گزارش نشده است.

فرماندار کوهرنگ تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران در سطح استان فعال است و تمام دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادرسان در منطقه در حال آماده باش هستند.

وی عنوان کرد: به روستای در معرض خطر نیز اخطاریه داده شده است و در صورت شدت افزایش بارش‌ها این روستاها تخلیه می‌شوند.

فرماندار کوهرنگ بیان کرد: برخی از روستاها نیز خطر وقوع سیلاب و رانش در آن زیاد بوده است از جمله محمود آباد تخلیه شده‌اند.

استقرار بالگرد هلال احمر در فرودگاه شهرکرد برای امدادرسانی احتمالی

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

مرتضی زمانپور در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به استقرار بالگرد هلال احمر در فرودگاه شهرکرد برای امداد رسانی احتمالی در پی ورود سامانه بارشی پر قدرت، اظهار داشت: این بالگرد هم اکنون در فرودگاه شهرکرد مستقر شده است.

وی عنوان کرد: تمهیدات لازم برای مقابل با سیل و سیلاب در سطح استان به ویژه شهرستان کوهرنگ اندیشیده شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: دو روستای محمود آباد و دره شیخ عالی انجام شده است.

وی بیان کرد: این روستاها در منطقه پر خطر قرار داشتند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اگر شدت بارش‌ها افزایش یابد روستای نعل کشان کوهرنگ نیز تخلیه می‌شود.

بارش شدید در سطح استان به ویژه شهرستان کوهرنگ پیش بینی شده است که این بارش‌ها در کنار آب شدن برف‌ها احتمال وقوع سیل را افزایش داده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری به شهرستان کوهرنگ سفر کرد

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری روز سه شنبه برای مدیریت میدانی کاهش خطرات ناشی از سیلاب‌های احتمالی به شهرستان کوهرنگ سفر کرد.

استاندار چهارمحال و بختیاری تا پایان فعالیت سامانه بارشی و خطرات سیل در این منطقه مستقر است.

۴۶۰ نیروی امدادی و خدمات‌رسان در حال آماده باش هستند

هشدار سیلاب از ایلام تا لرستان/ طغیان رودخانه‌ها/تخلیه برخی مناطق

مرتضی زمان پور در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به فعال شدن سامانه بارشی پر قدرت در چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: ۴۶۰ نیروی امدادی و خدمات‌رسان در این استان در حال آماده باش هستند.

وی اظهار داشت: برای مقابله با خطرات بارش‌ها و وقوع سیل ۲۹۷ ماشین آلات در سطح استان به کار گرفته شده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ۴۲ گروه راهداری در سطح استان در حال آماده باش هستند.

وی بیان کرد: ۵۳ پایگاه اورژانس و ۲۰ پایگاه امداد هلال احمر نیز در سطح استان در حالت آماده باش هستند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: تمهیدات لازم برای جلوگیری از قطع شدن تلفن و برق در سطح استان به ویژه شهرستان کوهرنگ اندیشیده شده است.

فعالیت سامانه قوی بارشی در کرمانشاه / هشدار آبگرفتگی معابر

محمد خسروی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بر اساس بررسی آخرین نقشه‌های هواشناسی استان کرمانشاه، سامانه بارشی فعال و قوی تا فردا چهارشنبه جو منطقه را متأثر خواهد کرد.

وی افزود: به دنبال این وضعیت در برخی ساعت شاهد وزش شدید باد، بارش سنگین باران، رعد و برق و احتمال رگبار تگرگ در سطح استان خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه بیان کرد: این شرایط سبب آب گرفتگی معابر عمومی، ایجاد رواناب و سیلاب محلی و بالا آمدن آب رودخانه با احتمال طغیان به ویژه در نواحی مستعد خواهد شد.

خسروی با بیان اینکه فعالیت سامانه بارشی مذکور سبب اختلال در ترد وسایل نقلیه در نیمه جنوبی و شرقی استان می‌شود، عنوان کرد: بارش علاوه بر ارتفاعات در نواحی سردسیر به ویژه در شرق استان به شکل برف دیده خواهد شد.

وی گفت: بارش باران عمدتاً در شهرستان‌های کنگاور، صحنه، هرسین، سنقر، کرمانشاه، اسلام‌آباد غرب، دالاهو و گیلانغرب و حداکثر بارش تجمعی نیز بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیمتر مشاهده می‌شود.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه تصریح کرد: همچنین در ارتفاعات و نواحی سردسیر بارش برف حداکثر به میزان ۱۰ تا ۳۰ سانتیمتر پیش بینی می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: اوج فعالیت این سامانه بارشی امروز سه شنبه تا صبح فردا است و اواخر روز چهارشنبه نیز از استان خارج خواهد شد.

تمام دستگاه‌ها برای مواجهه با بارندگی شدید پیش رو آماده باشند

هوشنگ بازوند در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان اظهار داشت: طبق پیش بینی‌های صورت گرفته هواشناسی استان اگر بین ۸۰ میلیمتر تا ۱۰۰ میلیمتر بارندگی رخ دهد ما با یک سیل مواجه هستیم اما باید توجه داشت که سیل از آن حوادثی است که قابل پیشگیری و مدیریت است.

استاندار کرمانشاه از تمام مدیران خواست که با تمام توان و تلاش پای کار باشند و شهرداران تمام شهرها به ویژه شهرداری کرمانشاه نیز با تجهیزات کافی برای مقابله با این بارندگی شدید آمادگی‌های لازم را داشته باشند.

بازوند همچنین خواستار مدیریت دقیق روند ورودی و خروجی سدها شد و بیان داشت: هلال احمر استان هم آماده کمک رسانی به مردم باشد و اگر احیاناً قرار شد که مردمان روستایی جابجا شوند، در این زمینه تمهیدات لازم را بیندیشند.

وی با بیان اینکه نیروهای نظامی استان در این زمینه از آمادگی کافی برای کمک رسانی به مردم برخوردار است، گفت: دستگاه‌های خدمات رسان مانند آب و فاضلاب، برق و گاز هم از آمادگی کافی برخوردار باشند و همچنین فرمانداران به صورت کامل باید در فرمانداری‌ها حضور داشته باشند و اگر در منطقه‌ای مشکل ناشی از سیل پیش آمد مردم حضور فرمانداران و مسئولین را احساس کنند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به تجربیات استان در مواجهه با سیل ابتدای امسال در استان گفت: قطعاً با استفاده از این تجربیات و تلاش و پیگیری‌های مجموعه مدیریتی، استان این مسئله را هم همچون سیل فروردین ماه امسال پشت سر خواهد گذاشت.

ورود سامانه بارشی به کهگیلویه و بویراحمد / خطر وقوع سیلاب

ولی بهره مند کارشناس هواشناسی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: سامانه بارشی از امروز کم کم بر جو استان حاکم شده و بارش‌هایی را در سطح شهرهای استان شاهد خواهیم بود.

بهره مند با بیان اینکه این سامانه بارشی تا روز چهارشنبه بر جو استان حاکم خواهد بود، اظهار کرد: از اوایل امشب شاهد گسترش این بارندگی‌ها در سطح استان به شکل رگبار باران خواهیم بود.

وی افزود: با توجه به افزایش چشمگیر بارش‌ها طی امشب تا صبح فردا، خطر وقوع سیلاب در برخی مناطق وجود دارد.

کارشناس هواشناسی با اشاره به بارندگی‌های اخیر ثبت شده در استان، گفت: تا ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح سه شنبه در دیشموک ۹، موشمی زیلایی ۹، جاورده ۴، لنده ۴، قلعه رئیسی ۳ و دهدشت ۰.۶ میلیمتر بارش به ثبت رسید.

همدان

طغیان رودخانه «گاماسیاب» نهاوند

بارندگی‌هایی که از روز گذشته در نهاوند آغاز شده و همچنان ادامه دارد موجب طغیان رودخانه «گاماسیاب» شده است. رودخانه گاماسیاب نهاوند بر اثر بارش‌های دو روز اخیر طغیان کرده است.

استانداری همدان در اطلاعیه‌ای از مردم در خواست کرده به حاشیه رودخانه‌ها نزدیک نشوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان: سدهای استان همدان برای مهار سیلاب احتمالی آماده شده است

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان در جمع خبرنگاران با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های شدید طی هفته جاری در استان همدان گفت: دریچه سدهای سرابی و کلان باز شده تا آمادگی مهار سیلاب احتمالی را داشته باشد.

وی اظهار کرد: سد کلان ظرفیت مناسب برای مدیریت سیلاب‌های اخیر را دارد و همچنین از چند روز گذشته با بازگشایی دریچه تحتانی سد، از حجم آن به منظور کنترل و مدیریت سیلاب و جلوگیری از آسیب‌ها به پایین دست سد کاسته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان اضافه کرد: دریچه تحتانی مخزن سد سرابی نیز از امروز بازگشایی شد تا آمادگی مهار سیلاب‌های ناشی از بارندگی و ذوب برف‌های بالادست را داشته باشد.

ستوده با اشاره به گزارش سازمان هواشناسی و پیش‌بینی بارش تجمعی ۷۰ تا ۱۰۰ میلی متر در نیمه جنوبی استان همدان گفت: از بامداد سه شنبه ششم اسفند ماه به مدت ۳۳ ساعت باران می‌بارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان هشدار داد: ساکنان شهرهای جنوبی استان همدان از هرگونه توقف و عبور و مرور در حریم و بستر رودخانه‌ها اجتناب کنند.

ستوده تاکید کرد: عشایر و روستاییان از تردد، توقف و اسکان در حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، سدها، تأسیسات آبی، تغذیه‌های مصنوعی و بندهای ذخیره آب بپرهیزند.

وی افزود: در اثر بارندگی، حاشیه رودخانه مسیل‌ها، سدها و تأسیسات آبی به شدت سست می‌شود و باید از تردد در این مکان‌ها به طور جدی خودداری کرد.

آماده باش ۶۰۰ نفر از نیروهای شهرداری همدان برای مقابله با سیلاب

وحید علی ضمیر در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارش شدید باران طی دو روز آینده و احتمال وقوع سیلاب، شهرداری همدان تمهیدات لازم را برای کاهش آب گرفتگی معابر صورت داده است.

علی ضمیر از جمله اقدامات پیشگیرانه را بازدیدهای دوره‌ای از وضعیت رودخانه‌ها، مستندسازی، تهیه گزارش و ارسال به مناطق شهرداری برای لایروبی، پاکسازی، ترمیم دیوارها، کف سازی و پاکسازی نهری ها عنوان کرد و گفت: بازدید از کلکتورهای هدایت آب‌های سطحی نیز توسط نیروهای خدمات شهری به صورت مستمر انجام شده است.

وی گفت: همچنین مناطق شهرداری با توجه به اولویت‌های موجود بر مبنای مطالعات طرح جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی هر ساله بخشی از کلکتورهای آب‌های سطحی را اصلاح و مقاطعی از رودخانه‌ها را بهسازی می‌کند.

معاون خدمات شهری شهردار همدان گفت: برای جلوگیری از بروز حوادث ناشی از جاری شدن سیلاب عمده ترین نقاط آب گرفتگی شناسایی شده و کانال‌ها و رودخانه‌ها در چندین نوبت پاکسازی و لایروبی شده‌اند.

علی ضمیر ادامه داد: برای مقابله با آب گرفتگی احتمالی در سطح شهر ۶۰۰ نفر از نیروهای خدمات شهری شهرداری با تجهیزاتی همچون ماشین آلات مکانیزه سنگین، سبک، پمپ‌های مکش و کیسه‌های شن برای انحراف مسیر آب در حالت آماده باش هستند و به شهروندان این اطمینان را می‌دهیم که تمام مسیل‌ها، انهار، رودخانه‌ها و کانال‌های آب به طور مداوم رصد می‌شوند تا هیچ مشکلی در این زمینه نداشته باشیم.

معاون خدمات شهری شهرداری همدان اضافه کرد: با همکاری مناطق، در حال حاضر رفع موانع و نواقص در کانال‌ها، جوی‌ها و مسیرها در حال پیگیری است.

وی با بیان این‌که رفع کامل مشکل آب گرفتگی معابر امری بسیار پرهزینه و زمان بر است، گفت: شهروندان می‌توانند با رعایت مواردی چون پرهیز از رهاسازی زباله در معابر، جوی‌ها و کانال‌های سطح شهر، مانع از انباشت و انسداد کانال‌های دفع آب‌های سطحی و مسیل‌ها شوند چراکه این موضوع نه تنها زحمت نیروهای خدماتی شهرداری را چندین برابر می‌کند، بلکه مشکلات بسیاری را نیز برای آنها فراهم می‌کند که آب‌گرفتگی معابر در زمان بارندگی‌های شدید از آن جمله است.

کد خبر 4863094

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | بسته شدن صفحه اینستاگرام همسر سابق «مهدی قائدی»؛ علت چی بود؟