خطر ابتلا به آسم با شوینده‌های آلوده!


خطر ابتلا به آسم با شوینده‌های آلوده!
شیوع آسم (asthma) درکودکان در ایران، طی سال های اخیر افزایش یافته است.

طبق آن چه وزارت بهداشت اعلام کرده است ، نزدیک به ۱۰ درصد بچه ها و نوجوانان در ایران بیماری آسم دارند. بسیاری از خانواده هایی که فرزندشان آسم دارد، بدرستی می دانند که محیط زندگی باید تمیز و بدون گرد وغبار اضافه باشد. حالا در مطالعه جدیدی پژوهشگران کانادایی به این نتیجه رسیده اند که در زمینه نظافت خانه، حفظ تعادل اهمیت دارد چرا که افراط در تمیزی خانه و اصرار به برق زدن همه جا، خود میتواند احتمال ابتلا به آسم را تشدید کند.

در این مطالعه که توسط پژوهشگران دانشگاهی در ونکوور کانادا انجام شده است ، بیش از دو هزار خانواده دارای نوزاد مشارکت داشتند. عادات خانواده ها در تمیز کردن خانه و مواد شوینده (Detergent) ای که از آن استفاده می کردند و سپس شرایط بچه ها این خانواده ها از نظر پیدایش علائم تنفسی به مدت سه سال تحت بررسی قرار گرفت.

مواد شوینده هایی که آلوده می کنند!

نتایج این بررسی نشان می دهد، فرزندان خانواده هایی که دقت زیادی روی نظافت خانه داشتند و برای این کار از شوینده های مختلف استفاده می کردند، ۳۷ درصد بیش از فرزندان خانواده هایی که کمترین میزان استفاده از شوینده ها را داشتند، مبتلا به آسم شده بودند. دلیل این موضوع هم طبق نظر این پژوهشگران به واسطه ورود مواد شیمیایی مضر بعد از استفاده از شوینده های شیمیایی است. بر این اساس، محققان کانادایی در خصوص استفاده زیاد از شوینده های شیمیایی هشدار می‌دهند و تاکید می کنند اصرار زیاد به برق زدن خانه، میتواند باعث الودگی هوای منزل شود و از آن جا که نوزادان و بچه ها، زمان زیادی را در خانه می گذرانند، این الودگی هوا میتواند باعث اسیب مجاری تنفسی آن ها شود.با توجه به یافته های این مطالعه، بهتر است در این روزهایی که خانه تکانی آغاز شده است، دقت بیشتری در استفاده از مواد شوینده ها داشته باشید و الودگی هوای خانه، ناشی از استفاده زیاد از شوینده ها را، دست کم نگیرید.

khorasannews.com

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اخبار پزشکی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ اگر پرسیان یارو هاله محمد محمدی