یادوخاطره نخستین شهید خلبان نیروی هوایی در مهاباد گرامی داشته شد


یادوخاطره نخستین شهید خلبان نیروی هوایی در مهاباد گرامی داشته شد

مهاباد- ایرنا- مسوولان مهاباد در هشتمین روز دهه‌فجر و به مناسبت روز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با غبارروبی و گلباران مزار شهید سرلشکر خلبان «خالد حیدری» به مقام شامخ این شهید ادای احترم کردند.

آیین غباروبی و گلباران مزار نخستین شهید خلبان نیروی هوایی جمهوری اسلامی روز شنبه و با حضور فرماندار مهاباد و مسوولان دستگاه‌های اجرایی، فرماندهان نظامی و انتظامی، خانواده معظم شهید حیدری و جمعی از فرماندهان و سربازان تیپ ۳۴۶ شهید نصیرزاده ارتش در کنار یادمان این شهید سرافراز در ورودی مهاباد از سمت ارومیه برگزار شد.

این آیین با نواختن سرود جمهوری اسلامی توسط گروه سرود تیپ ۳۴۶ شهید «نصیرزاده» ارتش در مهاباد آغاز شد و حاضران با قرائت فاتحه و نثار شاخه گل بار دیگر با آرام‌های والای انقلاب اسلامی و راه شهدا، تجدید پیمان کردند.

در این آیین «ایرج حیدری» برادر سرلشکر شهید خلبان «خالد حیدری» به ذکر خاطره‌هایی از این شهید پرداخت و گفت: شهید «خالد» دوران سربازی را در نیروی هوایی سپری کرده و پس از آن وارد نیروی هوایی شده بود؛ وی دوره تخصصی و تکمیلی پرواز با هواپیمای جنگی را در آمریکا با موفقیت به پایان رساند.

وی افزود: شهید «خالد» بارها در میان همکاران و همرزمان خود گفته بود که اگر دشمنی به کشور تجاوز کند همیشه آماده جانفشانی و شهادت در راه وطن است.

وی با اشاره به موفقیت‌های نیروی هوایی در پیروزی انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، اظهار داشت: همراه شدن نیروی هوایی با مردم و دیدار افسران نیروی هوایی با امام خمینی(ره) نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت و این نیرو در طول جنگ تحمیلی نیز نقش تعیین‌کننده و سرنوشت‌سازی در این جنگ ایفا کرد.

سرلشکر خلبان «خالد حیدری» از تیزپروازان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی در نخستین روز جنگ تحمیلی هنگام ماموریت هوایی در عراق به درجه رفیع شهادت نایل و در آسمان جاودانه شد.

زمانی که ارتش بعث عراق با پشتیبانی استکبار و هم پیمانانش در روز سی و یکم شهریور ماه سال ۱۳۵۹ به خاک ایران تجاوز کرد، بیش از ۲ ساعت از این حمله ناجوانمرادنه و بمباران سنگین نقاط راهبردی ایران نمی‌گذشت که ۲ گروه پروازی از تیزپروازان ارتش جمهوری اسلامی، ۲ پایگاه اصلی هوایی عراق به نام‌های «شعیبه» و «کوت» را بمباران کرد.

در این عملیات غرورآفرین سرلشکر خلبان «خالد حیدری» به همراه همرزمش خلبان «محمد صالحی» به درجه رفیع شهادت نایل شدند و در واقع نخستین شهیدان خلبان دفاع مقدس لقب گرفتند.

پیکر مطر این شهید بزرگوار سرانجام پس از مدت‌ها و در سال ۱۳۹۱ توسط گروه تفحص پیدا شد و برای همیشه در زادگاهش مهاباد آرام گرفت.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هالو