14 بهمن از مصاحبه امام(ره) تا اوج تظاهرات علیه بختیار


14 بهمن از مصاحبه امام(ره) تا اوج تظاهرات علیه بختیار

14 بهمن سال 57 مردم در شور و سرور بودند، امام خمینی(ره) مصاحبه‌ای با 300 خبرنگار داشتند، مردم هم در کنار شادی عظیم خود علیه دولت بختیار، تظاهرات گسترده‌ای را به راه انداختند.

۱۴ بهمن سال ۱۳۵۷ در تاریخ کشورمان یک روز شاد و مفرح است چرا که به دنبال بازگشت امام خمینی (ره) به وطن، ایشان در سومین روز از دهه فجر به تشریح مواضع آینده نظام اسلامی پرداختند.

سراسر ایران جشن و سرور بود و مردم به مناسبت ورود حضرت امام خمینی(ره) به ایران، سراسر کشور را غرق در شادی و شور کرده بودند، امام خمینی(ره) در یک مصاحبه مطبوعاتی در حضور حدود ۳۰۰ خبرنگار ایرانی و خارجی از کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا، اروپا و کشورهای عربی و آسیا به تشریح مواضع آینده نظام اسلامی پرداختند.

حدود ۳۰۰ خبرنگار ایرانی و خارجی در محل مدرسه علوی برای برگزاری مصاحبه مطبوعاتی گردهم آمدند که در ابتدا خلاصه‌ای از نظرات بنیانگذار انقلاب اسلامی خوانده شد. پس از آن خبرنگاران شروع به پرسش کردند و در این نشست مطبوعاتی امام خمینی (ره) پاسخ‌هایی را اظهار داشتند و در پاسخ به تهدیدهای دولت و فرمانداری نظامی ابراز داشتند: «کاری نکنند که مردم را به جهاد دعوت کنم، اگر موقع جهاد شد می‌توانیم اسلحه تهیه کنیم. دولت را بزودی معرفی خواهیم کرد. اعضای شورای انقلاب تعیین شده‌اند. از ارتش می‌خواهم هرچه زودتر به ما متصل شود.

ارتشیان فرزندان ما هستند، ما به آن‎ها محبت داریم باید به دامان ملت بیایند. قانون اساسی که تدوین شده به آراء عمومی گذاشته می‌شود، تمام اتباع خارجی به طور آزاد در ایران زندگی خواهند کرد.

در این روز از تاریخ تظاهرات مردم علیه «شاپور بختیار» نخست وزیر به اوج خود رسید و فردای آن روز بختیار اعلام کرد که موافقت دارد آیت الله خمینی در قم مانند ‌واتیکان‌، دولتی ایجاد کند اما تأکید کرد اجازه نخواهد داد که دولت واقعی تشکیل دهد.

به گزارش ایسنا و بنا بر اطلاعات جمع‌آوری شده از منابع مختلف، البته امام خمینی(ع) در ۱۶ بهمن‌ماه، ‌مهدی بازرگان‌ را به عنوان رئیس دولت موقت تعیین و معرفی کرد و مبارزات لفظی بختیار هم نتوانست امواج فزاینده انقلاب اسلامی را فرونشاند و از اقدامات دولت موقت جلوگیری کند.

در نهایت نیز با حمایت وسیع توده‌های مردم در سراسر ایران از انقلاب و امام(ره) و اعلام بی‌طرفی ارتش، حکومت سلطنتی پهلوی و دولت بختیار در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ سقوط کرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صادق بوقی را بیشتر بشناسید ؟ / متن شعر آهنگی که می خواند چیست ؟! + فیلم