سفر به کاراکال؛ زیباترین کویر یزد


سفر به کاراکال؛ زیباترین کویر یزد

کاراکال زیباترین کویر در استان یزد می‌باشد که در فصل پاییز و زمستان به یکی از بهترین مقاصد سفر تبدیل می‌شود. این کویر در چند سال اخیر با استقبال بسیار خوبی از طرف گردشگران و کویرنوردان مواجه شده است. با سفر به این نقطه از کویر مرکزی کشورمان می‌توانید آرامش، زیبایی، هیجان و تماشای ستارگان را در کنار هم تجربه نمایید.

کاراکال زیباترین کویر در استان یزد می‌باشد که در فصل پاییز و زمستان به یکی از بهترین مقاصد سفر تبدیل می‌شود. با سفر به این نقطه از کویر مرکزی کشورمان می‌توانید آرامش، زیبایی، هیجان و تماشای ستارگان را در کنار هم تجربه نمایید. کویر کاراکال در شهرستان بافق قرار گرفته و در چند سال اخیر با استقبال بسیار خوبی از طرف گردشگران و کویرنوردان مواجه شده است. برای اطلاع از دانستنی‌های سفر به این کویر زیبا و تفریحات مهیجی که در آن تجربه میشوند در ادامه با کوله پشتی همراه باشید.
سفر به کاراکال؛ زیباترین کویر یزد
کویر کاراکال کجاست؟
کویر کاراکال در شهرستان بافق از توابع استان یزد می‌باشد که در مرکز ایران واقع شده است. این منطقه در شمال شهرستان طبس قرار دارد و موقعیت مکانی بسیار عالی و فاصله کوتاه آن با سایر مناطق کویری از جمله ویژگی‌های مثبت کاراکال محسوب میشود. با توجه به اینکه این منطقه زیستگاه اصلی سیاه گوش یا همان کاراکال می‌باشد، به این نام شهرت پیدا کرده است. کاراکال یکی از معروف‌ترین گربه سانان در تمام دنیا می‌باشد که تنها در ایران و آفریقا می‌توان آن‌ها را مشاهده نمود. البته کویر کاراکال بخاطر قرار گرفتن در فاصله بسیار کوتاه با روستای صادق آباد، به این نام نیز شناخته شده است و بومیان منطقه اغلب آن را کویر صادق آباد می‌گویند.
سفر به کاراکال؛ زیباترین کویر یزد
چرا به کاراکال سفر کنیم؟
در شهر‌های مختلف ایران، مخصوصا در بخش مرکزی آن کویر‌های متعددی وجود دارد و هر یک زیبایی‌های خاص خودشان را خواهند داشت. کویر کاراکال نیز از این مساله مستثنی نیست و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در بخش‌های مختلف آن باعث شده است تا کویرنوردان زیادی به آن سفر کنند. از مهم‌ترین دلایل برای سفر به کاراکال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
آرامش با کویرنوردی
یکی از اصلی‌ترین دلایلی که می‌توان به این منطقه بسیار زیبا سفر کرد، لذت بردن از آرامش بی بدیل و بالا رفتن از تپه‌های شنی و رسیدن به آرامش باشد. آسمان این منطقه، مانند سایر مناطق کویری شب‌های بسیار زیبایی داشته و برای رصد ستارگان یکی از بهترین انتخاب‌ها به شمار می‌رود. خوشبختانه در چند سال اخیر تجهیزات مورد نیاز برای رصد ستارگان برای مسافران این منطقه ارائه شده است و می‌توان با پرداخت هزینه از آن‌ها استفاده نمود.
عکاسی، پیاده روی‌های گروهی و خلوت کردن و مراقبه در این منطقه همگی می‌توانند حال جسم و روحتان را خوب کنند. پیشنهاد می‌کنیم در طول سفر به یزد با تور‌های گردشگری این منطقه همراه شده و آرامش را به خودتان هدیه دهید. بدون شک تماشای غروب از روی تپه‌های ماسه‌ای روان چیزی نیست که بتوان براحتی از آن گذشت.
سفر به کاراکال؛ زیباترین کویر یزدتفریحات هیجان انگیز در کویر کاراکال
همزمان با استقبال بسیار زیاد از کویر کاراکال و برگزاری تور‌های کویرنوردی متعدد از شهر‌های مختلف ایران به این منطقه، امکانات تفریحی به مرور در آن فراهم شده اند. به طوریکه در حال حاضر می‌توان از امکاناتی مانند سافاری، موتور سواری و شترسواری استفاده کنید. با وجود این امکانات، سفر به کویر کاراکال یزد به همان اندازه که می‌تواند آرام و سرشار از سکوت باشد، در مقابل می‌تواند شور و هیجان فوق العاده‌ای را برایتان به ارمغان آورد. امکانات فوق توسط اقامتگاه روستای صادق آباد فراهم شده و از بهترین آن‌ها می‌توان به آفرود اشاره کرد.
علاوه براین، در مجموعه رفاهی شهید برزگر که در این کویر قرار دارد، امکان پرواز با چتر پاراسل و همچنین والیبال ساحلی نیز فراهم شده است که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. البته اگر دوست دارید یکی از بهترین حمام‌های آفتاب را تجربه کنید، بهتر است از منطقه مخصوص این کار که توسط این مجموعه فراهم شده است استفاده نمایید.
سفر به کاراکال؛ زیباترین کویر یزدتماشای جاذبه‌های طبیعی
علاوه بر تماشای آسمان و تپه‌های شنی و ماسه‌ای بسیار زیبا، با کمی فاصله گرفتن از کویر می‌توان دقایقی را در نخلستان‌های بسیار زیبا و استوار در اطراف آن سپری کرد. وجود این نخلستان‌ها در کنار منطقه کویری علاوه بر زیبایی‌های طبیعی، می‌تواند سوژه‌ای عالی برای عکاسی در غروب آفتاب به شمار روند. علاوه براین، در این منطقه باغ‌های انار و پسته وجود دارند که زیبایی منطقه را صد چندان می‌کنند.
سفر به کاراکال؛ زیباترین کویر یزدبازدید از بنا‌های تاریخی
همان طور که قبلا اشاره کردیم، کویر کاراکال در بافق و نزدیک به روستای صادق آباد قرار گرفته است. به همین خاطر می‌توان بازدید از جاذبه‌های تاریخی این منطقه را بخشی از برنامه سفر قرار داد. از جمله بنا‌های بسیار ارزشمند و تاریخی منطقه می‌توان به قلعه تاریخی باقرآباد و خانه وحشی بافقی شاعر نامی قرن دهم هجری قمری اشاره نمود.
قلعه باقرآباد که قدمت بسیار زیادی دارد، حدود دو کیلومتر تا کویر کاراکال فاصله داشته و یادگاری به جای مانده از دوره حکومت قاجاریان می‌باشد. این قلعه که منظور حفاظت مردم منطقه در برابر حملات دشمن و یا بلایای مختلف به دستور عبدالرحیم خان بافقی ساخته شده است، با گذر زمان هنوز محکم و پابرجا در این منطقه جلوه گری می‌کند.
سفر به کاراکال؛ زیباترین کویر یزد
در سفر به کاراکال کجا اقامت کنیم؟
برخلاف سال‌های نه چندان دور که تنها گزینه برای اقامت شبانه در کویر، راه اندازی کمپ بود، در حال حاضر امکانات رفاهی مناسبی در اغلب این مناطق فراهم شده اند. به عنوان مثال، تور‌های کویرنوردی که کویر کاراکال یزد را برای سفر انتخاب می‌کنند، می‌توانند در مجموعه رفاهی شهید برزگری اقامت داشته باشند. خوشبختانه در این مجموعه شرایط و امکانات مناسبی از نظر بهداشتی و رفاهی فراهم شده و تاثیر زیادی بر لذت بیشتر از این سفر خواهد داشت.
البته در روستای صادق آباد نیز اقامتگاه‌های سنتی راه اندازی شده اند که بخاطر فضای دوستانه و بسیار صمیمی آن‌ها مورد توجه قرار گرفته اند. بدون شک امتحان کردن غذا‌های محلی این منطقه می‌تواند تجربه‌ای تازه باشد و آشنا شدن با فرهنگ و آداب مردم روستا کویرنوردی را به بهترین انتخابتان تبدیل خواهد نمود.
سفر به کاراکال؛ زیباترین کویر یزد
چطور به کاراکال برویم؟
برای لذت بردن از کویر کاراکال یزد لازم است با روش‌های مختلف به شهر بافق بروید. در بزرگراه بافق یزد تابلو‌های جاده سنگ آهن مرکزی را مشاهده خواهید کرد و باید این مسیر را ادامه دهید تا در نهایت به روستای باقرآباد و در نهایت به صادق آباد برسید. البته پیشنهاد می‌کنیم در صورت آشنا نبودن با این منطقه حتما با گروه‌های کویرنوردی همراه شوید. علاوه براین، می‌توانید از اهالی روستای صادق آباد اطلاعات کافی برای آشنایی با کویر بدست آورید.
برای داشتن سفر عالی و کاملا خاطره انگیز به کاراکال یزد، بهتر است لوازم ضروری مانند عینک، کرم‌های ضدآفتاب، مواد غذایی سبک و فاسد نشدنی، لباس مناسب و کفش همراه داشته باشید و سفر‌های گروهی را به این منطقه شروع کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم / خواستگاری واقعی مرد متاهل از مریم مومن ! / من زاپاس هیچ زنی نمیشم !