سفیر ایران در پاکستان: کشورهای منطقه توهم خرید امنیت از خارج را کنار بگذارند


سفیر ایران در پاکستان: کشورهای منطقه توهم خرید امنیت از خارج را کنار بگذارند

اسلام آباد - ایرنا - سفیر ایران در پاکستان با تببین رویکرد شفاف تهران برای کمک به صلح و ثبات در منطقه و دعوت از همسایگان برای بهره برداری از ابتکار صلح هرمز، گفت: کشورهای پیرامون تنگه هرمز، توهم خرید و تامین امنیت و توسعه از خارج را که حاصلی جز جنگ و نابسامانی برای منطقه و جهان نداشته است، را کنار گذاشته و در مسیر هم‌افزایی منطقه‌ای گام بردارند.

«سید محمد علی حسینی» روز پنجشنبه به عنوان سخنران اصلی سمیناریک روز "همکاری های امنیتی ایران و پاکستان" که از سوی اندیشکده سیاسی اسلام آباد (IPI) برگزار شده بود، گفت: آنچه که امروز منطقه بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمند است، یک گفت و گوی فراگیر و جامع است. طرحی که ایران سال ها در چارچوب سازمان ملل متحد به دنبال آن بوده است و امروز با ابتکار رییس جمهوری اسلامی ایران به عنوان پویش صلح هرمز شناخته می شود.

وی افزود: «پویش صلح هرمز» یک برنامه همکاری منطقه ای برای ایجاد صلح پایدار و درازمدت در تمام منطقه است. هدف از این طرح رییس جمهوری ایران برقراری امنیت در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز با مشارکت تمام کشورهای منطقه و به دور از دخالت نیروهای بیگانه است که تاکنون برای منطقه، گذرگاه های آبی، امنیت دریانوردی، نفت و انرژی مشکلات و تهدیدهایی را به دنبال داشته است.

حسینی گفت: از دیگر مزایای این ابتکار ارتقای صلح، ثبات، توسعه و رفاه ساکنان منطقه، تضمین امنیت دریانوردی، تشویق تجارت، اقتصاد، تحکیم روابط فرهنگی و اجتماعی، تفاهم متقابل، تقویت مناسبات دوستانه، همکاری میان ملت ها، رسیدگی به تمام اختلافات جهت ایجاد امنیت جمعی بیشتر است که تمام کشورها و مناطق را دربر می گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: طرح صلح هرمز همچنین به منظور مقابله با نزاع های فرقه ای، خاموش کردن ناآرامی ها و جنگ های کنونی به روش های مسالمت آمیز و از طریق گفت و گو، همکاری برای نابودی تروریسم و افراط گرایی، تحقق امنیت گروهی، احترام به حاکمیت کشورها و تمامیت ارضی آن ها، مقابله با تهدیدها و خشونت ها و دخالت نکردن در امور داخلی دیگر کشورها است.

حسینی گفت: این ابتکار با در نظر گرفتن واقعیت های منطقه و با باور قطعی مبتنی بر این که یک معماری جدید و فراگیر به دور از زبان تجاوز و تهدیدی که میراث استعماری برای این منطقه بوده است، نه تنها "ممکن"، بلکه "ضروری ترین" امری است که همگان می بایست در این منطقه به دنبال آن باشیم.

**باور ما امنیت برای همگان است

سفیر ایران در پاکستان افزود: تهران همچنان لنگر صلح و امنیت و محور توسعه منطقه ای خواهد ماند. جمهوری اسلامی ایران راه حل گراست و کلیه کشورهای منطقه باید محور راه حل در پرونده‌های متعدد منطقه ای باشند. البته روشن است در این مسیر همراهی همه همسایگان و گام های روشن از سوی همگان ضروری است و نقش پاکستان در این مسیر بسیارمهم است. باور ما، امنیت برای همه است.

وی تاکید کرد: این نقطه مهمی در تاریخ منطقه و جهان است تا ما کشورهای پیرامون تنگه هرمز، با کنار گذاشتن حذف و دشمن تراشی بر اساس توهم خرید امنیت و توسعه از خارج که حاصلی جز جنگ و نابسامانی برای منطقه ما و جهان نداشته است و با پذیرش مسیر فراگیری و هم‌افزایی منطقه‌ای که تنها روش واقع بینانه خروج از تسلسل بحرانی کنونی است به سوی آینده ای سعادتمند و شکوفا با چشم اندازی روشن برای نسل های آتی برویم.

**انقلاب اسلامی ایران، منادی برابری و همبستگی بشری

سفیر ایران در پاکستان در ادامه گفت: امروز ما چهل و یکمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران به رهبری خردمندانه معمار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی( ره ) را جشن می گیریم. انقلاب اسلامی ایران به رهبری و پیشوایی یک امام عارف و روحانی، بی تردید از نادر اتفاقاتی است که بر تارک تاریخ اسلام می درخشد و جلوه نمایی می کند. این انقلاب نقشی حیاتی در بیداری امت اسلامی داشته، و اثرهای شگفت آوری را در احیای جهان اسلام و علایق و عواطف آزادی و استقلال به جا گذاشته است.

وی افزود: این انقلاب نه تنها در دل و جان امت اسلامی رسوخ کرده است؛ بلکه نظر مشتاقان زیادی از مستضعفان و محرومین جهان را به خود جلب کرده است. انقلابی که بر انگیزه های نژادی و طبقاتی خط بطلان کشید و منادی برابری و همبستگی بشری و حفظ کرامت انسانی و عدالت بین خلق الله بدون لحاظ هیچ گونه وجه تمایز و برتری شد

**ایران و پاکستان کنشگران فعال و اثرگذار در جهان رو به ظهور

حسینی گفت: ایران و پاکستان در حال حاضر فراز مهمی در روابطه دوجانبه را پشت سر می گذارند . هم اکنون به لحظه مهمی رسیده ایم، آینده قدرت سیاسی متعلق به آسیا است و دو کشور ایران و پاکستان از مهمترین اعضای راهبردی این جهان رو به ظهور می باشند، جهانی که هر قدر روابط ما در آن گسترده تر باشد، به همان اندازه بیشتر منتفع خواهیم شد. امروز ایران و پاکستان در حال همکاری موفقیت آمیز در عرصه های بین المللی منطقه ای و دوجانبه می باشند.

وی افزود: تهران و اسلام آباد از دیدگاه های مشترکی در خصوص اکثر مسائل بین المللی و منطقه برخوردارند. دو کشور همچنین برخوردار از پشتوانه غنی از اشتراکات، مشتاق صلح در منطقه بوده و اشغال خارجی را به عنوان سرمنشا بسیاری از فجایع می دانند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ارزش بالایی به روابط و همکاری ها با کشور برادر پاکستان همسایه شرقی خود قایل است، همسایه ای که شریک خوبی در مواقع شادی و غم بوده است.

**تروریسم آمریکایی علیه سردار امنیت منطقه

حسینی افزود: امروز در حالی در میان شما هستم که منطقه ما اخیرا شاهد یکی از جنایت های بزرگ بوده است. حدود یکماه ازجنایت ترورسردار بزرگ اسلام سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس می گذرد. روزی که به واسطه جنایت و تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا یکی ازعناصر شجاع، خردورز، و آرمان خواه، سپهبد شهید قاسم سلیمانی عزیز را از دست داده ایم. بزرگ مردی که عمری مجاهدت کرد تا همه ما در دنیایی بهتر و امن تر زندگی کنیم، مردم ایران و تمامی استقلال طلبان و استعمار ستیزان منطقه، سوگوار این ضایعه سترگ هستند.

وی گفت: آمریکا بار دیگر به همگان ثابت کرد که هیچ تعهد و احترامی ‌به قواعد و قوانین بین المللی ندارد. این همان رویکرد ضد حقوق بین الملل است که وقیحانه تهدید به حمله به میراث فرهنگی ایران که میراث مشترک تمدن و فرهنگ بشری است می نماید. جنایت آنها، نه تنها حمله به حاکمیت ملی عراق و ترور وحشیانه و بزدلانه سردار سرافراز ایران بود، بلکه هدف قرار دادن یکی از ارکان "تأمین کننده امنیت" در داخل این جغرافیای دستخوش توطئه های گوناگون، از القاعده گرفته تا داعش و جبهه النصره بود.

سفیر ایران در پاکستان افزود: منطقه ای که ما در آن هستیم، دائما بستر تحولات و تحرکات متعدد بوده است. ما در این جامعه بزرگ به شدت در معرض تقسیم و متفرق شدن هستیم، باید مراقب و مواظب این بازی های دوگانه بوده که توسط مداخله گران برای چپاول ما مورد بهره و برداری قرار می گیرد.

وی گفت: یکی از مهم ترین مشکلاتی که منطقه پیرامونی ما گرفتار آن است برداشت های غلط و سوء محاسباتی است که عمیقاً بر معادلات این منطقه تأثیر گذاشته و می گذارد. این اختلال شناختی و سوء محاسبات برخاسته از آن، یکی از مزمن ترین ریشه های بحران فعلی منطقه است

حسینی اظهار کرد : متأسفانه این اختلال شناختی و سوء محاسبات صرفاً به ایالات متحده منحصر نمی باشد بلکه برخی متحدین و همفکران منطقه ای آن نیز به دلیل وابستگی مطلق به بیگانگان، همین مسیر غلط و فاجعه بار را در پیش گرفته اند، مسیری که به شکاف ها و نبردهایی انجامیده است که امروز بیش از هر زمان دیگری قابل مشاهده است: از نبرد هنجارها گرفته تا برخورد راهبردها.

وی افزود: تأسف بارتر آن که این شکاف و نبردهای منطقه ای، فضای تنفس را برای نیروهای شر در داخل و خارج منطقه فراهم آورده است که با سوءاستفاده از این شرایط و از طریق برساختن تهدیدهای جعلی و ناامن سازی های مصنوعی به گسترش حضور نامشروع و غیرقانونی نظامی خود در منطقه بپردازند، که مهم ترین بروز آن در درد و رنج بی پایانی است که ملت های مظلوم منطقه از افغانستان تا عراق و سوریه و یمن و لیبی تحمل می-کنند. وجه دیگر این سیاست های مخرب و آتش افروزانه، فروش صدها میلیارد دلار سلاح های ویرانگر به منطقه می باشد.

حسینی گفت: اختلالات و کمبودهایی که امروزه در منطقه شاهد آن هستیم، از نبود "گفتگوی میان منطقه ای" گرفته تا فقدان تعاملات ساختاری، همه نشانه-های بارزی از این واقعیت است که شرایط منطقه رو به بهبود نیست.

منطقه خلیج فارس و امتداد آن درحوزه دریای عمان اهمیتی اقتصادی سیاسی و استراتزیک دارد. ویژگی های منحصر به فرد این منطقه وجایگاه آن در پازل اقتصادی و امنیتی جهان باعث شده تا برخی از استراتزیست ها در توصیف آن از اصطلاح قلب زمین استفاده کنند. همین اهمیت موجب شده تا از دیرباز امنیت و ترتیبات امنیتی این منطقه یکی از دغدغه هاونگرانی های کشور های منطقه والبته قدرت های فرا منطقه ای باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز