نمایشگاه «حدیث غربت فاطمیه در گذر تاریخ» گشایش یافت


نمایشگاه «حدیث غربت فاطمیه در گذر تاریخ» گشایش یافت

تهران-ایرنا-نمایشگاه «حدیث غربت فاطمیه در گذر تاریخ» برای نخستین بار با 34 نسخه اسناد موضوعی تاریخچه عزاداری ایام فاطمیه جمع آوری شده از قرن دوم هجری تا سال 1359 شمسی در فرهنگسرای گلستان گشایش یافت.

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی فرهنگسرای گلستان، این نمایشگاه شامل اسناد موضوعی مرتبط با تاریخچه ایام فاطمیه در دوران‌های مختلف؛ تعداد ۷ تابلو وقف‌نامه، تصویر ۱۲روزنامه، سه تابلو کتاب معتبر، ۱۲مدرک و سند با اطلاع رسانی عزاداری و تعطیلی رسمی برای مراسم عزاداری شهادت حضرت زهرا (س) است.

این اسناد از افرادی همچون ملک مزروعی، سیدمحمد رییس التجار، غلامحسین خان سردار مجلل، محمدمهدی دماوندی حاجی ابوالحسن، یوسف زنجانی، علی اکبر عبدالوهاب به نمایش گذاشته شده است.

قدیمی‌ترین سند مرتبط به امام صادق(ع) از اسناد قدیمی این نمایشگاه است، آنچه از بازدید و مطالعه این اسناد تاریخی بر می‌آید این است که بزرگان دینی همچون امام صادق(ع) و مشاهیری همچون جابربن حیان شیمی‌دان، شیخ مفید، ناصرالدین شاه قاجار، واعظ بلخی(از علمای قرن هفتم سنی مذهب) مراسم عزاداری حضرت فاطمه (س) را برگزار می‌کردند.

نمایشگاه «حدیث غربت فاطمیه در گذر تاریخ» گشایش یافت

این نمایشگاه با مشارکت موسسه یاوران اندیشه فاطمی، هیات انصار فاطمه، هیات ائمه اطهار، شهرداری منطقه۸ و فرهنگسرای گلستان از ششم بهمن در نگارخانه این فرهنگسرا برپا شده و تا هشتم بهمن از ساعت ۱۰ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است.

تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در بین شیعه و سنی متفاوت است اما به علت نزدیکی این دو روز به هم، زمان بین دو تاریخ را ایام فاطمیه می‌نامند. امسال از روز پنجشنبه ۱۹ دی برابر با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) به روایتی فاطمیه اول شروع می‌شود و روز چهارشنبه ۹ بهمن برابر با شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) فاطمیه دوم تمام می‌شود.(سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا (س) است و این ایام را فاطمیه اوّل می‌خوانند و به روایتی دیگر شهادت حضرت زهرا (س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیه دوم می‌خوانند.)

فرهنگسرای گلستان در نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، جنب بوستان فدک واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ کیارش چی میشه بعدت