موزه زمان و کاخ گلستان، یک گردش تاریخی در تهران


موزه زمان و کاخ گلستان، یک گردش تاریخی در تهران

هنر معماری یکی از ویژگی‌های بارز تاریخ ایران در تمام دوران است و به همین دلیل ماجراجویی در اماکن تاریخی یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های گردشگری محسوب می‌شود. در این مطلب به سراغ موزه زمان و کاخ گلستان تهران، دو عمارت تاریخی و مهم ایران رفته‌ایم تا در مورد آن‌ها اطلاعات مختصری را در اختیار شما قرار دهیم.

هنر معماری یکی از ویژگی‌های بارز تاریخ ایران در تمام دوران است و به همین دلیل ماجراجویی در اماکن تاریخی یکی از شیرین‌ترین تجربه‌های گردشگری محسوب می‌شود. در این مطلب به سراغ موزه زمان و کاخ گلستان تهران، دو عمارت تاریخی و مهم ایران رفته‌ایم تا در مورد آن‌ها اطلاعات مختصری را در اختیار شما قرار دهیم. پیشنهاد می‌کنیم که پیش از رفتن به این دو موزه، سری به سایت www.nabro.ir بزنید تا در مورد جزییات آن‌ها بیشتر بدانید.
موزه زمان و کاخ گلستان، یک گردش تاریخی در تهران
موزه زمان، کلکسیونی از ساعت‌های قدیمی
موزه زمان اولین موزه ساعت در ایران است و در این موزه شما می‌توانید انواع ساعت‌های قدیمی ایرانی و خارجی را ببینید. ساعت‌هایی از کشور‌های فرانسه، آلمان، سوییس و انگلیس در این موزه کنار هم جمع شده‌اند. موزه زمان یکی از دیدنی‌ترین عمارت‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود که در شمال تهران واقع شده است. معماری این عمارت و تزیینات زیبای آن بسیار دیدنی است و بازمانده از دوران محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار است. تزیینات گچ‌بری این عمارت بسیار ظریف و هنرمندانه انجام شده و اتمام آن حدود ۱۲ سال زمان برده است.
فضای باغ موزه زمان به اندازه عمارت آن زیبا و تماشایی است و در این محوطه، دیدنی‌های فراوانی وجود دارد. در محوطه این باغ می‌توانید بسیاری از متعلقات موزه مثل قایق اژد‌ها و انواع ساعت‌های آفتابی، آبی، آبی مکانیکی، روغنی، طنابی، شنی و شمعی را ببینید. برای آشنایی با هریک از این ساعت‌ها می‌توانید سری به سایت نابرو بزنید و عبارت موزه زمان را در آن جستجو کنید.
موزه زمان و کاخ گلستان، یک گردش تاریخی در تهران
در ساختمان موزه زمان
در طبقه اول ساختمان، مجموعه‌ای از انواع ساعت‌های قدیمی اروپایی را می‌توانید تماشا کنید. این ساعت‌ها متعلق به قرن هفدهم تا بیستم هستند. انواع ساعت‌های شاهینی، رومیزی، آونگی، دیواری و ایستاده در این طبقه جمع‌آوری شده‌اند.
بخشی در این طبقه به‌نام اتاق اصفهانی‌ها وجود دارد که هنر گچ‌بری آن کم‌نظیر است و ظرافت و زیبایی آن، نگاه هر گردشگری را به خود جلب می‌کند. در طبقه دوم موزه زمان می‌توانید هنر کلاژ را با قطعات ساعت‌های قدیمی ببینید که توسط «هوشنگ فروتن» انجام شده است. همچنین در این طبقه با انواع ابزار تعمیر ساعت آشنا خواهید شد. ساعت‌های خاندان قجری و همچنین کلکسیونی از ساعت مچی اشخاص مشهور را نیز در این طبقه می‌توانید تماشا کنید.
آدرس: تهران، خیابان زعفرانیه، نبش خیابان پرزین بغدادی
موزه زمان و کاخ گلستان، یک گردش تاریخی در تهران
کاخ گلستان، موزه‌ای در همسایگی بازار تهران
موزه کاخ گلستان تهران یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی ایران است که نزدیک به بازار تهران واقع شده است. کاخ گلستان با قدمتی نزدیک ۴۵۰ سال، بازمانده از دوران قاجار است و شاهد بسیاری از روز‌های تاریخی ایران بوده است. کاخ گلستان نمونه‌ای منحصربه‌فرد از هنر کاشی‌کاری است و دیوار‌های باغ آن با این هنر تزیین شده‌اند. فضای باغ کاخ گلستان، با درختان سرسبز و حوض و آب‌نما‌های بزرگ، طراحی زیبا و لذت‌بخشی را دارد.
معماری بنا‌های موزه کاخ گلستان شگفت‌انگیز است و در بسیاری از بخش‌های آن همچون شمس العماره، تأثیر سفر‌های اروپایی شاهان را در نحوه ساخت بنا می‌توان دید. ایوان تخت مرمر یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های کاخ گلستان است و تماشای هنر سنگ‌تراشی در این ایوان برایتان بسیار جذاب خواهد بود.
خلوت کریمخانی یکی دیگر از ایوان‌های کاخ گلستان است که در شمال‌غربی محوطه واقع شده است. سنگ مزار ناصرالدین شاه و تخت مرر فتحعلی شاه در این ایوان واقع شده‌اند. عمارت بادگیر و موزه مردم شناسی یا همان کاخ ابیض، از دیگر بخش‌های دیدنی در محوطه کاخ گلستان تهران است.
موزه زمان و کاخ گلستان، یک گردش تاریخی در تهران
تالار اصلی موزه کاخ گلستان تهران
در این بخش از کاخ گلستان می‌توانید تالار سلام یا همان اتاق موزه را ببنید که با هنر زیبای معماری و اشیای قیمتی زیبایی تزئین شده‌اند. از دیگر بخش‌های ساختمان اصلی کاخ گلستان، تالار آینه است که تابلوی نقاشی معروف آن در آثار کمال الملک وجود دارد. تالار ظروف و تالار عاج از دیگر بخش‌های تالار اصلی کاخ گلستان است. برای آشنایی بیشتر با جزئیات عمارت‌های کاخ گلستان و دیدنی‌های فضای باغ این مجموعه، سری به سایت www.nabro.ir بزنید و عبارت کاخ گلستان را در آن جستجو کنید.
آدرس: منطقه ۱۲، خیابان ۱۵ خرداد، میدان ارگ
علاوه‌بر موزه زمان و کاخ گلستان، بسیاری از موزه‌های تاریخی ایران در جا‌های دیدنی تهران واقع شده‌اند. برای آشنایی با آن‌ها می‌توانید به‌سراغ سایت راهنمای گردشگری نابرو بروید و اطلاعات خوبی را در مورد این جاذبه‌ها به‌دست آورید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم حمله تند ریما رامین فر به نقی قبل از ساخت پایتخت 7 ! / همای پایتخت از بازی انصرا...