تولید روزانه 250 هزار مترمکعب گاز اتان در پالایشگاه ایلام


تولید روزانه 250 هزار مترمکعب گاز اتان در پالایشگاه ایلام

ایلام - ایرنا - معاون عملیات شرکت پالایش گاز ایلام گفت: 250 هزار مترمکعب گاز اتان خالص و استاندارد روزانه در این پالایشگاه تولید می‌شود.

به گزارش روابط عمومی پالایشگاه گاز ایلام، عابدین زرگوشی اظهار داشت: گاز اتان خالص از محصولات پالایشگاه و خوراک شرکت پتروشیمی ایلام جهت تولید پلی اتیلن است که بدلیل عدم راه‌اندازی پتروشیمی ایلام و هزینه‌های عملیاتی تولید اتان خالص، تولید این محصول تاکنون در پالایشگاه انجام نشده بود.

وی افزود: از زمان بهره‌برداری پالایشگاه ایلام تاکنون بخشی از اتان به همراه گاز شهری به خط سراسری انتقال تزریق شده و بخشی هم در گاز سوخت بویلرهای تولید بخار پالایشگاه مصرف شده است.

زرگوشی با اشاره به اینکه تکمیل پروژه پتروشیمی ایلام در مراحل پایانی قرار دارد و محصول اتان پالایشگاه یکی از خوراک‌های آن خواهد بود، یادآور شد: به همین منظور تولید گاز اتان با مشخصات استاندارد در برنامه عملیاتی شدن قرار گرفت.

وی اضافه کرد: با تلاش و کوشش کارکنان و متخصصان این پالایشگاه و با ایجاد تغییرات فرآیندی، ضمن راه‌اندازی پکیج تبرید پروپان در واحد بازیافت اتان به عنوان پیش‌نیاز استانداردسازی کیفیت اتان تولیدی، عملیات تولید اتان خالص در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون عملیات شرکت پالایش گاز ایلام گفت: با توجه به عدم راه‌اندازی پتروشیمی ایلام، در حال حاضر کل این محصول با ارزش به خط سراسری گاز تزریق می‌شود که با عملیاتی شدن تولید اتان مطابق با طراحی، این شرکت آمادگی ارسال هر سه محصول میعانات گازی، گاز مایع خام و گاز اتان را به پتروشیمی ایلام دارد.

وی افزود: بی تردید درصورت دریافت و فرآورش هرسه محصول یاد شده توسط پتروشیمی ایلام، ایجاد ارزش افزوده با تولید محصولات پتروشیمی و رونق تولید در صنایع پایین دستی آن بهمراه خواهد داشت.

ظرفیت اسمی پالایشگاه گاز ایلام ۶.۸ میلیون متر مکعب در روز است که خوراک آن از مخزن گازی تنگ بیجار واقع در استان ایلام به فاصله ۴۰ کیلومتری پالایشگاه تامین می‌شود.

شرکت پالایش گاز ایلام به منظور تامین گاز مصرفی استان ایلام و استان‌های غربی کشور و همچنین تامین خوراک پتروشیمی ایلام و تقویت فشار گاز غرب کشور در ۲۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان ایلام و ۱۲ کیلومتری غرب بخش چوار به دست متخصصان جوان ایرانی راه‌اندازی شده و در حال بهره‌برداری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ایلام

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج