غلامرضا محمدی: قولی برای کسب مدال المپیک ندادیم


غلامرضا محمدی،معتقد است مطرح شدن هر حرفی که از سوی آگاهی نداشتن از توان فنی تیم ملی کشتی دارد، می‌تواند بار روانی زیادی را برای تیم به‌وجود بیاورد...

روزنامه ایران ورزشی / تیم ملی کشتی آزاد با شش کشتی‌گیر تمرینات خود را برای حضور در مسابقات بین‌المللی ایتالیا که دارای امتیاز رنکینگ است، آماده می‌کند. این در حالی است که در حال حاضر تمام هوش و حواس سرمربی تیم ملی کشتی آزاد معطوف به اتفاقاتی است که در روزهای اخیر رخ داد. مصدومیت دو ستاره محبوب تیم ملی کشتی آزاد یعنی حسن یزدانی و علیرضا کریمی بدجوری به‌لحاظ روانی کادر فنی تیم ملی را به‌هم ریخته، اما با این حال غلامرضا محمدی در تلاش است این روزهای مهم با کمترین خطر پشت سر گذاشته شود بلکه در نهایت منجر به موفقیت در المپیک توکیو شود؛ اگرچه او معتقد است داشته‌های کادر فنی تیم ملی کشتی به نحوی نیست که بتوان در توکیو توقع زیادی از کشتی داشت. به همین دلیل هم معتقد است مطرح شدن هر حرفی که از سوی آگاهی نداشتن از توان فنی تیم ملی کشتی دارد، می‌تواند بار روانی زیادی را برای تیم به‌وجود بیاورد.

آقای محمدی، شما به‌همراه آقای بنا به‌عنوان برترین مربیان سال آسیا انتخاب شدید. جای تبریک دارد.
خیلی ممنون هستم. زحمتی است که همه دوستان کشیدند و این افتخار به نام ما ثبت شد. من فکر می‌کنم همه مربیان ایرانی که صادقانه تلاش کردند تا کشتی روی نوار موفقیت گام بردارد در این انتخاب سهیم هستند. مربیان سازنده در استان‌ها و همچنین مربیان خوبی که در کادر فنی بودند اما زحمات آنها دیده نشد.


اما اتفاق جالبی بود که همزمان با روز تولد شما این انتخاب هم انجام شد.
خدا را شاکرم در این چند روز محبت‌های زیادی به من شد و باید بابت آن از همه تشکر کنم. البته این عناوین همه روزی از یادها می‌رود و فقط امیدوارم بتوانم تا روزی که هستیم به‌نوعی خدمت کنیم که بعد از رفتن ما هم عملکردمان در یاد همگان بماند.


درباره اردوی تیم ملی کشتی توضیح بدهید که ظاهراً چند روزی است در مجموعه ورزشی انقلاب تشکیل شده است.
این اولین اردوی رسمی ما برای حضور در تورنمنت رنکینگ‌دار ایتالیا است که چهار نفر شرکت می‌کنند و بقیه در جام تختی کشتی می‌گیرند. بهنام احسان‌پور، یونس امامی، محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع به ایتالیا می‌روند. بعد از جام تختی تیم اعزامی به قهرمانی آسیا را معرفی می‌کنیم و بعد چهار نفر به مسابقات گزینشی المپیک چین می‌روند که 7 تا 9 فروردین برگزار می‌شود.


برنامه‌های کادر فنی دقیق پیش می‌رود؟
به‌جز اتفاقاتی که در جام باشگاه‌های جهان رخ داد بقیه موارد خوب پیش رفته، اما مصدومیت دو کشتی‌گیر تیم ایران در این مسابقات به‌لحاظ فنی و روانی روی کار تیم تأثیر گذاشت.


امکان پیشگیری از این مصدومیت‌ها وجود نداشت؟
آسیب‌دیدگی اجتناب‌ناپذیر است اما جاهایی باید خودمان مدیریت کنیم خصوصاً در سال المپیک. من قبلاً نگرانی خودم را مطرح کرده بودم. انتظارات از کشتی بالا و به‌حق است و ما نباید خودزنی کنیم. مصدومیت این دو نفر خیلی‌ها را نگران کرده و به‌نظرم این کار به‌نوعی خودزنی بود که اتفاق افتاد.


حالا فکر می‌کنید از چه زمانی این دو کشتی‌گیر به ترکیب تیم اضافه شوند؟
تمام توان را گذاشتیم حسن یزدانی سر حال و آماده برگردد و البته عجله هم نداریم. قول می‌دهم حسن یزدانی به المپیک می‌رسد و از اواسط بهمن به بعد هم روی تشک می‌آید. تنها نگرانی ما علیرضا کریمی است. او دو راه بیشتر نداشت جراحی و prp که ما راه دوم را انتخاب کردیم چون اگر جراحی می‌کرد قطعاً المپیک را از دست می‌داد و روش prp آخرین شانس کریمی است.


ظاهراً این روزها به جانشین‌های او هم فکر می‌کنید؟
کریمی بعد از دو ماه و نیم تا سه ماه می‌تواند روی تشک بیاید که اگر نتواند ادامه بدهد المپیک را از دست می‌دهد و من امیدوارم این اتفاق نیفتد. اگر در هر صورتی نرسد گزینه‌های دیگری داریم مثل محمدحسین محمدیان که روی آنها فکر می‌کنیم. برای همین مسابقات ایتالیا هم روی محمدیان حساب باز کردیم و تصمیم خودمان را درباره او گرفتیم.


سطح توقعات از کشتی خیلی بالا است اما به‌نظر توان فنی تیم ملی کشتی با سطح توقعات همخوانی ندارد.
نه، واقعاً اوضاع کشتی در چند سال اخیر خوب نبوده. نه در جهانی 2017 و نه در جهانی 2018 هرگز تیم شرایط خوبی نداشت. اندک ستاره‌هایی را در اختیار داریم که امید مدال‌آوری در توکیو هستند. به همین خاطر هم می‌گویم ما باید بیشتر مراقب می‌بودیم چون زمان را به اندازه کافی از دست داده‌ایم. شرایط کشتی در سال 2017 و 2018 خوب نبود اگرچه در جهانی قزاقستان بهتر شدیم اما باید برای رسیدن به مدال المپیک با قدرت بیشتری تلاش و به‌منظور رسیدن به مدال برنامه‌ریزی بهتری کرد.


یکی از موضوعاتی که در این روزهای اخیر مطرح بوده بحث وعده سرمربیان تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی به وزیر ورزش بوده.
ما هیچ قولی ندادیم و فکر می‌کنم اصلاً منطقی هم نباشد که کسی بخواهد وعده بدهد.


اما آقای سلطانی‌فر اعلام کرده توقع دارد دو طلا کشتی آزاد و دو طلا کشتی فرنگی در توکیو کسب کنند.
وزیر ورزش و جوانان محبت دارد اما این انتظار ایشان و همکاران‌شان است، اما ما هیچ قولی ندادیم و هیچ مربی عاقلی چنین کاری نمی‌کند. تنها قولی که دادیم این بود با تمام توان کار کنیم و ملی‌پوشان کم‌فروشی نکنند. حتی الان گرفتن سهمیه کامل هم کار سختی است. اگر عمری باقی باشد در المپیک بچه‌ها بهترین عملکرد را خواهند داشت. خواسته ما هم فراهم کردن امکانات در اردوها و برطرف شدن مسائل مالی کادر فنی و ورزشکاران است که برای حل آن قول داده‌اند. فکر می‌کنم برطرف شود.


فکر نمی‌کنید این اظهارنظرها می‌تواند بار روانی ایجاد کند؟
ببینید موارد زیادی است که می‌تواند تیم را تحت فشار بگذارد. هرچند هدف وزیر ورزش و جوانان افزایش اعتماد به نفس تیم بوده اما به‌طور کلی مواردی هست که می‌تواند بار روانی روی تیم را ایجاد کند. اینکه مدام همه‌جا صحبت از این است که حسن یزدانی در المپیک به مدال طلا می‌رسد شاید باعث به‌وجود آمدن بار روانی شود. حالا نه‌فقط حسن یزدانی، بلکه بقیه نفرات تیم ملی هم به همین شکل هستند. هرچقدر در رسانه‌ها در مورد این افراد بیشتر صحبت شود، بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند.

*گفتگو از محسن وظیفه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه