کاهش 8 پله‌ای رتبه ایران در تعداد دانشجویان خارج‌از کشور


کاهش 8 پله‌ای رتبه ایران در تعداد دانشجویان خارج‌از کشور

بر اساس آخرین نمایه‌سازی مهاجرتی دانشجویان ایرانی، تعداد دانشجویان ایرانی خارج از کشور در سال 2017 به 52 هزار و 521 نفر رسیده است که رتبه ایران در این شاخص بیستم جهانی است که نسبت به سال 2012 هشت پله کاهش یافته است.

اتاق خبر 24:

دکتر بهرام صلواتی، مدیر برنامه مهاجرت پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف از تهیه و انتشار گزارش "نمایه مهاجرتی ایران" (Iran Migration Profile) در رصدخانه مهاجرت ایران خبر داد و گفت: نمایه مهاجرتی ایران چکیده‌ای از آخرین وضعیت شاخص‌های کلیدی مهاجرت‌های بین‌المللی در قیاس با تراز جهان در حوزه‌های مختلف جا به‌جایی دانشجویی، مهاجرت کاری،‌ اقتصادی و مهاجرت اجباری (پناهجویی و اقلیمی) است.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران با بیان اینکه در تهیه این گزارش سعی شده است تا حد ممکن قالب و استانداردهای بین‌المللی لحاظ شود و همچنین از به‌روزترین گزارش‌ها و مراجع آماری داخلی و بین‌المللی در دسترس استفاده شود،‌ اظهار کرد: با توجه به دشواری و تهیه و همگونی‌سازی داده‌های متنوع مهاجرت‌های بین‌المللی در کشورهای مختلف مهاجر فرست و مهاجرت پذیر دنیا، معمولا یک تاخیر زمانی یک تا دو ساله میان زمان انتشار گزارش‌های مراجع مهاجرتی و زمان ارجاع به داده‌های آماری وجود دارد. از این حیث، ارجاع و دسترسی بیشتر گزارشات مهاجرتی سال ۲۰۱۹ به داده‌های مهاجرتی مربوط به سال ۲۰۱۷ و یا حداکثر سال ۲۰۱۸ میلادی بوده است.

صلواتی اضافه کرد: با این حال رصدخانه مهاجرت ایران سعی کرده است ضمن ارجاع به اطلاعات معتبرترین گزارشات جهانی مهاجرت در سال ۲۰۱۹، داده‌های آماری مربوط به سال ۲۰۱۹ را از منابع ملی و محلی استخراج و با امکان‌سنجی قابلیت اتصال و مقایسه پذیری این داده‌ها، آنها را در نمایه پیش رو ارائه کند.

مدیر رصدخانه مهاجرت ایران، تاکید کرد: هدف از تهیه و انتشار چنین گزارشاتی با استانداردهای بین‌المللی آن است که اولا زمینه سوء استفاده و یا سوء برداشت از اطلاعات آماری مربوط به حوزه مهاجرت‌های بین‌المللی به خصوص رتبه و جایگاه ایران در شاخص‌های جابجایی تحصیلی و دانشجویی در داخل و خارج از کشور جلوگیری شود. ثانیا و از همه مهمتر اینکه با استفاده از داده و آمار موثق و شناخت وضعیت و جایگاه ایران در بازار بین‌المللی مهاجرت، زمینه سیاستگذاری و برنامه هدفمند و هوشمندانه در این حوزه فراهم شود. در واقع ضرورت تهیه و انتشار "نمایه مهاجرتی ایران" این است که به طور منظم وضعیت ایران را در شاخص‌های مختلف مهاجرتی به‌ویژه تبادلات دانشجویان و متخصصان ایرانی رصد کنیم تا بتوانیم واکنش‌های درست و بجایی را با توجه به آخرین تحولات داشته باشیم.

وی یادآور شد: به عنوان مثال، یکی از موارد حائز توجه در گزارش اخیر این است که سهم و تعداد دانشجویان و محققان ایرانی حاضر در کشور آمریکا رو به کاهش است که بخش عمده‌ای از این کاهش، ناشی از محدودیت‌های ویزا و ورود این گروه به خاک آمریکا است. این کاهش حضور و یا ورود برای عرصه علم و فناوری کشور خیلی مفید نیست؛ چرا که ما همواره نیازمند تبادل و گردش نخبگانی با دنیا مخصوصاً با دانشگاه‌ها و موسسات برتر علم و فناوری جهان هستیم تا همواره زمینه دسترسی به علم و فناوری روز دنیا و از همه مهمتر انتقال آن به داخل کشور فراهم باشد.

صلواتی با بیان اینکه سیاست چرخش نخبگانی، امری که در کشور تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: در واقع پس از گذشت سال‌ها و دهه‌های متمادی که نگاه و رویکرد ما به مهاجرت و اثرات آن صرفاً منفی و خسرانی بوده است، زمان آن رسیده است که ما یک چرخش راهبردی از این نگاه صرفاً منفی و تهدیدآمیز به مهاجرت به رویکرد واقع بینانه با در نظر گرفتن جنبه‌های مثبت و مفید مهاجرت‌های بین‌المللی به خصوص در دوران تحریم داشته باشیم.



روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا