خواجوشهر


خواجو شهر یا ملک‌آباد شهری است در بخش گلستان شهرستان سیرجان استان کرمان در ایران . در دی 1391 با تصویب وزارت کشور، روستای ملک‌آباد به خواجو شهر تغییر داده شد.جمعیت این شهر بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395 جمعیت این شهر 2٬478 نفر (در 777 خانوار) بوده‌است.این شهر کوچک نوپا […] نوشته خواجوشهر اولین بار در جامع ترین پایگاه گردشگری و...

خواجو شهر یا ملک‌آباد شهری است در بخش گلستان شهرستان سیرجان استان کرمان در ایران . در دی ۱۳۹۱ با تصویب وزارت کشور، روستای ملک‌آباد به خواجو شهر تغییر داده شد.جمعیت این شهر بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۲٬۴۷۸ نفر (در ۷۷۷ خانوار) بوده‌است.این شهر کوچک نوپا کمبود های زیادی دارد ولی در حال پیشرفت است .خواجو شهر مردم خونگرم و مهمان نوازی دارد .

از جاهای دیدنی ملک آباد قلعه الله‌آباد است با کوچه‌های خشت و گلیِ زیبا، خانه خلیل‌پور، خانه تاریخی ذبیح‌الله خان، مسجد و حمام قدیمی همه این‌ها حاصل ذوق و هنر معمارانی ست که اگر چه مدرک دانشگاهی نداشتند اما یک مهندس و معمار حرفه‌ای بودند که با جامعه‌شناسی، روانشناسی و هنر زیبا شناسی آشنا بودند.خانه امیر جعفر خان که به خانه میر علی اکبر خان هم معروف بود و در قلعه محصور بود . خانه جعفر خان یکی از زیبا ترین خانه‌های ملک آباد بوده است که در نارنج قلعه قسمت حاکم نشین قرار داشت. گچ بری زیبای این خانه با اینکه در اثر گذشت زمان و بی‌مهری وارثانش مخروبه شده بود، هنوز آدمی را مات و مبهوتِ هنر ایرانی می‌کرد. درب‌های چوبی زیبا و منحصر به این خانه را چون نگینی در دل قلعه ملک‌آباد قرار داده بود.رو به روی درب ورودی قلعه، مسجد زیبا و ساده ملک‌آباد بود. این مسجد توسط عباسقلی خان جد محمد زمان، عطا خان و حسین خان ساخته شده بود.کنار مسجد هم حمامی زیبا و سنتی بود که نشان از فرهنگ بالای مردمان دیار ملک‌آباد در آن زمان بود.

خواجوشهر

کنار حمام یک حسینیه بود‌ که خراب شده بود اما تا سال‌ها در ایام محرم، محل گذر دسته سینه‌زنی و زنجیرزنی بود. رسم بود به این مکان می‌آمدند و عزاداری می‌کردند.آن روزها که هنوز خواجو شهری وجود نداشت و ملک‌آباد به واسطه قنات‌های پر آبش رونق داشت. دوازده پایه آب از این روستای زیبا می‌گذشت. پایاب اول به ابوالحسنی معروف بود و جنبه عمومی داشت و مردم برای برداشتن آب از آن استفاده می‌کردند. پایاب آممد ابراهیم، پایاب شیخ احمد پدربزرگ علی حمزه‌پور، پایاب میر نجف قلی‌خان، پایاب انحرافی در باربند خانه ذبیح الله خان، خانه علی محمد و …

اما پایاب قلعه الله آباد از همه زیباتر بود. این پایاب با پله‌های طولانی و سقف آجری به شکل آب انبار ساخته شده بود‌ و نشان‌دهنده رونق و شکوفایی روستای ملک‌آباد و اهمیت آب در این منطقه کویری بود.

از آن روزها سال‌ها گذشته است و از ملک آباد و بناهای قدیمی اش فقط نامی در ذهن پیران روستای ملک‌آباد مانده است.

خواجوشهر


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403