600 طرح در مناطق عشایری کشور اجرا می شود/اختصاص 18 میلیون یورو برای تامین آب آشامیدنی عشایر


600 طرح در مناطق عشایری کشور اجرا می شود/اختصاص 18 میلیون یورو برای تامین آب آشامیدنی عشایر

قندالی با اشاره به اجرای 600 طرح در مناطق عشایری کشور گفت: بخشی از این طرح ها زیرساختی در حوزه‌های راه‌سازی، تامین آب، سوخت فسیلی و انرژی‌های نو است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، «کرمعلی قندالی» عصر امروز (یکشنبه 24 آذر) در برنامه روی خط خبر شبکه خبر با اشاره به اجرای ۶۰۰ طرح در مناطق عشایری کشور گفت: بخشی از این طرح ها زیرساختی در حوزه‌های راه‌سازی، تامین آب، سوخت فسیلی و انرژی‌های نو است و بخشی نیز مربوط به زنجیره تولید گوشت قرمز، گیاهان دارویی، صنایع دستی و گردشگری عشایر است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه یکی از این پروژه‌ها مربوط به آب و آبرسانی به عشایر است، گفت: با اذنی که از مقام معظم رهبری گرفتیم امسال حدود ۱۸ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به استناد بند ه تبصره ۴ قانون بودجه سال ۹۸ برای تامین آب آشامیدنی عشایر اختصاص پیدا کرد.

وی با بیان اینکه این منبع، چون از صندوق توسعه ملی است، گفت: به نظر می‌رسد تخصیص آن ۱۰۰ درصد باشد که امیدواریم تا در سال مالی ۱۳۹۸ از این محل حداقل ۴۵۰ پروژه در مناطق عشایری اجرا و به بهره‌برداری برسد.

قندالی بر این موضوع نیز اشاره کرد که برای هر خانوار در این پروژه‌ها ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان هزینه می‌شود و گفت: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها ۱۷ هزار خانوار عشایری از آب آشامیدنی سالم شبکه‌ای برخوردار می‌شوند. علاوه بر این روزانه با ۶۰۰ کامیون آبرسان سیار حجم عظیمی از آب تا دورترین مناطق کشور برای استفاده عشایر و دام آنان انتقال داده می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ درصد جمعیت عشایری کشور از آب آشامیدنی سالم برخودار هستند، خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه حدود ۱۰ درصد به این شاخص اضافه می‌شود و تا پایان سال مالی ۹۸ حدود ۶۰ درصد از خانوار‌های عشایری کشور از آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد.

قندالی گفت: پیش‌بینی ما این است که اگر این اعتبار در سال آینده نیز اختصاص داده شود و افزایش نیز بیابد، بتوانیم تا پایان برنامه ششم بین ۷۰ تا ۷۵ درصد خانوار‌های عشایری را در محل استقرارشان از نعمت آب آشامیدنی سالم برخودار کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه پروژه‌هایی که اجرا می‌کنیم عمدتاً در مناطق دوردست و سخت گذر است، گفت: به همین دلیل راهبرد ما این است که این پروژه‌ها حتماً پس از اجرا تحویل خود بهره‌برداران عشایری داده شود تا خودشان آن‌ها را مدیریت و نگهداری کنند.

وی در خصوص اجرای پروژه‌های تولیدی در مناطق عشایری نیز گفت: یکی از پروژه‌هایی که برای توانمندسازی عشایر اجرا می‌شود طرح زنجیره تولید گوشت قرمز است که امسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی حدود ۴۰۰ میلیارد تومان به عنوان تسهیلات سرمایه در گردش برای اجرای این طرح اختصاص داده شد.

قندالی با بیان اینکه این پروژه توسط تشکل‌های عشایری انجام می‌شود، افزود: در حال حاضر حدود ۲۲۰ تشکل عشایری در کل کشور فعالیت دارند و تمام خانوار‌های عشایری عضو این تشکل‌ها هستند. یکی از موارد مهمی که در طرح زنجیره تولید گوشت قرمز به صورت علمی و مدیریت شده پیگیری می‌کنیم این است که در پروسه پرواربندی دام بتوانیم هم مدت زمان پروار را کاهش دهیم، هم در اصلاح روش تغذیه دام راندمان را بالا ببریم و هم معیشت عشایر را به لحاظ درآمد تا حدودی افزایش دهیم و مهمتر این که دام را قبل از ورود به مرتع جدا کنیم تا به موضوعات زیست محیطی و تعادل بین دام و مرتع نیز کمک کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امسال در طرح زنجیره تولید گوشت حداقل یک میلیون رأس دام عشایر در پروس پروار قرار می‌گیرند که تاکنون حدود ۵۰ درصد آن انجام شده و ۵۰ درصد مابقی نیز تا پایان سال اجرا می‌شود./

پایان پیام/50

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرنوشت تاسفبار بازیگر خردسال فیلم باشو غریبه کوچک بعد 40 سال+ بیوگرافی و عکس های باورنک...