پیاده راه سبزه میدان زنجان


پیاده راه سبزه میدان زنجان  یکی از بهترین قسمت‌های شهر برای قدم‌زدن، لذت‌بردن از فضا و خرید سوغات برای دوستان و آشنایان است. کنار بازدید از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی استان زنجان، اگر خواستید داخل شهر زنجان کمی قدم بزنید، یکی از بهترین گزینه‌ها، سبزه میدان است. این خیابان کاملا سنگفرش شده و هیچ خودرویی […] نوشته پیاده راه سبزه میدان زنجان اولین بار...

پیاده راه سبزه میدان زنجان یکی از بهترین قسمت‌های شهر برای قدم‌زدن، لذت‌بردن از فضا و خرید سوغات برای دوستان و آشنایان است. کنار بازدید از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی استان زنجان، اگر خواستید داخل شهر زنجان کمی قدم بزنید، یکی از بهترین گزینه‌ها، سبزه میدان است. این خیابان کاملا سنگفرش شده و هیچ خودرویی اجازه ورود به آن را ندارد. بنابراین می‌توانید با خیال آسوده پیاده‌روی کنید و هر وقت اراده کردید‌، از یک طرف خیابان به طرف دیگر آن بروید. کف سنگفرش‌ها هم نورپردازی شده و برای شب‌گردی بسیار مناسب است. هر دو طرف هم فروشگاه‌های زیادی را می‌بینید که محصولات مختلفی را به مشتریان خود عرضه می‌کنند.

پیاده راه سبزه میدان زنجانپیاده راه سبزه میدان زنجان

یکی از جذابیت‌های سبزه میدان، مجسمه مردی است که روی یک تکه چوب نشسته و به یک دوچرخه خیره نگاه می‌کند. شاید اول فکر کنید دوچرخه برای یکی از رهگذران است.این دوچرخه نمادی از امانتی محسوب می‌شود که به این مرد بزرگ سپرده شده بود و او هم سالیان سال از آن مراقبت می‌کرد. حاج حسن نعلچگر، که به مرد امانت‌دار معروف است، از کودکی شروع به نعلچگری کرد.او در همه عمر به‌دلیل ساده‌زیستی و تواضعی که داشت، بسیار موردتوجه و محبت مردم بود. حاج حسن، ۴۵ سال از یک دوچرخه که به وی سپرده بودند، نگه‌داری کرد؛ بدون اینکه از آن استفاده‌ کند. او درنهایت در سن ۸۱ سالگی در سال ۱۳۷۹ از دنیا رفت.او مردم را به راستی و درستی تشویق می‌کرد و الگویی برای مردم این منطقه بود. این تندیس در سال ۱۳۹۷ و برای بزرگ‌داشت خاطره این مرد ساخته شده است.در روایت دیگری هم آمده که سال‌ها پیش، یک مامور شهرداری باعث شکسته شدن دوچرخه حاج حسن می‌شود. مدتی بعد برای جبران یک دوچرخه نو برای او می‌آورد و بعد هم بدون هیچ حرفی می‌رود. حاج حسن امانت‌دار بدون استفاده از این دوچرخه جدید، ۴۵ سال از آن نگه‌داری می‌کند تا روزی دوباره آن را تحویل مامور دهد.

پیاده راه سبزه میدان زنجانپیاده راه سبزه میدان زنجان

در اطراف خیابان سبزه میدان فروشگاههای زیادی از صنایع دستی زنجان دیده می شود .فروشگاه‌هایی را در این راسته خواهید دید که انواع و اقسام چاقوی زنجان را به‌فروش می‌رسانند. تنها چیزی که در همه مغازه به‌چشم می‌خورد، چاقو است؛ چاقوی کوچک، چاقوی بزرگ، چاقوی تاشو و… . چاقوی زنجان را به سفارش مشتری هم می‌سازند که بیشتر باب‌میل باشد.علاوه بر چاقوی زنجان که یکی از مهم‌ترین محصولات و سوغات این شهربه حساب می آید ،انواع دیگری از صنایع‌دستی روی ظروف، پارچه و جواهرات را هم می‌توانید از فروشگاه‌های سبزه میدان تهیه کنید. فروشگاه‌های ظروف مسی هم در این قسمت وجود دارند. برخی عطاری‌ها هم هستند که با فروش ترکیبات عجیبی از داروهای گیاهی و شکلات‌هایی با طعم‌های شگفت‌انگیزی مانند سقز و… مسافران را به‌وجد می‌آورند.

پیاده راه سبزه میدان زنجانپیاده راه سبزه میدان زنجان
حتی می‌توانید سری هم به بازار سنتی بزنید تا حال‌وهوای خریدهای قدیم را پیدا کنید. حتی اگر بازار بسته باشد، باز هم در فضای آن قدم بزنید و لذت ببرید. اگر از خرید و پیاده‌روی در این مسیر زیبا خسته شدید، می‌توانید چند دقیقه روی صندلی‌های داخل پیاده‌رو استراحت کنید و پس از تازه‌شدن نفستان دوباره مشغول بازدید شوید.

درصورت تمایل از مسجد و مدرسه جامع سید یا مسجد جامع زنجان هم بازدید کنید. یکی از مزیت‌های سبزه میدان این است که به بسیاری از دیدنی‌ های زنجان مانند موزه مردان نمکی، عمارت دارایی، بازار سنتی و… نزدیک است. کنار بازدید از این محل می‌توانید در ساعات مناسب، سری هم به آن‌ها بزنید. انتهای سبزه میدان هم به یک میدان بزرگ و زیبا می‌رسید که این قسمت از شهر را به دیگر قسمت‌ها وصل می‌کند و به دیگر دیدنی‌ها راه دارد.

نحوه دسترسی

برای رفتن به سبزه میدان باید به میدان انقلاب شهر زنجان بروید. برای رفتن به زنجان هم می‌توانید از قطار و هواپیما استفاده کنید و هم اتوبوس و خودرو شخصی.

پیاده راه سبزه میدان زنجانپیاده راه سبزه میدان زنجانپیاده راه سبزه میدان زنجانپیاده راه سبزه میدان زنجانپیاده راه سبزه میدان زنجانپیاده راه سبزه میدان زنجانپیاده راه سبزه میدان زنجانپیاده راه سبزه میدان زنجانپیاده راه سبزه میدان زنجانپیاده راه سبزه میدان زنجان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403