هشدار ترکیه به قبرس درباره حفاری‌ها در دریای مدیترانه


هشدار ترکیه به قبرس درباره حفاری‌ها در دریای مدیترانه

ترکیه تهدید کرد در صورتی که قبرس حفاری در دریای مدیترانه را متوقف نکند آنکارا به زور متوسل خواهد شد.

هشدار ترکیه به قبرس درباره حفاری‌ها در دریای مدیترانهبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسکای نیوز عربی، آنکارا تهدید کرد در صورتی که قبرس از حفاری‌های خود در دریای مدیترانه دست برندارد برای جلوگیری از این اقدامش، به زور متوسل خواهد شد.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه درباره احتمال توسل آنکارا به زور برای هرگونه عملیات حفاری گاز در سواحل قبرس در دریای مدیترانه هشدار داد.

این در حالی است که تنش‌ها بر سر مرز‌های آبی در منطقه شرق دریای مدیترانه پس از توافقنامه دریایی که آنکارا با دولت وفاق ملی لیبی امضا کرد رو به افزایش است.

گویا پس از اینکه دریای مدیترانه منابع طبیعی و ثروت‌های خود را به همه نشان داد، شرق این دریا به «دریای درگیری‌ها» تبدیل شده است؛ زیرا منابع گازی دریای مدیترانه، اختلافاتی را در زمینه سهم کشور‌های ساحلی از این منابع در شرق دریا ایجاد کرده است.

پژوهش‌ها و مطالعات، حجم ذخایر گاز طبیعی شرق دریای مدیترانه را ۱۲۲ تریلیون فوت مکعب برآورد کرده است.

این در حالی است که منابع دیگر نیز ذخایر موجود از این ثروت‌های طبیعی را بیش از میزان اعلام شده می‌دانند.

کشور‌ها و طرف‌های متعددی در حوزه ساحلی شرق دریای مدیترانه قرار دارند. در جنوب آن مصر و لیبی و در شرق آن فلسطین، اسرائیل، لبنان و سوریه قرار دارند. در شمال آن نیز ترکیه، قبرس، یونان و ایتالیا قرار دارند و هر یک از این طرف‌ها مناطق اقتصادی ویژه خود را در این دریا دارند.

ذخایر گاز طبیعی مصر در راس این ذخایر راهبردی قرار دارد. کارشناسان، ذخایر میدان نفتی گاز طبیعی «ظهر» - که متعلق به کشور مصر است و در سال ۲۰۱۵ کشف شد - را ۳۰ تریلیون فوت مکعب برآورد می‌کنند.

اسرائیل با مصر در دو میدان گاز طبیعی مهم رقابت می‌کند، یکی میدان گازی «تامار» با حجم ذخایری معادل ۱۰ تریلیون فوت مکعب و یکی میدان گازی «لیویاتان» با حجم ذخایری معادل ۱۷ تریلیون فوت مکعب گاز هستند.

در سال ۲۰۱۱ میدان گازی «آفرودیت» در سواحل جنوبی قبرس کشف شد که حجم ذخایر گازی آن به ۸ میلیون فوت مکعب برآورد می‌شود.

با این اکتشافات مهم گازی، سقف سهم خواهی‌های سیاسی و اقتصادی برخی کشور‌های ساحلی مدیترانه نیز افزایش یافته است. بحران موجود با ترسیم نشدن مرز‌های دریایی بین کشور‌های منطقه شدت گرفته است.

طمع ورزی‌ها باعث شده است ترکیه توافقنامه دریایی جنجال برانگیزی را با دولت وفاق ملی لیبی به امضا برساند.

این توافقنامه واقعیت‌های جغرافیایی ثابت و موجود را مخدوش و دیگر کشور‌های سواحل مدیترانه را نادیده می‌گیرد.

از سوی دیگر لبنان نیز اختلافاتی با اسرائیل در زمینه منطقه مثلثی شکل در دریای مدیترانه دارد. مساحت این مثلث ۸۶۰ کیلومتر مربع است و منطقه را به بلوک‌های متعددی تقسیم می‌کند. یکی از این بلوک ها، بلوک نفتی شماره ۹ است که در واقع منطقه‌ای سرشار از نفت و گاز است که ذخایر انرژی آن در سال ۲۰۰۹ کشف شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند