راهکار طرح مطالبات مردمی جامعه پردازی است/ ضرورت تغییر را باید در انتخابات نشان داد


راهکار طرح مطالبات مردمی جامعه پردازی است/ ضرورت تغییر را باید در انتخابات نشان داد

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز با تاکید بر لزوم دقت در بیانیه گام دوم انقلاب، جامعه پردازی را یکی از نکات مهم در این بیانیه دانست و تاکید کرد که یافتن راهکاری برای طرح مطالبات مردم، از طریق جامعه پردازی امکان‌پذیر خواهد بود.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام شامگاه یکشنبه 17 آذر در جمع تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ضمن تبریک روز دانشجو، حضور در جمع جوانان دانشجو را ساعاتی زنده کننده دانست و گفت: اینکه یک جوان حرفش را با روحانی شهرش، صمیمانه مطرح کند را بسیار دوست دارم.

او خاطرنشان کرد: این از بیان پیامبر ماست که فرموده یک امت وقتی مقدس می شود که اگر فردی احساس می کند حقی دارد بدون اینکه فشاری از نظر روحی و استرسی بر آن وارد باشد بتواند حرف دل خود را بزند و در گفتگو با فرد دیگری وارد شود.

نماینده ولی فقیه در فارس با تاکید بر لزوم تقویت چنین فضاهایی، گفت: به تناسب روز دانشجو برداشتی داشته باشیم از آیه شریفه قرآن که خداوند می فرماید کلمه پاک و پاکیزه به سوی خدا بالا می رود که در این آیه منظور از کلمه پاکیزه، دانش است که هر گونه آن را بررسی کنید منتهی به دانش می شود؛ دانش انسان را بالا می برد و اینطور نیست که دانش بالا برود اما صاحب دانش پائین بماند.

وی با بیان اینکه علم و عالم باهم متحدند و هر جا علم باشد عالم هم هست، گفت: ارزش ویژه دانایی و آگاهی که به عنوان دانشجو وارد عرصه آن هستید را باید پاس بدارید؛ این دانشجویی را برای خود یک مقام معنوی فرض کنیم و بدانیم هرچه دانش در وجود ما بالا رود خودمان هم در پیشگاه خدا بالاتر رفته ایم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه مقام دوم، مقام عمل است، گفت: عمل چیزی است که در دانشگاه های نسل اول و دوم خیلی پیدا نمی‌شد در حالیکه دانش بسیار وجود داشت اما عمل بسیار کم بود؛ در دانشگاه های نسل سوم و چهارم به دنبال این هستیم که عمل را نیز به دانش اضافه کنیم.

راهکار طرح مطالبات مردمی جامعه پردازی است/ ضرورت تغییر را باید در انتخابات نشان داد

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه روز دانشجو یک روز در سال نیست، گفت: ما هر روز را باید روز دانشجوی پای کار و فعال در عرصه های سیاسی، اجتماعی، علمی و اقتصادی قرار دهیم تا کشورمان پیشرفت کند، والا اگر عقب گرد نکنیم در همین جایی که هستیم خواهیم ماند و این کاری است که به عهده دانشجویان گذاشته شده است.

او سپس با اشاره به مطالب طرح شده از سوی دانشجویان و ضمن تاکید براینکه عمده مطالب طرح شده و حتی نقدها را قبول دارد، تاکید کرد که نقد باید به دنبال تغییر باشد و این تغییرات را می‌توان در بیانیه گام دوم انقلاب و حرکت طولانی جامعه پردازی و تمدن سازی دنبال کرد.

امام جمعه شیراز با اشاره به موضوع جامعه پردازی، یادآور شد که بعضی مباحث نیاز به تعامل و گفت و گو دارد.

وی در بخشی از سخنان خود با یادآوری اینکه امروز فشارهای زیادی بر مردم وارد است و بسیاری از مردم مشکلاتشان را به صورت رودر رو با او مطرح کرده‌اند، گفت: برای شنیدن حرف‌های مردم جلسه‌ای را به شکل هفتگی در مسجد ایرانی برگزار می‌کنیم و در حد توان شنونده مشکلات مردم هستم.

نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: شرط من در کار این بود که همه جوانان از هر تشکل و جناح فکری بتوانند به دفتر بیایند؛ حتی اعلام کرده‌ام که اگر فلان تشکل به هر دلیل برای سخن گفتن نمی‌آید، اعضای دفتر سراغ او رفته و صحبت‌هایش را بشنوند.

وی با اشاره به سخنان برخی از دانشجویان در خصوص مسائل اقتصادی و اینکه صبر مردم تمام شده است، گفت: این تعبیر از نظر بیان احساسات و ع واطف خوب است، برای اینکه شرایط برای مردم واقعا سخت شده، من هم جزو مردم هستم.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: وقتی یک جامعه انقلاب می کند تا وقتی که خواسته های نهادینه شود دو نسل طول می کشد؛ دو نسل هر چه که ما خلاصه کنیم 60 سال است، حالا و در 40 سالگی ما می‌گوئیم صبرمان تمام شده، اگر این باشد سرنوشت مشروطه را تجربه می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما حرکت و انقلاب نیمه تمام در طول تاریخمان کم نداریم، گفت: در انقلاب اسلامی گفتیم می خواهیم تا آخر خط برویم؛ یعنی باید به یکی از قدرت های تصمیم گیرنده جهان تبدیل شویم، این مهم طبیعتا از ما در زمینه‌های نظامی، اجتماعی، اقتصادی و .. تحول می طلبد که سخت است.

نماینده مقام معظم رهبری در استان فارس با یادآوری اینکه نسل انقلاب معتقد بود تداوم راه امام از سنگلاخ می‌گذرد، گفت: نسل شما هم اگر این باور نداشته باشد، انقلاب را نشناخته؛ راه سنگلاخ است؛ خداوند می فرماید باید جاهایی صبر کنید، صبر را باید در جایی که معقول است به خرج داد؛ یعنی جایی باید فریاد زد، باید مسیر انقلاب را درست ادامه دهیم، کسی که کج می رود با او مخالفیم و این را باید فریاد بزنیم.

او با بیان اینکه رها کردن این مسیر ما را دوباره سر نقطه اول باز می‌گرداند، گفت: تا چه زمانی باید تجربه انقلاب‌های ناتمام را در ایران داشته باشیم؛ تا شما جوانان همراهی نکنید، کسی نمی‌تواند کار کند، همه مردم یعنی اکثریتی که مسیر را باید جلو ببرند باید پای حرف‌های انقلاب بایستند.

امام جمعه شیرا زبا بیان اینکه گفتمان حاکم بر کشور مردم سالاری است، گفت: به بهانه نبود مردم سالاری وارد عراق و افغانستان شدند و به این بهانه وارد کشور شما هم خواهند شد، بهانه به دست می گیرند و می آیند؛ شما اگر قصد مقابله دارید باید بایستید، صبر سخت است اما نتیجه شیرینی دارد.

او اضافه کرد: در اغتشاشات اخیر، بنده صراحتا گفتم من نمی ترسم؛ باید آرامش به خیابان ها بازگردد. از چه چیزی بترسم، اینکه عده ای اشرار بخواهند امنیت مردم را با مخاطره مواجه کنند.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: باید بگذارند فضا آرام باشد تا حرف مردم که از گرانی و سوءتدیبر و بدی مدیریت نگرانند در یک فضای امن مطرح شود، نه اینکه طوری شود که بگویند نمی گذارند حرفممان را بزنیم.

او ادامه داد: در روز راهپیمایی هم گفتم که این راهپیمایی دو پیام دارد اول اینکه مردم مطالباتی از مدیران دارند، دوم اینکه امنیت را نمی گذاریم دستخوش بازی کنند؛ امنیت را حفظ می کنیم تا فضا برای خواسته های به حق مردم فراهم باشد؛ اگر امنیت شهید می‌خواهد هنوز انسان‌هایی هستند که پای آن بایستند.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: بنده در اوج آن روزها کوتاه نیامده ام، باید فضایی ایجاد شود و این نقش دانشگاه است و دانشگاه باید روی این مسائل فکر کند، یک طرف جامعه پردازی آن است که چه کنیم مردم مطالبتاشان را مطرح کرده و به نتیجه برسند؛ این ساز و کار نیاز دارد.

راهکار طرح مطالبات مردمی جامعه پردازی است/ ضرورت تغییر را باید در انتخابات نشان داد

آیت‌الله دژکام گفت: اگر ساز و کارهای اجتماعی طرح مطالبات مردمی را تعریف نکنیم برای دو سال دیگر باز هم اگر مردم بخواهند حرفی بزنند نمی‌دانیم چه کنیم؛ این موضوع باید در دانشگاه و در قالب این جلسات دنبال شود.

وی با طرح این سئوال که چرا نماینده ما بعد از 4 سال برای پاسخ به آنانی که به او رأی داده‌اند مکانیزمی ندارد، گفت: این یک گیر است و جامعه پردازی مد نظر مقام معظم رهبری هم تاکید بر حل این موضوع دارد.

امام جمعه شیراز با اشاره به جلساتی که با احزاب سیاسی داشته، لزوم طرح مباحث از سوی تمام دیدگاه‌های سیاسی را مورد تاکید قرار داد و گفت: انصاف این است که حرف یک طرفه نشنویم.

او با تصریح اینکه با جمع‌های مختلفی نشست داشته است، گفت: اگر کسی گزارشی داشت که من با کسی معامله ای کردم، رانت و لابی داشته‌ام؛ من از امامت جمعه استعفا می‌دهم و می روم.

امام جمعه شیراز با تاکید براینکه ابایی از برگزاری جلسه با گروه‌های مختلف جامعه در راستای انجام وظیفه امامت جمعه ندارد، خطاب به دانشجویان گفت: درباره مجلس و دولت انتقادات مشترکی داریم، این نیاز به تغییر وضع موجود را در انتخابات و پای صندوق های رأی نشان دهید.

نماینده ولی فقیه در فارس خاطرنشان کرد: من خیلی راحت در حوادث اخیر می توانستم در جایی بایستم که از همه محبوبتر باشم، اما جایی ایستادم که برای مسیر انقلاب لازم بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا آدم‌های حسابگر خطرناکند: 10نشانه آدم‌های حسابگر