بنزین نفس‌ گردشگری را به شماره انداخت


بنزین نفس‌ گردشگری را به شماره انداخت

پول نیوز - پس از گذشت بیش دو هفته از افزایش نرخ بنزین به نظر می‌رسد که صنعت گردشگری متاثر از این اقدام بوده به طوری که وضعیت نامطلوبی را برای گردشگری رقم زده است.

بنزین نفس‌ گردشگری را به شماره انداخت

به گزارش پول نیوز، در حالی که در چند ماه گذشته وزیر گردشگری اعلام کرده بود 11.8 میلیارد دلار درآمد از طریق گردشگری برای کشور ایجاد شده و بنابر اعلام مسئولین هر گردشگر درآمدی معادل 30 بشکه نفت برای کشورمان دارد اما؛ حال و هوای این روزهای گردشگری در ایران بیانگر این است که در طرح اصلاح قیمت بنزین این صنعت مورد بی‌مهری قرار گرفته و تاکنون نیز تدبیری برای برون رفت از این وضعیت اندیشیده نشده است.

گردشگری؛ صنعت بسیار مهمی برای کشورها محسوب می‌شود و می‌تواند به منبع اصلی درآمدزایی آنها تبدیل شود. بر اساس گزارش‌های منتشرشده از سوی سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، از سال ۲۰۱۷ تاکنون رشد قابل توجهی در صنعت گردشگری ثبت شده است.

یکی از مهمترین زیرساخت های صنعت گردشگری موضوع حمل و نقل است. حمل و نقل و گردشگری از دیرباز تأثیر متقابل ویژه‌ای بریکدیگر داشته‌اند.

هزینه بالای تأمین سوخت موردنیاز سیستم حمل ونقل کشور سال‌هاست که وجود داشته و بر هیچ فردی نیز پوشیده نیست و بررسی موضوع و برنامه ریزی مناسب جهت ارائه راهکار کاهش هزینه‌ها و یا کاهش مصرف سوخت از مهمترین مسائل اقتصاد و سیاست جامعه ما محسوب می‌شود که بایستی مدیران، کارشناسان وبرنامه ریزان جامعه در قالب یک پروسه تحقیقاتی، اقدام به ارائه راهکارهای بهینه جهت کاهش مصرف سوخت و یا مهم‌تر از آن کاهش هزینه‌های مربوطه نمایند.

به زبان ساده، راهکار بهینه راه حلی است که به مصداق ضرب‌المثل قدیمی «خواست ابرویش را درست کند، چشمش را نیز کور کرد» باعث تأثیرات منفی بر این موضوع نگردد.
بنزین نفس‌ گردشگری را به شماره انداخت

میل به سفرهای خانوادگی با وسیله نقلیه شخصی در گوشت و خون مردم ایران در آمیخته و به جزء لاینفک زندگی آنان تبدیل شده است. حال سهمیه‌بندی بنزین که علی رغم مدیریت در مصرف، حتی کفاف ترددهای درون شهری را نمی دهد، چگونه می‌تواند امکان سفرهای برون شهری را فراهم نماید؟

یک اتومبیل کم مصرف امروزی در شرایط ایده‌آل بطور متوسط برای یک سفر با مسیر تقریبی ۴۰۰ کیلومتری، با در نظر گرفتن توقف های بین راهی، بازدید از جاذبه‌های بین راهی و ترددهای بین شهری در مقصد سفر، نیاز به ۱۲۰ تا۱۵۰ لیتر بنزین خواهد داشت و این به منزله مصرف سهمیه دو ماه و نیم بنزین یک وسیله نقلیه شخصی است».

بنزین سفر؛ طرحی بود که در نخستین دور سهمیه‌بندی بنزین در دولت محمود احمدی‌نژاد اجرا شد و این سهمیه متغیر و معمولا حدود ۵۰ لیتر و یا کمتر از آن بود؛ چرا که مخالفان سرسختی در دولت وقت و حتی خارج از آن داشت. موضوع بنزین سفر آن‌قدر جذاب بود که حتی وعده انتخاباتی «حمید بقایی» در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم بود. حمید بقایی معاون اجرایی دولت محمود احمدی‌نژاد در کانال تلگرامی خود نوشت: مردم کارت سوخت خودروی خود را دور نیندازند، در دولت بعدی به کار خواهد آمد؛ ضمنا بنزین سفر هم در دولت آینده برقرار خواهد بود.

با اجرای دوباره طرح سهمیه‌بندی بنزین، گمانه‌زنی‌هایی درباره بازگشت طرح سهمیه «بنزین سفر» مطرح شده اما اظهارات تازه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حاکی از این است که از اجرای چنین طرحی فعلا خبری نیست.

صنعت گردشگری در ایران یکی از بزرگترین منابع سرمایه‌ای و امکانات کسب و کار است که زمینه رشد اقتصادی،‌ اجتماعی و فرهنگی آن فراهم است. این صنعت می‌تواند با توجه به تحریم‌های ظالمانه مسیری روان در فرآیند غلبه بر مشکلات اقتصادی، فقر،‌ رکود و بیکاری باشد.

بسیاری از دست‌اندرکاران امر تورگردانی با سهمیه‌بندی مجدد بنزین، بدون اعلام قطعی قبلی،‌ غافلگیر شدند و پیش‌بینی‌های لازم را برای اجرای برنامه‌های تورگردانی خود نداشتند.

اسرافیل شفیع‌زاده مدیر یکی از دفاتر خدمات مسافرتی در این خصوص می‌گوید: «طی چند روز اخیر برای ترانسپورت تورهای ورودی با مشکلات زیادی مواجه بودیم با هر شرکت حمل و نقلی که تماس می‌گرفتم، می‌گفتند تا اطلاع ثانوی ماشین ندارند و از آن‌جایی که پیش از این اتفاق تورها را برنامه‌ریزی کرده بودیم و مسافران خارجی وارد کشور شده بودند به اجبار با پرداخت هزینه‌های سرسام‌آوری به انجام برنامهء تور مبادرت کردیم.»

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «البته این پیش زمینه‌ای است برای این که نرخ‌ها را افزایش دهند که با این اتفاق دست‌اندرکاران تورهای ورودی با رکود بیش‌تری مواجه می‌شوند.»
بنزین نفس‌ گردشگری را به شماره انداخت

در مجموع، سهم گردشگری از اشتغال جهان (مستقیم و غیرمستقیم) ۹.۷ درصد است که نشان از اهمیت این بخش در آینده اقتصادی جهان دارد. آن‌چنانکه در گزارش سازمان گردشگری آمده، ایران به لحاظ ظرفیت‌های گردشگری جزء ۱۰ کشور اول دنیاست که دارای ۲۳ هزار اثر ملی ثبت‌شده، ۱۹ اثر ثبت‌شده در یونسکو، ۲۰۲ اثر ثبت‌شده زیست‌محیطی و... است. با وجود این، بخش گردشگری جایگاه قابل قبولی در اقتصاد کشور ندارد. در این مورد می‌توان به وضعیت درآمدی بخش گردشگری رقیب ایران یعنی کشور ترکیه اشاره کرد که نسبت به ایران پیشرفت چشمگیری داشته است.

بر اساس گزارش جدید وزارت گردشگری این کشور، درآمد صنعت گردشگری ترکیه در سال ۲۰۱۷ میلادی نسبت به سال قبل با افزایش ۲۰ درصدی به ۲۶ میلیارد دلار رسیده است. درآمد ۲۶ میلیاردی ترکیه در حالی است که میزان درآمد گردشگری ایران در بهترین حالت در سال‌های اخیر بنابر اذعان خبرگزاری جمهوری اسلامی - ایرنا- (سال ۹۵) هشت میلیارد دلار بوده است. این مقایسه زمانی غم‌انگیز می‌شود که بدانیم درآمد ارزی فروش نفت خام ایران در سال ۹۵ حدود ۳۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار یعنی تقریبا هشت میلیارد دلار بیشتر از درآمد گردشگری ترکیه است.
بنزین نفس‌ گردشگری را به شماره انداخت

ترکیه کشوری فاقد منابع نفتی است اما؛ به کمک صنعت گردشگری و توریست توانسته نزدیک به 7 برابر بیشتر از ایران درآمد داشته باشد.

حال در ایران از شمالی ترین استان کشور تا جنوبی ترین آن، اسم هر کدام که به میان می آید، مجموعه ای از ظرفیت های تاریخی و طبیعی در مقابل چشم هایمان نقش می بندد. توانمندی هایی که داشتنشان آرزوی هر کشوری است تا غوغایی در صنعت گردشگری به پا کند. باز هم جمله تکراری؛ نتوانستیم جایگاه اصلی خود در جذب توریست حفظ کنیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)