مردی که با «یزدگرد» و «ولایت عشق» موسیقی و سینما را به هم نزدیک کرد


مردی که با «یزدگرد» و «ولایت عشق» موسیقی و سینما را به هم نزدیک کرد

5 آذر سالروز درگذشت بابک بیات استاد مسلم موسیقی است.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اهل جنوب شهر و محله پل چوبی بود. خودش می‌گفت بچه پایین است. موسیقی و شعر هیچ وقت برایش بیگانه نبود. از همان دوران نت‌ها همیشه دور سرش می‌چرخید تا اینکه در بحبوحه جوانی وارد اپرای تهران شد. آنجا با اسفندیار قره‌باغی آشنا شد و زندگی اش به شکل جدی با موسیقی عجین شد.

مردی که با «یزدگرد» و «ولایت عشق» موسیقی و سینما را به هم نزدیک کرد

موسیقی تنها هنر مورد علاقه بیات نبود. او عشق فراوانی به سینما داشت و آثار ماندگاری را در سینمای ایران به جا گذاشت. بیات سه سیمرغ جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده است. فیلم‌های «سلطان و شبان»، «شب حادثه»، «عروسی خوبان»، «عروس»، «سرزمین خورشید»، «مردی شبیه باران»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «مرسدس»، «جهان پهلوان تختی»، «قرمز»، «دو زن»، «دست‌های آلوده»، «شیدا»، «ولایت عشق»، «سام و نرگس» و ... از جمله آثاری است که بابک بیات آن‌ها را ساخته است.

در میان این فیلم‌ها «مرگ یزدگرد» برای اولین بار اسم بیات را در میان سینمادوستان انداخت. او با کارگردانان مشهور سینمای ایران از جمله بهرام بیضایی، فریدون جیرانی، کمال تبریزی، داریوش فرهنگ، بهروز افخمی، احمدرضا درویش، حسن فتحی، مسعود کیمیایی، سیروس الوند، مهدی فخیم‌زاده و ... کار کرده است.

دیگر بسیاری برای اینکه فیلم هایشان دیده شود و جذابیت پیدا کند، برای موسیقی فیلم سراغ بیات می‌رفتند. او با موسیقی ماندگار خود، یک اثر را هم ماندگار می‌کرد. فقط دنبال به نمایش گذاشتن، هنر خود نبود. او حتی خوانندگانی را به جامعه موسیقی تحویل داد که سال هاست در این عرصه فعالیت می‌کنند و همچنان مشغول کار هستند. او تیتراژ مرسدس به کارگردانی مسعود کیمیایی را با صدای مانی رهنما ساخت. هرچند این فیلم به مرحله نمایش نرسید، اما موسیقی آن بار‌ها شنیده شد. از همان جا ریشه شهرت مانی رهنما شکل گرفت.

فقط مانی رهنما در محضر بابک بیات شاگردی نکرده است. رهنما در کنار حمید حامی و نیما مسیحا شاگردان بیات بودند که سری در سر‌های موسیقی درآوردند و بیش از دیگر شاگردان خود را به مخاطبان موسیقی معرفی کردند.

مردی که با «یزدگرد» و «ولایت عشق» موسیقی و سینما را به هم نزدیک کرد

نقطه تلخ زندگی او درگذشت مانی، فرزندش بود. البته او پس از مانی صاحب پسران دیگری به نام‌های بامداد و باربد شد. نام دخترش هم غزل است.

انتهای پیام/

زندگی هنری بابک بیات

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند