تغییر منابع ‌هجدهمین ‌آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن و عترت/ همکاری کانون‌های مساجد در برگزاری


تغییر منابع ‌هجدهمین ‌آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن و عترت/ همکاری کانون‌های مساجد در برگزاری

فقهی‌زاده از تغییر منابع آزمون سراسری قرآن و عترت خبر داد و گفت: این آزمون با مشارکت چندجانبه دستگاه‌هایی همچون سازمان اوقاف، دانشگاه پیام نور و ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان: نشست خبری هجدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن و عترت (یکشنبه، 26 آبان ماه) با حضور «عبدالهادی فقهی‌زاده»، معاون قرآن و عترت(ع) وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام خسروی، مدیر کل دفتر آموزش و توسعه مشارکت های این معاونت برگزار شد.

بر پایه این گزارش، فقهی زاده طی سخنانی در این نشست اظهار کرد: سال گذشته منابع آزمون به برخی موارد اختصاص یافته بود و بعضا ذهنیتی ایجاد شد و از سوی دیگر عرصه را برای برخی حوزه ها تنگ می کرد اما امسال از منابع عمومی که از اتقان لازم برخوردارند، استفاده می شود که این امر به بهبود دستیابی مخاطبان به مصادر آزمون می انجامد. از سوی دیگر وقت طراحی سوالات در آزمون سال جاری بیش از سال گذشته است.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آنچه اهمیت دارد جریان سازی این آزمون گسترده و ملی است که در صدها شهر و شهرستان برگزار می شود، این آزمون با مشارکت چندجانبه دستگاه هایی همچون سازمان اوقاف، دانشگاه پیام نور و ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همراه است.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با اشاره به برگزاری جشنواره «اشک ها و عبرت ها»، گفت: در روایات از امام حسین(ع) به قتیل العبرات یاد شده است و منابع علمی این تعبیر را به معنای کشته اشک ها معنا کرده اند. در کنار این معنا که قابل دفاع است برخی این تعبیر را قتیل عَبَرات و قتیل العِبَرات خوانده اند. ما بین این دو معنا تلفیق ایجاد کردیم، امام حسین(ع) شهید عدالت و حق طلبی و پاسداری از سنت های دینی است، لذا جشنواره را به نام اشک ها و عبرت ها نامگذاری کردیم. به همین مناسبت معاونت قرآن و عترت برای دومین بار در سال 1398 مسابقه ای را بر محور کتاب ارزشمند مرحوم «سید جعفر شهیدی» با عنوان «پس از پنجاه سال» برگزار می کند.

فقهی زاده اظهار کرد: از میان شرکت کنندگان بیش از 50 درصد نمره قبولی (بالای 14) را کسب کردند و از میان 534 نفر نمره کامل را گرفتند. ما به ۴۰ نفر به قید قرعه جوایزی اهدا می کنیم.

همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری «مریم قاسم احمد»، طی سخنانی یکی از اهداف آزمون را ترغیب عامه مردم به قرآن بیان کرد و گفت: بخش دیگری از اهداف این آزمون تکمیل و به روزرسانی سامانه جامع قرآنی است. ما برای آسیب‌شناسی موسسات نیازمند آمار دقیقی از موسسات هستیم که برگزاری آزمون باعث به روزرسانی اطلاعات مربوط به موسسات می ‌شود.

معاون آموزش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و برنامه‌ریزی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: هجدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت روز سوم بهمن‌ ماه در رشته‌ های تفسیر سوره بقره، ترجمه و درک معانی سوره بقره، حفظ و ترجمه نهج‌البلاغه، حفظ و ترجمه صحیفه سجادیه و نیایش‌های امام سجاد(ع)، حفظ جزء ۳۰، حفظ جزء اول، حفظ سوره بقره، حفظ پنج جزء اول، حفظ ۱۰ جزء اول، حفظ ۱۵ جزء اول، حفظ ۲۰ جزء اول، حفظ ۲۵ جزء اول، حفظ کل قرآن کریم،‌ سبک زندگی و سیره معصومین(۱ و ۲) و روخوانی قرآن برگزار می‌شود. ثبت‌نام برای حضور در این آزمون از روز گذشته آغاز شده و تا ۱۵ آذر ادامه دارد.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید