رونمایی کتاب محیط زیستی در کانون پرورش فکری


رونمایی کتاب محیط زیستی در کانون پرورش فکری

کتاب محیط زیستی ویژه نوجوانان با عنوان پستانداران ایران: خرس‌ها و دیگر گوشتخواران در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.

رونمایی کتاب محیط زیستی در کانون پرورش فکریمؤلف این کتاب در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: این کتاب، سومین عنوان از مجموعه پستانداران ایران است که عناوین قبلی آن پیش از این، برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده بود.
علی گلشن افزود: در عنوان جدید این مجموعه تصاویری از کوچکترین و بزرگترین گوشتخوار ایران (راسوی کوچک و خرس قهوه‌ای و سیاه) به ثبت رسیده است.
وی با اشاره به اینکه ۱۶ عکاس با این طرح همکاری داشته اند، گفت: هر یک از این عکاسان به مکان‌های مختلف ایران سفر کردند و از گونه‌های نادری مانند "خرس سیاه بلوچی شبگرد " که در حال انقراض و تعداد آن کم است، تصاویر خوبی ضبط کرده اند.
مؤلف کتاب پستانداران ایران افزود: تصاویری از خانواده راسوها، خرس‌ها، راکون ها، خدنگ ها، شنگ‌ها (سمور آبی) و رودک‌ها (گورکن ها) در این کتاب به چشم می‌خورد.
گلشن با بیان اینکه این کتاب مانند جلد‌های قبلی از دو بخش " علمی و تاریخ " و " فرهنگ و هنر" به صورت کامل تشکیل شده است، گفت: اطلاعات جانورشناسی از کتاب‌های قدیمی ایران مانند جانورنامه‌ها و شکارنامه ها، مکمل بخش علمی گونه‌های جانوری خواهد بود.
این پژوهشگر افزود: بخشی از کتاب به بررسی نقش حیوانات در تاریخ و فرهنگ ایران می‌پردازد به عنوان مثال از نقش خدنگ‌ها در فرهنگ مردم جنوب ایران در این کتاب گفته می‌شود و داستان‌ها و نقوش تاریخی و حتی نقاشی‌ها درباره خرس‌ها در کتاب آمده است.
کتاب پستانداران ایران ۲۲۴ صفحه دارد. این مجموعه قرار است در ۷ عنوان منتشر شود و تاکنون ۳ عنوان آن منتشر شده است.
گربه سانان که نخستین کتاب این مجموعه بوده است سال ۱۳۹۰ به چاپ رسیده و برنده بیست و نهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران شده است.
کتاب سگ سانان و کفتار‌ها هم در سال ۱۳۹۴ منتشر شده که در سی و دومین دوره کتاب سال برنده شده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


وزیر امور خارجه بانجول را به مقصد تهران ترک کرد