تابش: از تنوع ارقام انار استان یزد برای تولید بهتر باغداران استفاده شود


تابش: از تنوع ارقام انار استان یزد برای تولید بهتر باغداران استفاده شود

یزد - ایرنا - نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی گفت: از پتانسیل تنوع ارقام انار استان یزد برای تولید بهتر و درآمد افزون‌تر باغداران استفاده شود.

محمدرضا تابش روز شنبه در جشنواره شکرانه انار عقدا افزود: برگزاری جشنواره انار در سطح استان به لحاظ اقتصادی و هم اجتماعی و فرهنگی حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: از نتایج این جشنواره ها باید منجر به بهزراعی و تولید افزون تر محصول در راستای بهبود درامد باغداران و از طرفی معرفی و حفظ و پاسداشت آثار معنوی، فرهنگی و آئین ها و رسوم مرتبط با این نعمت خدادادی شود.

نماینده مردم اردکان با بیان اینکه انار میوه‌ای است که در قرآن از آن یاد شده و نزد علمای دینی و ملی ما نیز جایگاهی والا دارد تصریح کرد: ایران خاستگاه تولید این محصول و جایگاه اول را از لحاظ سرانه تولید دارد که از لحاظ تنوع ارقام نیز بسیار بی نظیر است.

رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس اظهار داشت: پیش بینی و اجرای برنامه هایی منطبق بر این پتانسیل ها برای تولید بهتر و درآمد افزون تر کشور و باغداران، مورد انتظار است که ایجاد و گسترش صنایع و فناوری های فراوری، اهتمام به صادرات با تاکید بر ژنوتیپ های بومی و تجاری، همچنین حضور در نمایشگاه ها و بازاریابی و برندسازی انار ایران و استان یزد، می تواند راهگشا باشد.

تابش تصریح کرد: از طرفی اصلاح و بازسازی باغات، بررسی ارقام تجاری و ارقام بازار پسند، تولید نهال سالم و گواهی شده و مبارزه بیولوژیک با برخی آفات نیز باید مورد اهتمام دستگاه های مسئول قرار گیرد.

به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و ولادت امام جعفر صادق(ص)؛ جشن شُکرانه انار و برداشت نمادین انار در باغات انار بخش عقدا با حضور نماینده مردم اردکان، معاون عمرانی استاندار، مدیران کل میراث و جهادکشاورزی استان، فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستان و اقشار مختلف مردم منطقه؛ همچنین خانم نرگس آبیار کارگردان یزدی تبار کشورمان در محل کاروانسرای ابوالقاسم رشتی شهر عقدا برگزار شد.

عقدا یکی از کانون‌های اصلی تولید انار در شهرستان اردکان است و انار آن از شاخص‌ترین و خوش طعم‌ترین انارهای استان یزد است و در کشور معروف است.

هدف از برگزاری جشنواره یک روزه انار معرفی بیشتر انار عقدا و ارتقای دانش فنی کشاورزان برای استفاده از روش‌های مکانیزه و علمی به منظور تولید بیشتر این محصول است.

بخش عقدا داری هفت هزار نفر جمعیت می باشد که سالیانه ۱۵ تن انار از هر یک هکتار برداشت می شود .

بخش عقدا ۴۰۰هکتار باغ انار دارد.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !