از پرداخت کامل مطالبات معلمان تا کاهش 20 دقیقه‌ای آموزش زبان انگلیسی


از پرداخت کامل مطالبات معلمان تا کاهش 20 دقیقه‌ای آموزش زبان انگلیسی

آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری درباره جزئیات پرداخت مطالبات معلمان و کاهش زمان آموزش زبان انگیسی سپری شد.

از پرداخت کامل مطالبات معلمان تا کاهش 20 دقیقه‌ای آموزش زبان انگلیسیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته با اخباری همچون « کاهش ۲۰ دقیقه ساعات آموزش زبان»، «تمام مطالبات سال ۹۷ پرداخت شد» و «ساخت ۶۰۰ مدرسه جدید در سیستان و بلوچستان» سپری شد.

تمام مطالبات سال ۹۷ پرداخت شد

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت مطالبات فرهنگیان گفت: مطالبات را تا پایان سال ۹۷ صفر کردیم تنها مطالبات سال ۹۸ باقی مانده است که تلاش می‌کنیم صفر شود، بخش عمده مطالبات مربوط به پایان خدمت بازنشستگان است، بخشی از اضافه کار و حق ماموریت کارکنان اداری و حق التدریس آموزشیاران باقی مانده بود که تسویه شد. بدهی پاداش پایان خدمت کمتر از پنج هزار میلیارد تومان است و طی دو ماه اخیر تزریق شد، برای رتبه بندی هم ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار داریم که برای ۶ ماه دوم سال کافی است. برای سال آینده هم در بودجه برای تمام سال اعتبار در نظر گرفته‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان گفت: این طرح حتما امسال اجرا خواهد شد و البته آیین نامه‌ای دارد که از زمانی که ماموریت گرفتم در سه جلسه کمیسیون اجتماعی دولت بررسی و نهایی شده است که در دولت مطرح شود، امیدوارم تا یکی دو هفته آینده در دستور کار دولت قرار گرفته و اجرایی شود.

کاهش ۲۰ دقیقه ساعات آموزش زبان/ ۵ درصد دانش‌آموزان در آموزشگاه‌های زبان درس می‌خوانند

حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره چالش‌های آموزش زبان در مدارس اظهار کرد: بیش از ۱۱ هزار آموزشگاه تحت پوشش آموزش پرورش داریم که به تدریس زبان می‌پردازند و این تعداد آموزشگاه برای دانش آموزان کافی است؛ چراکه در دوره متوسطه ۶ میلیون دانش آموز داریم و در مجموع کمتر از ۵ درصد دانش آموزان ما به آموزشگاه‌ها برای زبان مراجعه می‌کنند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: البته بیش از آنکه زبان انگلیسی در مدارس توجه میشود باید روی آموزه‌های اخلاقی، مهارت‌های سبک زندگی و هنر توجه داشته باشیم، متاسفانه اکنون نگاه متوازن و تعادلی به تمامی ساحت‌های تربیتی وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به اینکه ساعات آموزشی از ۹۰ به ۷۰ دقیقه کاهش پیدا کرده است، بیان کرد: هفته‌های آموزشی هم از ۳۵ به ۲۸ تقلیل یافته است، بنابراین برنامه درسی که تدوین کرده ایم عملا به طورکامل قابل اجرا نیست در حالی که اگر کیفیت و زمان آموزش را بالا ببریم، نتایج خوبی می‌گیریم.
محمدرضا واعظ مهدوی رئیس شورای عالی انجمن‌های فعال در سیستان و بلوچستان در همایش همدلان آیندنگران سیستان و بلوچستان اظهار کرد: اقدامات وسیعی در جمهوری اسلامی برای این استان داشتیم و وضعیت پوشش تحصیلی در سال ۹۲، ۷۶ درصد بوده که این رقم در سال ۹۵ به ۸۵ درصد افزایش یافته است، در حالی که پوشش تحصیلی کل کشور ۸۸ درصد بوده و به ۹۳ درصد رسیده است. یعنی فاصله سیستان و بلوچستان در امر آموزش با میانگین کشوری کم شده، اما هنوز فاصله وجود دارد.
او ادامه داد: رشد جمعیت دانش اموزی در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶ در کل کشور ۴/۶ درصد بوده است که این نرخ در سیستان و بلوچستان ۱۲.۸ درصد رسید و وضعیت سرانه آموزشی از ۲.۸ مترمربع به ۲.۹ مترمربع افزایش یافت، اما در سایر نقاط کشور که رشد و جمعیت دانش آموزی کمتر بوده است از ۴.۸ در سال ۹۲ به ۵.۲ مترمربع رسیده است، بابد توجه ویژه‌ای به این استان مبذول شود تاعقب ماندگی را جبران کند.

واعظ مهدوی بیان کرد: ۲۰۰ مدرسه، از محل اعتبارات استانی و ۲۰۰ مدرسه هم از سازمان نوسازی مدارس تقبل می‌شود، اگر بتوانیم با این همت به ۶۰۰ مدرسه طی ۲ سال آینده برسیم فاصله شاخص‌ها و کمبود سرانه عبور کرده ایم در نتیجه فضا‌های آموزشی و امکانات استان معادل سایر بخش‌های کشور است و عقب افتادگی تاریخی جبران می‌شود.

ارائه مصوبه رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی توسط مجلس اشتباه بود

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان و وزیر اسبق آموزش و پرورش درباره چالش‌های آموزش زبان در مدارس کشور و مصوبه مجلس مبنی بر رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی اظهار کرد: معلوم نیست طرحی که در مجلس ارائه شد بر چه مبنایی بود، اساسا کار مجلس اینگونه طرح‌ها نیست چرا که در این مورد باید کار پژوهشی انجام گیرد و ارائه این طرح اشتباه بود همانطور که مصوب کردند مدارس تیزهوشان حذف شود.

او ادامه داد: اکنون فقط مشکل آموزش زبان انگلیسی نیست و قبل از اینکه به این مباحث بپردازیم اول باید اینطور بحث کنیم که جامعه چه نیازی به آن دارد، مباحثی درباره جهانی شدن مطرح شد اما چه افرادی می خواهند جهانی بشوند، آیا همه دانش‌آموزان ما می‌خواهند زبان انگلیسی بیاموزند و جهانی شوند، بین این تعداد دانش‌آموز که در نهایت که دیپلم و لیسانس گرفتند قرار است در کشور چه کار شوند؛ فقط در مدارس مشکل زبان انگلیسی نداریم در ریاضی و ادبیات و هنر هم مشکل داریم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال