سیره نبوی در وحدت اسلامی


سیره نبوی در وحدت اسلامی

مشهد- ایرنا- وحدت بین مسلمانان در آیات مختلف قرآن کریم و روایات اسلامی و همچنین سیره نبوی سفارش شده اما بعد از گذشت هزار و 400 سال از بعثت پیامبر(ص) چند دستگی و نزاع بین کشورهای مسلمان امری عادی شده است.

در اهمیت وحدت مسلمانان قرآن مجید در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران و آیه ۴۶ سوره انفال به وحدت و پرهیز از تفرقه دعوت کرده است چرا که تفرقه، عظمت مسلمانان را از بین می برد.

در تاریخ اسلام هم کاملا مشهود است که بعد از پیامبر اکرم(ص) تفرقه بین مسلمانان چه پیامدهای منفی به بار آورد.

بعد از جنگ جهانی دوم هم کشورهای اسلامی به وسیله کشورهای استعمارگر تجزیه شدند و هر قسمتی از آنان را به یکی از عمالشان سپرده شد.

خط نفاق عامل تفرقه

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهد با اشاره به هفته وحدت به خبرنگار ایرنا گفت: اهمیت وحدت مساله‌ای نیست که بر کسی پوشیده باشد و بهترین دلیل بر این که تفرق موجب خسارت است همین وضعیتی است که هم اینک شاهد آن هستیم که در اثر تفرقه‌ای که بین مسلمانها ایجاد شده مسلمانها در جهان زبون و کوچک و از جهت سیاسی و اقتصادی نیز برای مقاصد شوم دشمنان ابزار و آلت دست شده‌اند.

آیت الله مصطفی اشرفی شاهروی با اشاره به سیره نبوی در ایجاد وحدت بین مسلمانان اظهار داشت: رسول الله(ص) در زمانی که تمام جمعیتهای سرزمین حجاز متفرق و در مخالفت با توحید بودند، پرچمدار توحید راستین و یگانگی و یکتا پرستی حق تعالی بود و برای این که بتواند جمعیتها را تحت لوای یکتاپرستی و وحدت در خداپرستی جمع کند اخلاق حسنه و سیره‌ای نیکو داشت و با همه جمعیتها با بهترین رفتار نیک مواجه می‌شد. رسول اعظم(ص) با حسن خلق، منطق شیوا و زیبا و براهین بسیار قاطع مردم را تحت لوای توحید و یکتاپرستی حق متعال قرار داد و امت واحده اسلامی را ایجاد کرد.

وی ادامه داد: سیره عملی پیامبر اکرم (ص)کاملا مشخص است و نحوه برخورد آن حضرت با جمعیتهای مختلف از مسلمانان گرفته تا در مقام احتجاج با کفار و مخالفان توحید و یکتا پرستی نشانگر کمال مدارا و حسن خلق بود که موجب جذب مخالفان و معاندان و اتحاد آنها با اسلام رقم زد.

او اضافه کرد: مولفه‌های اصلی سیره پیامبر(ص)عبارتند از مدارا کردن با اقشار مختلف جامعه، حسن خلق و برخورد نیکو، و ارائه براهین بسیار قاطع و قوی و در کنار اینها ارائه معجزه انکار ناپذیر قرآن که این مجموعه موجب اتحاد مردم متفرق شد و آنان را مطیع رسول خدا(ص) کرد به گونه‌ای که در مدت بسیار کوتاهی اسلام گسترش یافت و فراگیر شد.

وی با اشاره به روش دشمنان در ایجاد تفرقه بین مسلمانان گفت: در صدر اسلام یهودی ها و منافقان در پی ایجاد تفرقه بین مسلمانان بودند که از سوی خدای متعال حقایق بر پیامبر(ص) روشن و توطئه دشمنان خنثی می شد.

استاد درس خارج حوزه علمیه مشهدگفت: اکنون نیز در جامعه اسلامی خط نفاق بزرگترین عامل برای تفرقه میان مردم است و این خط از صدر اسلام تا کنون هم وجود داشته است و در آغاز پیروزی انقلاب هم که همه دنیا متوجه این انقلاب شد کسینجر از سیاستمداران یهودی آمریکا بهترین راه برای مبارزه با انقلاب اسلامی ایران را ایجاد تفرقه مذهبی بیان کرد.

آیت الله اشرفی شاهرودی در خصوص راه‌های برخورد با تفرقه افکنان داخلی و خارجی هم گفت: باید در راس مسئولان اتحاد باشد. اگر مسئولان و بزرگان کشور ما به راستی معتقد به نظام جمهوری اسلامی باشند و با مودت و محبت دور هم جمع شوند و دلسوز کشور باشند و مصالح مردم را سر لوحه فعالیت خویش قرار دهند اختلافات موجود به وحدت تبدیل می‌شود و می‌توانند کشور را به بهترین وجه بسازند تا برای کشورهای اسلامی و حتی جهان الگو شوند.

خدا و رسول الله(ص) محور اتحاد مسلمانان

مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی هم اظهار داشت: وحدت، کنارهم بودن و انسجام مسلمانان در مقابل دشمنان حول محور خدای متعال و محبت پیامبر(ص) در یک صف واحد و ایستادن در مقابل استکبار است که به‌دنبال ایجاد تفرقه و نابودی اسلام هستند.

حجت الاسلام هادی صاحبقرانی گلستانی افزود: دشمنان از راه ایجاد تفرقه تلاش می کنند با نفوذ افراد تکفیری، ارهابی و افراطی در بین شیعه و اهل سنت به اهداف خود برسند.

وی ادامه داد: راه مقابله با تفرقه افکنان خارجی که از سوی دشمنان حمایت می‌شوند و شبکه‌های ماهواره‌ای در اختیار آنها گذاشته می‌شود تولید و ترویج تفکر صحیح در رابطه با اسلام از سوی علمای دین است که با بصیرت بخشی و تاکید بر اتحاد توطئه‌ها را خنثی کنیم.

او اظهار داشت: در زمان پیامبر(ص) اختلافی بین مسلمانان نبود زیرا آن حضرت مومنان را به‌عنوان برادر قرار داد و سنت برداری را در زمان خود برقرار کرد و ما هم باید همان سیره را ادامه دهیم.

بصیرت راه مقابله با تفرقه

رییس اداره فرهنگی و تربیتی نمایندگی مجتمع آموزشی جامعه المصطفی در خراسان هم با بیان اینکه رسول الله(ص) همه مردمی که زیر پرچم حکومت اسلامی بودند را با انجام پیمانهای مختلف به صلح، اتحاد و دوستی فرا می‌خواند افزود: از امام علی(ع) هم نقل شده است که پیامبر(ص) شکاف‌های اجتماعی را به وحدت و فاصله ها را به هم پیوند می‌داد.

محسن پیشاهنگ افزود: در اطراف پیامبر(ص) هم از سلمان فارسی تا بلال حبشی که از قوم و ملیت دیگری بودند حضور داشتند اماپیامبر اتحاد را به صورت عملی و با رفتار خود نشان داد و بر این اتحاد و اجتماع تاکید می‌کرد چنانکه فرمود دست خدا با جماعت است.

وی با اشاره به هفته وحدت ادامه داد: امام خمینی (ره) با نام‌گذاری هفته وحدت اهمیت آن را نشان داد و همین راه و مسیر امام (ره) را مقام معظم رهبری هم پیموده اند و بر اهمیت وحدت تاکید نموده و توهین به مقدسات اهل سنت را حرام اعلام کرده‌اند و فرموده اند که هر کسی لا اله الا الله و محد رسول الله بگوید زیر پرچم اسلام است و دشمن هم متوجه اهمیت وحدت مسلمان شده و با روش‌های مختلف به دنبال تفرقه‌افکنی است.

او اضافه کرد: در شرایط کنونی که رسانه‌ها به خصوص در فضای مجازی اثر گذاری بسیاری دارند باید با استفاده از آنها نقش خود را در بصیرت بخشی و خنثی کردن توطئه دشمنان ایفا کنیم چون جنگ امروز، جنگی فرهنگی است و برای موفقیت در این جنگ باید از مهدکودک‌ها شروع و اهمیت اتحاد و نتایج تفرقه را برای نسل آینده بیان کنیم تا جامعه ما در مقابل توطئه دشمن واکسینه شود.

۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول از سوی امام خمینی (ره) هفته وحدت نام‌گذاری شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره «مژگان زن رضا پروانه» سریال پوست شیر بعد 2 سال / چجوری این همه تغییر کرد ؟! ...