فاصله زیاد سرانه دسترسی به کتابخانه‎‎ها در کشور با استانداردها


فاصله زیاد سرانه دسترسی به کتابخانه‎‎ها در کشور با استانداردها

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: باید آمار کتابخانه‌های کشور به پنج برابر عدد فعلی ارتقاء یابد تا سرانه دسترسی ما به سرانه استاندارد نزدیک شود.

«مهدی رمضانی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که توسعه کتابخانه‌ها و به دنبال آن توسعه کتاب و کتابخوانی اولویت اصلی نهاد کتابخانه‌های کشور است، گفت: از لحاظ سرانه کتاب‌خوانی در سراسر کشور تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و حداقل باید آمار کتابخانه‌های موجود به پنج برابر عدد فعلی ارتقاء یابد تا سرانه دسترسی ما به سرانه استاندارد نزدیک شود.

وی افزود: اعداد و ارقامی راجع به سرانه مطالعه در کشور اعلام می‌شود اما مبنای کتابخانه‌های عمومی، وضعیت مطالعه براساس میزان دسترسی به کتابخانه‌هاست که اگر بخواهیم استاندارد را رعایت کنیم باید سه هزار کتابخانه فعال کشور را به 15 هزار کتابخانه ارتقاء دهیم.

رمضانی یادآور شد: تاکنون نسبت به تلاش صورت گرفته در حوزه های مختلف رشد داشته‌ایم به گونه‌ای که در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 15 درصد در تعداد مراجعه، 17 درصد در عضویت کتابخانه‌های عمومی، دو درصد در تعداد کتابخانه‌ها و شش درصد هم در تعداد نسخه کتاب، رشد داشته‌ایم.

وی با بیان این که ساختار و فضای موجود استان یزد، ساختاری فرهنگی است و مسئولان یزد انگیزه فعالیت در زمینه کتابخانه ها را دارند، تاکید کرد: موضوعات فرهنگی، موضوعاتی است که همه باید در آن مشارکت داشته باشند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص نقش رفاه در میزان مطالعه افراد نیز اظهار کرد: کتابخانه محل و بستری است که در آن موانع اقتصادی نیز رفع می شود به عنوان مثال همزمان با هفته کتاب، عضویت در کتابخانه‌های سراسر کشور رایگان است لذا مانعی برای دسترسی به کتاب وجود ندارد به عبارتی نمی توانیم موانع مالی را مبنای دسترسی نداشتن به کتاب مطرح کنیم.

رمضانی با بیان این که کتاب باید اولین مرجع برای حل موضوعات و نکاتی باشد که در طول روز با آن مواجه می‌شویم، گفت: مسئولان و والدین باید نسبت به توجه کودکان به موضوع کتاب و کتابخونی و سوق دادن آنها به فضای مطالعه احساس مسئولیت داشته باشند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعبیر خواب تخم مرغ | دیدن خوردن تخم مرغ،تخم مرغ طلایی در خواب