بازارچه صنایع‌دستی مهریز نیاز به ساماندهی دارد


بازارچه صنایع‌دستی مهریز نیاز به ساماندهی دارد

یزد- ایرنا- رئیس اداره میراث‌فرهنگی ، صنایع‌دستی و گردشگری مهریز گفت: بازارچه و مرکز آموزش آثار هنرهای دستی محله تاریخی « مهرپادین» واقع در بافت قدیم مرکز این شهرستان نیاز به ساماندهی و نظارت بیشتری دارد.

مجاهد کرباسی روز سه‌شنبه در بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری و جمعی از مسئولان محلی از این بازارچه و مرکز آموزش آن افزود: ایجاد فضای‌سبز و تامین آب مورد نیاز برای ایجاد محیطی پرنشاط برای بازدیدکنندگان ضروری است.

وی ادامه داد: تامین روشنایی مناسب فضای بیرونی محل از دیگر نیازهای مرکز آموزش و بازارچه صنایع‌دستی است که همت و همکاری مسئولان را طلب می‌کند.

این مسئول فرهنگی شهرستان اظهارداشت: ساماندهی مسیر دسترسی مردم و گردشگران به محل بخشی از نیازهای اساسی این محل محسوب می‌شود.

به گفته کرباسی حضور و همکاری بخش‌های فرهنگی شهر برای بازدید بیشتر مردم از مجموعه نقش مهمی در معرفی آن به دیگران دارد.

در بازارچه صنایع دستی و در غرفه‌های مختلف آن آثاری از هنرمندان رشته‌های سبدبافی، چاقوسازی، سنگ‌تراشی، گیوه‌دوزی، ترکه‌بافی، تنورسازی، تراش‌سنگ‌های قیمتی و قلم‌زنی عرضه شده است.

تاکنون رشته‌های صنایع دستی چاقوسازی، سنگ تراشی و ترکه بافی شهرستان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

صنایع دستی نوعی محصول است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته شود، معمولاً این کلمه به روش‌های سنتی تولید کالا اطلاق می‌شود. لوازمی که به صورت تولید انبوه و یا با ماشین آلات مختلف ساخته شوند جزو صنایع دستی نیستند.

بدون شک این آثار با معرفی فرهنگ و آداب و رسوم هر منطقه، نقش مهمی در ایجاد اشتغال و تولید پایدار و توسعه دارد و باید بیش از گذشته برای احیای آن تلاش شود.

مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی به قبل از اسلام نسبت می‌دهند ۶۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون ۱۰۰ مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا