آلبوم افسانه چشمهایت از همایون شجریان و علیرضا قربانی؛ این شنیدنی دیدنی است.


آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان به آهنگسازی مهیار علیزاده بعد از گذشت پنج سال از انتشار اولین خبرها پیرامون این پروژه سرانجام با نام افسانه چشمهایت منتشر شد. اولین خبرها از تولید آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان به مرداد ماه سال 1393 برمی‌گردد و حالا این آلبوم با اشعاری از شاعران […] نوشته آلبوم افسانه چشمهایت از همایون شجریان...

آلبوم افسانه چشمهایت از همایون شجریان و علیرضا قربانی؛ این شنیدنی دیدنی است.آلبوم افسانه چشمهایت از همایون شجریان و علیرضا قربانی؛ این شنیدنی دیدنی است.
1+

آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان به آهنگسازی مهیار علیزاده بعد از گذشت پنج سال از انتشار اولین خبرها پیرامون این پروژه سرانجام با نام افسانه چشمهایت منتشر شد. اولین خبرها از تولید آلبوم مشترک علیرضا قربانی و همایون شجریان به مرداد ماه سال ۱۳۹۳ برمی‌گردد و حالا این آلبوم با اشعاری از شاعران بزرگی چون احمد شاملو، شفیعی کدکنی، محمد علی بهمنی و سیمین بهبهانی تحقق خواهد یافت. در این متن به حواشی و بررسی این آلبوم خواهیم پرداخت، با نت نوشت همراه باشید.

آلبوم افسانه چشمهایت

از حواشی اولیه آلبوم افسانه چشمهایت اینکه، در پی انتقاد عده‌ای از ضبط کلیپ این آلبوم در ایران مال و پخش عکس‌هایی از حضور شجریان و قربانی در این مجموعه، همایون شجریان در یادداشتی چنین واکنش نشان داد:

“اینان به‌سیاق آن قمه‌کشان قلم کشانند

چند سالی می‌شود که بعد از هر حرکت و خبری از فعالیت‌های صاحب این قلم، عده‌ای کمر به تخریب می‌بندند.

اینکه انگیزه و غایت‌شان چیست باشد برای فرصتی بهتر. همیشه بوده‌اند کسانی که به نقد اصولی و هنری کارهای من پرداخته‌اند و با نگاهی عالمانه و قلمی پاک و آزاده نقطه نظرات‌شان را به نگارش درآورده‌اند اما گروهی نیز بوده‌اند که به مثال قداره‌کشان و قمه‌کشان، قلم از پر شال برداشته‌اند و با جوهر حسادت و تعصب کور و به قصد تخریب وارد عمل شده‌اند. اینها به سیاق آن قمه‌کشان، قلم‌کشانند.

زمانی که برای کنسرت خیابانی بی‌مرز و محدوده و برای صدها هزار نفر علاقه‌مند درخواست دادم، گفتند به دنبال شهرت است و فرمودند به جای این بلندپروازی‌ها چند شب در سالن کنسرت رایگان اجرا کند! ما صحبت از چه می‌کردیم و آنها چه پاسخی می‌دادند. مقصود من از اجرای خیابانی، بردن موسیقی به متن شهر بود. به خیابان. به جایی که هر رهگذری فارغ از همه چیز شنونده‌ام باشد. قصد من از ایده‌ کنسرت خیابانی تنها رایگان بودن آن نبود و اینان درنیافتند که کنسرت خیابانی یعنی کنسرت برای رهگذران. چه فقیر و چه دارا. چه همدل و همراه و چه اهل احوالاتی دیگر. این یعنی معجزه‌ موسیقی که هیچ مرزی نمی‌شناسد. همه را برابر و یکسان زیر سقف لاجوردی خود جمع می‌کند. با هر زبان و فرهنگ و مسلکی. این یعنی صبح تا شبی نواختن و خواندن همانند نوازنده‌ای تنگدست که در کوچه و خیابانی دارد موسیقی‌اش را به گوش همه می‌رساند نه خواندن و نواختن در سالنی خاص در زمانی خاص و با محدوده و مرزی مشخص. حکایت کنسرت خیابانی که این چنین با جوهر قلم‌کشان زهرآلود می‌شود، وای به حال حرکت‌های دیگر که خدای ناکرده منافع مالی هم در پی داشته باشد.

اوج هنر قلم کشان در کنسرت «سی» به عرصه نمایش درآمد و از خودی و غیر خودی شنیدیم و هیچ نگفتیم و هنوز ادامه دارد. به تازگی حضور حقیر همراه علیرضا قربانی در لوکیشن انتخابی مدیر هنری به منظور گرفتن چند عکس و مصاحبه، همراه تصاویر مرتبط با آیین رونمایی که آن‌ هم تنها به دلیل خاص بودن طراحی کتابخانه و دالانی با معماری ایرانی از سوی ایشان پیشنهاد گردیده بود، برای قلم‌کشان ایجاد انگیزه کرده است. تا امروز که روزانه هزاران نفر از اقشار مختلف مردم به بازدید و خرید و عکس یادگاری می‌پرداخته‌اند خبری از ایشان نبود!!! تا عکسی از همایون در کتابخانه دیده شد آتش خشم شعله زد!! اخبار کذب جان گرفتند که آهنگ مشترک در مال اجرا کرده‌ایم؟؟؟ کاش تصاویر این اجرا را هم می‌گذاشتید!!

شنیده‌ها حاکی از تخلفات گسترده است!؟ چرا دایر است پس چنین جایی!؟ چرا تعطیلش نمی‌کنند تا مردم و هنرمندشان تکلیف خود را بدانند. قلم کشان محترم شما به من یاد ندهید چه بکنم چه نکنم. درسم را پس از سال‌ها شاگردی و هم‌نفسی با بزرگان ادب و هنر این مرز و بوم آموخته‌ام. من فراتر از این مردم نیستم و هر جا آنان می‌توانند حضور داشته باشند چنانچه لازم باشد من هم خواهم بود. چه آنجا کاخ سعد آباد و کنسرت «سی» باشد چه کتابخانه‌ای در یک مرکز خرید عمومی و چه سالن مجلل اسپیناس، چه فرهنگسرای بهمن که در رکاب پدر و گروه آوا افتتاح شد، چه کنسرت در خیابان و ته ناکجا آباد که آرزوی من است.

عزیزان گرامی، دیر زمانی شد که این حقیر جان و تن و دل را به معشوق سپرده امروز از چیزی باک ندارد بگذارید باز هم قلم بفرسایند. غرض این بود که بدانید چگونه با همرنگ و مخفی شدن در لابلای نقدهای مثلاً سازنده و درخشان هر از گاهی به دنبال تخریب، ظهور می‌کنند.

من نه شایسته ستایش و تقدیر شما نازنینان هستم و نه حتی قابل برای تقبیح از سوی قلم کشان. بدانید این را و اینگونه فکر کنید که مبادا روزی دل‌های نازک و مهربان‌تان از بخل این نامرادی‌ها ترک بردارد.”

بیشتر بخوانید: آلبوم ایران من اثر همایون شجریان و سهراب پورناظری؛ بر دشت من، باران توئی

آلبوم افسانه چشمهایت از همایون شجریان و علیرضا قربانی؛ این شنیدنی دیدنی است.

آلبوم افسانه چشمهایت از همایون شجریان و علیرضا قربانی؛ این شنیدنی دیدنی است.

علیرضا قربانی نیز این چنین واکنش نشان داده است:

“دوست و برادر عزیزم، همایون شجریان به تازگی در بیانیه‌ای که منتشر کرده است، گلایه‌هایی را مطرح کرده که خبر از داستانی بلند و دردی مشترک دارد. دردی که این روز‌ها گریبان بسیاری از هنرمندان را که، چون او با جان و دل برای مردمان‌شان نفس می‌کشند و همت می‌کنند گرفته است.

دشواری که همایونِ خویشتندار و صبور را به گلایه وا داشت، تجربهٔ مشترک امروز بسیاری از ما است. اندک کسانی هر از چندگاهی با قلم و عمل‌شان موجب رنجش خاطر اهالی هنر و فرهنگ می‌شوند و سال‌هاست که ما از دست و زبان آن‌ها در امان نیستیم. آن‌ها در تلاش هستند که شیرینی این رویداد خاص را که در موسیقی ایران کم نظیر است، برای ما تلخ کنند؛ که به لطف شما مردمان نازنین چنین نخواهد شد و ما با همت و پشت‌گرمی بیشتری در مسیر هنر و فرهنگ سرزمین‌مان، تمام آن‌چه را در توان داریم تقدیم خواهیم کرد.

اما در مورد حواشی پیش آمده لازم است که نکاتی را به صورت شفاف بیان کنم:

۱- پروژه افسانه چشم‌هایت همانطور که در تبلیغات هم مطرح شده است توسط یک حامی مالی (اسپانسر) و حقیقتا با یک نگاه فرهنگی حمایت می‌شود و غیر از آن هیچ شخص حقیقی یا حقوقی دخل و تصرفی در پروژه ندارد. استفاده از یک مکان خاص برای فیلم‌برداری صرفا به پیشنهاد مدیر هنری و کارگردان تصویری پروژه بوده و بر اساس معیار‌های دیداری متناسب با شعر و ادب و زیبایی بصری انتخاب شده است.

۲- ما نیز مانند دیگر مردمان عزیزمان در سال‌های گذشته، از فساد‌های مالی و غیرمالی که در کشور اتفاق افتاده، رنجیده خاطر هستیم و امیدواریم به زودی به تمام تخلفات و حقوق از دست رفته مردم در تمامی موارد رسیدگی شود. اما در این مورد خاص نه ما چنین گمانی را در مورد محل فیلمبرداری داشتیم و نه مطالب اثبات شده‌ای در این زمینه وجود داشت که ما از آن اطلاع داشته باشیم.

۳- از تمام آن‌هایی که دلسوزانه و مستدل موضوعی را تذکر می‌دهند یا با نیک‌اندیشی در موردی نوشته‌اند و گفته‌اند، حقیقتا سپاسگزاریم.

اما از بعضی هم که اسم و رسم و منافع گروهی آن‌ها بر ما پوشیده نیست، اگر با بدخواهی در این مورد گفتند و نوشتند و هدفشان جز ضربه زدن به اعتبار هنرمندان و آسیب زدن به فرهنگ و هنر کهن ماست، نخواهیم گذشت و امیدواریم با رجوع به اخلاق و کرامت انسانی بیاموزند هرگز انتقاد سازنده را با غرض‌ورزی و کینه آغشته نسازند.”

پیش فروش آلبوم افسانه چشمهایت از امروز آغاز شده است و طی روز‌های آینده بررسی قطعات آلبوم افسانه چشمهایت را در ادامه خواهید خواند.

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ می دانستید که این دختر همسر شهرام کاشانی بوده است!