آیا یک کوسه ماقبل تاریخ غول پیکر همچنان در اقیانوس‌ها زنده است؟


آیا یک کوسه ماقبل تاریخ غول پیکر همچنان در اقیانوس‌ها زنده است؟

جزئیاتی از یک کوسه ماقبل تاریخ به نام مگالودون کشف شده است که نشان دهنده‌ی عظیم‌الجثه و وحشتناک بودن آن است. اما آیا هنوز این نژاد زنده است؟ اگر فیلم آرواره‌ها (Jaws) را دیده‌اید، احتمالا مشهورترین صحنه آن را به یاد می‌آورید: آنجا که یک کوسه‌ی سفید غول پیکر به سمت یک قایق که سه شخصیت... نوشته آیا یک کوسه ماقبل تاریخ غول پیکر همچنان در...

جزئیاتی از یک کوسه ماقبل تاریخ به نام مگالودون کشف شده است که نشان دهنده‌ی عظیم‌الجثه و وحشتناک بودن آن است. اما آیا هنوز این نژاد زنده است؟

اگر فیلم آرواره‌ها (Jaws) را دیده‌اید، احتمالا مشهورترین صحنه آن را به یاد می‌آورید: آنجا که یک کوسه‌ی سفید غول پیکر به سمت یک قایق که سه شخصیت اصلی فیلم در آن هستند، شنا می‌کند و آن‌ها پس از شکار کوسه آن را می‌کشند. پس از اینکه یکی از بازیگران مرد (روی شیدر) کوسه را دید، یادآور شد که «شما به یک قایق بزرگ‌تر نیاز داشتید».

حالا سعی کنید یک کوسه بزرگ حتی بزرگ‌تر از کوسه این فیلم را تصور کنید. بزرگی آن می‌تواند با اندازه بزرگ‌ترین نهنگ جهان برابری کند. متخصصان این کوسه را Carchardon megalodon یا Carchalocles megalodon می‌نامند. نام رسمی آن در ادبیات C. megalodon است. آرواره‌های این کوسه بسیار بزرگتر از طول بدن انسان است. شکار انسان برای این کوسه همانند شکار یک ماهی کوچک است. شاید Megalodon بزرگترین شکارچی اقیانوس‌ها یا دریا‌ها باشد. نام این کوسه از زبان یونانی گرفته شده که به معنای «بزرگ دندان» است.

طبق گفته دانشمندان، مگالودون‌ها حدود 2.3 تا 3.6 میلیون سال پیش یعنی از اوایل دوره میوسن تا پایان دوره پیلوسن زندگی می‌کردند. مگالودون یکی از بزرگترین و بی‌رحم‌ترین شکارچیان زمین است که بیشتر از حیوان دیگری در کره زمین غذا می‌خورد.

کوسه‌ای با اندازه باور نکردنی

برای آن‌که اندازه واقعی این کوسه ماقبل تاریخ را درک کنید، طبق گفته‌های Patrick J. Schembri و Staphon، این کوسه غول‌ پیکر حدود 24 الی 25 متر (79 الی 82 فوت) طول دارد. بیشتر قایق‌های ماهیگیری حدود 98 فوت طول دارند، بنابراین مگالودون فقط کمی کوچکتر از یک قایق بود که برای صید ماهی در اندازه‌های مختلف استفاده می‌شد. به همین دلیل صید یا شکار چنین چیزی که تقریبا به اندازه قایق شماست، بسیار سخت است.

آیا یک کوسه ماقبل تاریخ غول پیکر همچنان در اقیانوس‌ها زنده است؟آیا یک کوسه ماقبل تاریخ غول پیکر همچنان در اقیانوس‌ها زنده است؟

قدرت آرواره یک مگالودون حداقل 6 برابر قوی‌تر از یک کوسه سفید بزرگ بود. بزرگ‌ترین مگالودون دندانی به طول 7.25 اینچ داشت! طبق بررسی‌ها وزن تعدادی از این 175 گونه بین 48 تا 103 تن است. پس این موضوع که آن‌ها اغلب مشغول غذا خوردن بوده‌اند، جای تعجبی ندارد.

آیا یک کوسه ماقبل تاریخ غول پیکر همچنان در اقیانوس‌ها زنده است؟آیا یک کوسه ماقبل تاریخ غول پیکر همچنان در اقیانوس‌ها زنده است؟

برخی از افراد معتقدند که این کوسی ماقبل تاریخ را در قرن بیستم و بیست و یکم دیده‌اند. چندین عکس مختلف از مگالودون‌ها وجود دارد، اما بسیاری از آن‌ها تغییر کرده‌اند. چند سال پیش، کانال Discovery تصویری را به نمایش گذاشت که بسیاری از دانشمندان را شوکه کرد. در این توضیحات آمده است که این عکس در سال 1942 در Cape Town توسط یک عکاس در زیر دریا گرفته شده است.

به طور خاص این عکس یک زیر دریایی و چیزی شبیه به یک کوسه‌ی غول پیکر را در پشت زیر دریایی آلمانی U-boat به نمایش می‌گذارند. اما هر کسی این فرضیه را باور ندارد و می‌گویند احتمالا آن یک شوخی است.

به گفته چند روزنامه نگار، همه دانشمندانی که در این فیلم ظاهر شده‌اند، احتمالا بازیگرانی هستند که برای حمایت از داستان مگالودون پول گرفته‌اند. تهیه کنندگان این فیلم نیز با انتقادت زیادی مواجه شدند، اما بار دیگر داستان مگالودون میلیون‌ها نفر را به خود جذب کرد. همچنین این سوال دوباره مطرح شد که آیا این کوسه‌های بزرگ هنوز در اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند؟

آیا یک کوسه ماقبل تاریخ غول پیکر همچنان در اقیانوس‌ها زنده است؟آیا یک کوسه ماقبل تاریخ غول پیکر همچنان در اقیانوس‌ها زنده است؟

کلکسیونی از دندان‌های مگالودون

چه چیزی باعث مرگ این کوسه ماقبل تاریخ شد؟

از آنجا که امروزه هیچ گزارش موثقی درباره‌ی مگالودون‌ها در جهان وجود ندارد، سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که دقیقا چه چیزی باعث انقراض این کوسه‌ها شده است؟

Catalina Pimiento محققی که مشغول مطالعه درباره‌ی مگالودون‌ها در دانشگاه فلوریداست، به نشنال جئوگرافیک گفت که دلیل عمده مرگ مگالودون‌ها، ظهور رقبایی مثل نهنگ‌های قاتل بوده است. چون آن‌ها قاتل‌هایی اجتماعی هستند، به‌ نظر می‌رسد نسبت به بزرگ دندان‌ها به شیوه‌ای متفاوت شکار می‌کنند. کوسه‌های سفید امروزی نیز همانند بزرگ دندان‌های گذشته شکارچیان بزرگی هستند که از بالا تا پایین جامعه‌ی خود را تحت تاثیر خود قرار می‌دهند.

برخی از دانشمندان فکر می‌کنند که این کوسه بزرگ سفید ممکن است یک مگالودون تکامل یافته باشد. اما اثبات چنین مسیر تکاملی دشوار است. از بسیاری جهات، بنظر می‌رسد که بزرگ دندان‌ها راه دایناسور‌های روی زمین را در اعماق دریاها پیش گرفته بوده‌اند. کوسه‌ای با اندازه خارق‌العاده که هنوز باعث به وجود آمدن افسانه‌های ترسناک و جذابیت بی‌پایان پس از آخرین شنای این جانور در اقیانوس‌ها، می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند