سمینار کربلا در فراسوی ‌تاریخ در هلند برگزار شد


سمینار  کربلا در فراسوی ‌تاریخ  در هلند برگزار شد

تهران- ایرنا- همزمان با ایام اربعین حسینی و دهه پایانی ماه صفر، به همت سفارت جمهوری اسلامی ایران در لاهه، نشست تخصصی کربلا در فراسوی ‌تاریخ برگزار شد.

در این سمینار ابتدا «سید مهدی حسینی اسفیدواجانی» محقق و نویسنده، به بیان تاریخ شعر عاشورایی به ویژه در ادبیات فارسی پرداخت. وی تحولات شعر عاشورایی از زمان واقعه عاشورا تا عصر حاضر را در چهار دوره دسته بندی و برای شرکت کنندگان تشریح کرد.
سپس «سید کمال میرخلف» تحت عنوان "سوگ و سلوک در هنر عاشورایی"، تجلی و نمایش عاشورا و قیام امام حسین علیه‌السلام در رشته‌های مختلف هنری و هنرهای برخاسته از این واقعه را تشریح کرد.

میرخلف عناصر زیبایی شناختی آثار هنری الهام‌بخش از عاشورا را بیان و آنها را با ویژگی‌های سایر آثار هنری - مذهبی مقایسه کرد.
سخنران اصلی این برنامه، محقق و مورخ برجسته کشورمان و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران حجت الاسلام والمسلمین «رسول جعفریان» بود که با معرفی مهمترین منابع تاریخی نقل وقایع کربلا از قرن اول تا دوره معاصر، به کنکاش و ارزیابی علمی آنها از منظر روش شناسی، تاریخ نگاری علمی و روایت‌گری‌های ادبی پرداخت.
به گفته جعفریان قدیمی‌ترین و معتبرترین مقاتل امام حسین علیه السلام، کتاب مقتل‌الحسین أبومخنف (متوفی۱۵۷ هجری) است که کاملا علمی و مبتنی بر اصول تاریخ نگاری نگاشته شده است و اگر چه نسخه‌ای از آن موجود نیست ولی طبری در تاریخ خود آن را گنجانده است. البته این با آنچه که امروزه به نام أبومخنف منتشر شده، متفاوت است.
جعفریان با بیان اینکه منابع اصلی تاریخ اسلام، پس از حمله مغول یعنی از قرن ششم به بعد، در شرق اسلامی نابود شدند یا رو به فراموشی رفتند، افزود: پس از قرن‌ها برای اولین بار منابع مهم تاریخ اسلام همچون تاریخ طبری، مروج الذهب مسعودی و تاریخ یعقوبی در لایدن هلند به چاپ رسیدند.
این سمینار که در محل خانه ایرانیان برگزار شد، با استقبال جمع قابل توجهی از علما، اساتید دانشگاه، اندیشمندان، دانشجویان ایرانی و دیپلمات‌های مسلمان برخی سفارت‌خانه‌های مقیم روبرو شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دادا محمد کجوری