مدارس اردکان دوشنبه این هفته تعطیل است


مدارس اردکان دوشنبه این هفته تعطیل است

یزد - ایرنا - رئیس شورای آموزش و پرورش اردکان گفت:‌ با توجه به حضور اغلب خانواده‌ها در مراسم عزاداری روزهای پایانی ماه صفر در روستای گردشگری مذهبی« توت» تصمیم به تعطیلی تمام مدارس شهرستان در دوشنبه هفته جاری برابر ششم آبان گرفته شد.

بهروز شهابی زاد روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به عزیمت مردم به روستای توت و بهره‌مندی بیشتر از مراسم و جلوگیری از ترددهای غیرضروری که ممکن است موجب بروز حوادث رانندگی در مسیر روستا شود؛ با مصوبه شورای تأمین شهرستان با تعطیلی تمام مدارس در این روز موافقت شد.

فرماندار اردکان تاکید کرد: تمام مدارس شهرستان اردکان روز سه‌شنبه دایر است.

فردا( یکشنبه) پنجم آبان و ۲۸ صفر سال ۱۴۴۱ هجری قمری مصادف با رحلت پیامبر اکرم ( ۱۱هجری قمری) و شهادت امام حسن مجتبی (۵۰ هجری قمری) در تقویم رسمی ایران تعطیل عمومی است.

همه ساله بیش از ۱۰۰ هزار نفر از مردم شهرها و روستاهای استان یزد، شهرستان اردکان و حتی دیگر استان‌ها بنا بر سنتی دیرینه در روزهای منتهی به ۲۸‌ ماه صفر مصادف با رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)، به روستای «میدان توت» از توابع بخش خرانق اردکان عزیمت می‌کنند.

این روستا با حدود کمتر از ۵۰ نفر جمعیت در ۷۵ کیلومتری شمال شرق شهر اردکان واقع است و به واسطه باور مذهبی مردم سال‌هاست که در دهه پایانی صفر مکانی برای برگزاری مراسم تعزیه و آیین‌های مذهبی است.

این مراسم با شماره ۵۳ در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد و در سال‌های اخیر علاوه بر سبقه مذهبی تبدیل به مکانی تفریحی شده و بسیاری از شهروندان اردکانی، اتاق‌ها و گاه حتی خانه‌هایی را در این روستا برپا کرده‌اند، طوری که به واسطه نگرش و باور مذهبی و هم علایق تفریحی مردم، تبدیل به روستایی نسبتاً وسیع شده است.

مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر یزد قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه شنبه 8 اردیبهشت 1403