فعالان صنایع‌دستی گیلان در تالش گرد هم‌ آمدند


فعالان صنایع‌دستی گیلان در تالش گرد هم‌ آمدند

آستارا - ایرنا - هشتمین نشست تخصصی فعالان صنایع‌دستی استان گیلان با هدف تشکیل شورای سیاست‌گذاری و ارائه راهکارهای توسعه پایدار این رشته هنری، در شهرستان تالش برگزار شد.

گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان حاکی است، معاون صنایع دستی این اداره کل روز سه شنبه در سالن همایش های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تالش اظهار کرد: در این نشست تخصصی صنایع دستی، ۲۵۰ نفر از هنرمندان و صنعتگران گلیم باف استان حضور دارند و انتخاب هیات های موسس برای سیاست گذاری و مشارکت ذینفعان برای توسعه صنایع دستی ضروری است.

فرزاد رشیدی افزود: تسهیل تصمیم گیری ها، ارتباط موثر با هنرمندان و بررسی مشکلات و ارائه پیشنهاد برای رفع آنها از مزایا و ثمرات اینگونه نشست هاست و توسعه و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی در اقتصاد پایدار روستایی نقش بسزایی دارد.

وی همکاری منسجم بخش های دولتی و غیردولتی مرتبط را برای ایجاد موزه تخصصی گلیم بافی در شهرستان تالش، برگزاری تورهای گردشگری خلاق با محوریت کارگاه های گلیم و تولید محتوای موثر جهت ارتباط بیشتر با مردم در فضای مجازی را برای بازاریابی صنایع دستی مهم دانست.

رشیدی مشارکت هنرمندان در تصمیم گیری های تخصصی رشته های صنایع دستی، استفاده از ظرفیت های موجود جهت رفع مشکلات و تلاش برای ثبت ملی شهر یا روستای گلیم بافی در استان گیلان را خواستار شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان، هنرمندان صنایع دستی را به خلاقیت در طراحی تولیدات خود و بسته بندی مناسب و منطبق بر تقاضای بازار توصیه کرد.

احمد جهانگیری سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تالش نیز در این همایش گفت: گلیم بافی مهمترین رشته صنایع دستی در این شهرستان است و در اقتصاد خانوارهای روستایی نقش اساسی دارد.

در پایان این نشست از سوی کارشناسان برنامه به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ داده شد.

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان؛ بالغ بر ۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی در بیش از ۸۰ رشته در این استان فعالیت می‌کنند و ۶۴ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و ۶ کالا نشان یونسکو دریافت کرده‌ و رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی و قلاب بافی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.

شهرستان تالش با ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در بخش های مرکزی، اسالم، حویق و کرگانرود در ۱۱۰ کیلومتری غرب مرکز استان گیلان واقع شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ هواشناسی؛ بارندگی در کرمان شدید است؛ مردم خراسان جنوبی منتظر بارش‌های سیل‌آسا باشند