کلزا در 6 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان کشت می‌شود


کلزا در 6 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان کشت می‌شود

زاهدان- ایرنا- رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: 6 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان در راستای افزایش خودکفایی کشور امسال به کشت کلزا اختصاص یافته است.

غلام حیدر زورقی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۵ تن بذر هیبرید کلزا و چهار هزار و ۲۰۰ تن انواع کود شیمیایی تاکنون برای توسعه کشت دانه‌های روغنی در سیستان و بلوچستان تهیه و آماده توزیع بین کشاورزان شده است.

وی ادامه داد: هر کیلو بذر کلزا بیش‌از ۱۰۰ هزار تومان است که جهادکشاورزی برای حمایت از کشاورزان هر کیلو بذر را با قیمت ۳۷ هزار تومان در اختیار آنان قرار می‌دهد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: کشت کلزا در این استان از نیمه دوم مهر آغاز و تا اوایل آذر ادامه دارد.

وی افزود: کشت کلزا در کنار گندم و جو در کاهش بیماری‌ها، آفات و رویش علف‌های هرز در مزارع تاثیر بسزایی دارد.
به گزارش ایرنا دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن و ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.روغن کلزا به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع شده و فاقد کلسترول از کیفیت بالایی برخوردار است.
گلرنگ (کاجیره) یا کاغاله گیاهی است یکساله که ارتفاع آن به حدود ۶۰ سانتیمتر می رسد.برگ‌های آن پهن، دندانه‌دار و بدون دمبرگ است که گل‌های آن منفرد، لوله‌ای و به رنگ زرد مایل به قرمز بوده که در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.
سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا و بهره گیری از رطوبت دریا توانمندی زیادی در تولید محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و بعضا منحصر به فرد از جمله انبه، موز، پاپایا، گواوا، هندوانه آناناسی، نارگیل، زیتون محلی، انار، مرکبات و غیره دارد.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید ۲ بار محصول را دارند.
هم اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چراغ سبز قایدی برای بازگشت به استقلال