مواد غذایی که بعد از ارتودنسی نباید خورد/ راهکار‌های طلائی برای تقویت شنوایی


مواد غذایی که بعد از ارتودنسی نباید خورد/ راهکار‌های طلائی برای تقویت شنوایی

در این بسته دانستنی‌های پزشکی درباره موادغذایی که همراه ارتودنسی نباید مصرف کرد و روش هایی برای تقویت شنوایی خواهیم گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

تقویت گوش

ژنتیک و عوامل محیطی مانند صدا‌ها علت اصلی کاهش شنوایی در افراد است، اما روش‌هایی برای پیشگیری از افت و حتی تقویت شنوایی وجود دارد. بیشتر مشکلات شنوایی زمانی شروع می‌شوند که سلول‌های مویی موجود در حلزون گوش و یا گوش داخلی خوب کار نکنند یا بمیرند.

گوش عضوی است که برای شنوایی خلق شده است و باید آن را از سرما و گرمای ناگهانی حفظ کنید. نفوذ آب و جانوران به داخل گوش برای آن زیانبار هستند. اگر این نوع عارضه مادرزادی باشد با دارو‌های گیاهی قابل درمان نخواهد بود، اما ضعف مادرزادی شنوایی با دارو‌ها و روش ‏های طب سنتی کاهش می‏ یابد. لازم است حفره گوش را مرتب از چرک و عفونت پاک کرد. غدد داخلی گوش برای حفاظت ماده‌ای سمی ترشح می‌کنند تا از ورود هوا و پشه و سایر موجودات در گوش جلوگیری کنند. این ترشحات با گرد و خاک ترکیب شده و انسداد‌هایی را بوجود می‌آورد.

برای حفظ بهداشت گوش هر از گاهی لازم است مواد زائد از بخش‌های داخلی گوش پاکیزه شود، اما شستشو دهنده‌ها نباید شیمیایی باشند، بلکه ترکیبات طبیعی بر اساس دارو‌هایی که در طب سنتی مطرح بوده بهترین خواهند بود. در این شرایط نیروی شنوایی هم تقویت می‌شود.

مواد غذایی که بعد از ارتودنسی نباید خورد/ راهکار‌های طلائی برای تقویت شنوایی

مواد غذایی که در زمان ارتودنسی نباید خورده شود

افرادی که دندان‌های خود را ارتودنسی می کنند تا مدت‌ها در جویدن غذا مشکل خواهند داشت. افراد ناخودآگاه با خوردن برخی مواد غذا‌یی باعث ایجاد حفره یا شکستگی می شوند و این امر به طور موثری پوسیدگی دندان ها را به دنبال خواهند داشت. رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند خطر ابتلا به حفره‌ها را از بین ببرد، اما هنوز هم باید از چند ماده غذایی اجتناب کنید تا اطمینان حاصل شود که ارتودنسی به دندان آسیب نمی‌رساند.

در وهله اول آب نبات به خاطر سفتی بیش از حدش می تواند به ارتودنسی و دندان آسیب برساند. مهمتر از همه این است که آب نبات ممکن است به دندان‌ها بچسبد و در آنجا ماندگار شود و خطر ایجاد حفره‌ها را بیشتر کند و انباشته شدن آن در زیر سیم‌های ارتودنسی تمیز کردن دندان‌های را دشوار خواهد کرد.

آجیل‌های سفت ترکیبی از بدترین مواد برای افرادی است که ارتودنسی انجام داده اند. اگر واقعا به دنبال پروتئین و چربی‌های سالم حاصل از آجیل هستید همیشه می‌توانید آجیل را با کره گردو یا کره بادام زمینی جایگزین کنید. ذرت این غذای به ظاهر بی ضرر در واقع یکی از بدترین چیز‌هایی است که در صورت داشتن ارتودنسی دندان وقتی خورده شود، دانه‌های خرد نشده و سفت و سخت آن ممکن است مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد.

مواد غذایی که بعد از ارتودنسی نباید خورد/ راهکار‌های طلائی برای تقویت شنوایی

نان‌های سفت می‌توانند بر روی سطح براکت‌های شما آسیب وارد کرده و آن‌ها را جدا کنند. به یاد داشته باشید که آن‌ها فقط مانند یک ماده چسبنده به دندان شما وصل شده اند. در حالی که این ماده به طور کلی به اندازه کافی قوی است تا در برابر اکثر غذا‌ها مقاومت کند، اما به هر حال غذا‌های سفت می‌توانند آن‌ها را شل کنند. اگر این اتفاق برای شما افتاد، وسوسه نشوید که خودتان دوباره براکت‌ها را وصل کنید.

آدامس حتی از ذرت هم مضرتر است و خوردن آن برای هر کسی که ارتودنسی دندان داشته باشد، کاملاً محدود است، به این دلیل که می‌تواند باعث شود سیم‌های بین براکت شما خم شوند.

چگونه می‌توان لکه آدامس را از بین برد
دشمن درجه یک لباس ها لکه آدامس است. این ماده چسبناک به سرعت به تمام الیاف پارچه می‌چسبد و روی آن پخش شده و سطحی کثیف و منزجر کننده را به وجود می‌آورد. لکه آدامس به سادگی قابل تمیز شدن است و می‌توان آن را کاملا از لباس پاک کرد به شرطی که روش درست این کار را بدانید. خمیردندان هم جزو موادی است که هر روز با آن سروکار داریم و احتمال این که این ماده روی لباس بریزد و آن را لک دار کند، زیاد دیده شده است.

یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای جدا کردن آدامس از لباس منجمدکردن آن است. اگر یک آدامس خور حرفه‌ای باشید حتما می‌دانید که بافت آدامس در مقابل حرارت نرم می‌شود و بر مقابل سرما نیز سفت و سخت می‌گردد و استفاده از این ویژگی شما را در پاک کردن لکه آدامس از روی لباس موفق خواهد کرد. برای این کار ابتدا یک تکه یخ بردارید و آن را روی تکه آدامسی که روی لباس شما چسبیده است بمالید تا این که آدامس کاملا سفت شود. سپس آدامس را با یک چاقوی پلاستیکی از روی لباس برداری طوری که آسیبی به بافت لباس نرسد. این کار را با سرعت انجام دهید تا آدامس فرصت نرم شدن نداشته باشد.‌ می‌توانید یک تکه یخ هم زیر لباس قرار دهید و با ساندویچ کردن آدامس بین دو یخ به کارتان سرعت ببخشید.

مواد غذایی که بعد از ارتودنسی نباید خورد/ راهکار‌های طلائی برای تقویت شنوایی

این ترفند را می‌توان در هر شرایطی که به یخ دسترسی وجود دارد انجام داد، اما اگر در منزل هستید و به فریزر دسترسی دارید می‌توانید از آن کمک بگیرید و لباس را لکه بری کنید. لباستان را طوری تا کنید که آدامس در قسمت رویی قرار بگیرد و با بقیه قسمت‌های لباس تماس نداشته باشد، سپس آن را داخل یک کیسه پلاستیکی تمیز قرار دهید و به مدت چند ساعت در فریزر بگذارید. سپس لباس را از فریزر خارج کنید و آدامس جامد را به راحتی از روی آن جدا کنید. البته اگر لباس شما بافتنی است یا گلدوزی و تزئیناتی روی آن وجود دارد بهتر است این کار را با دقت و احتیاط بیشتری انجام دهید تا آسیبی به آن نرسد.

اگر در شرایطی هستید که به یخ و فریزر دسترسی ندارید، می‌توانید از گرما برای تمیز کردن لکه آدامس کمک بگیرید. منابع غیرمستقیم حرارت مثل سشوار می‌توانند آدامس را ذوب کنند بدون آن که آسیبی به بافت لباس شما برسانند. پس محل لکه آدامس را در مقابل حرارت قرار دهید و زمانی که آدامس در حال ذوب شدن بود آن را با دست از روی لباس بردارید. توصیه می‌کنیم برای این کار از یک دستکش پلاستیکی و یا یک تکه نایلون معمولی کمک بگیرید، چون آدامس ممکن است داغ شده باشد و دست شما را بسوزاند. به این ترتیب لکه آدامس به طور کامل از سطح پارچه پاک می‌شود و شما می‌توانید در موقعیت مناسب لباس خود را به روش معمول بشویید و تمیز کنید.

بیشتر بدانید: زیبایی به قیمت نابینائی/ بلایی که کاشت مژه بر سر چشمانتان می‌آورد

تمیز کردن گیاهان
استفاده از شیر راهکار مناسبی برای پاک کردن برگ گیاهان و براق کردن آن‌ها است که شاید باورنکردنی باشد، اما موثر است. درخشش برگ‌های گیاهان و سبزینگی شفاف و تمیز، شادابی گیاهان خانه را چندبرابر می‌کند. از آنجایی که گیاهان خانگی به عنوان یک عنصر دکوری در داخل خانه شما حضور دارند، باید در تمیز نگه داشتن آن‌ها تلاش کنید.

تمیزبودن گیاهان برای سلامت بیشتر لازم است. آن‌ها در حالی که زیبایی را به خانه شما می‌آورند، هوا را هم پاکیزه کرده و اکسیژن‌رسانی را افزایش می‌دهند. همچنین توجه بیشتر به اجزای گیاه سبز باعث می‌شود بیماری و آفات را به سرعت تشخیص دهید. نیازی به گفتن این نکته نیست که تمیز بودن گیاهان آن‌ها را جذاب‌تر هم می‌کند. یادگیری روش‌های تمیزکردن برگ گل‌ها سخت نیست. برای این منظور می توانید گیاه را زیر آب بگذارید و آرامی و با آب ملایم آن را شستشو دهید. با انجام این کار، گیاه می تواند به جای جریان شدید آب، قطره‌های ملایم که به برگ‌ها آسیب نمی‌رساند، را دریافت کند. همچنین می توانید با استفاده از یک شلنگ یا اسپری هم این کار را انجام دهید.

مواد غذایی که بعد از ارتودنسی نباید خورد/ راهکار‌های طلائی برای تقویت شنوایی
اگر گیاه بسیار کثیف است، استفاده از یک براق کننده‌ی طبیعی موثر است، به جز گیاهانی که برگ و مو‌های کوچک دارند. از یک اسفنج و آب و صابون هم می توانید استفاده کنید و آن رابه آرامی روی برگ‌ها بکشید. همچنین میتوانید از روغن زیتون هم برای براق کردن گیاهانتان استفاده کنید. شیر هم برای چهره‌ی سالم گیاه مفید است. برای این کار، یک پارچه را در شیر فروبرده و سپس برگ‌هایی که میخواهید را تمیز کنید.

برای تمیز کردن گیاهان مخملی با مو‌های ریز می توانید از مسواک کمک بگیرید. کار سختی نیست؛ یک مسواک قدیمی برداشته و سپس برگ‌ها را در دستانتان بگیرید و به آرامی تمیز کنید. از پایین شروع کنید و به آرامی تا نوک برگ بکشید. به یاد داشته باشید مسواک را هر بار پس از استفاده بشویید و تا قبل از استفاده بعدی آن را خشک کرده باشید.‌ روش دیگری که می توان از آن جهت تمیز کردن گیاهان استفاده کرد برس‌های نرم هستند که می توانید برای تمیزکردن برگ‌ها استفاده کنید.

انتهای پیام/

چگون گیاهان آپارتمانی زیباتری داشته باشیم/ رهایی از لکه آدامس با چند ترفند ساده


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کسب نایب قهرمانی نماینده ایران در رشته فیفا 20