رونمایی از تندیسی برای فرماندهان عملیات مرصاد


مراسم رونمایی از تندیس شهیدان صیاد شیرازی و شوشتری با حضور خانواده‌های این دو شهید والامقام و جمعی از مسئولان استان کرمانشاه در محل مرکز فرهنگی و یادمان مرصاد برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار ایسنا،دکتر محمد ابراهیم الهی تبار معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه امروز(17مهر) در مراسم رونمایی از این تندیس‌، شهید صیاد شیرازی و شوشتری را جزو بزرگان برشمرد که برای حفاظت و حراست از ایران اسلامی از جانشان مایه گذاشتند.

الهی تبار ادامه داد: حیف بود بزرگانی همچون شهید صیاد و شهید شوشتری به مرگ طبیعی از بین بروند و شهادت بهترین ارمغان و هدیه ای بود که باید به این بزرگواران عرضه می‌شد تا نامشان برای همیشه جاودانه بماند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه ادامه داد: زمانی که شهید صیاد فرماندهی جنگ را به عهده گرفت سرنوشت جنگ به کلی تغییر کرد و از حالت پدافندی به حالت آفندی و عملیاتی درآمد، ضمن اینکه نقش شهید شوشتری هم در سالهای دفاع مقدس پررنگ و اثرگذار بود.

الهی تبار ادامه داد: رونمایی از تندیس این شهدای والامقام یک کار بزرگ و ماندگار است تا آیندگان با افتخار آفرینان کشور آشنا شوند.

سردار محمدنظر عظیمی فرمانده قرارگاه منطقه‌ای نجف اشرف سپاه پاسداران سخنران دیگر این مراسم از شهید صیاد و شهید شوشتری به عنوان چهره هایی شناخته شده برای مردم یاد کرد و افزود: امثال این شهیدان امروز ایران اسلامی را در قله افتخار قرار داده‌اند.

عظیمی ادامه داد: امثال شهید صیاد و شهید شوشتری انسانهای بزرگی بودند که می‌توانند مشعل‌های پرفروغی برای هدایت جامعه در آینده بشوند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای نجف اشرف سپاه پاسداران در ادامه با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه و حتی در کشور با تنوع قومی و مذهبی مواجه هستیم، گفت: دشمنان ملت ما فکر می‌کردند می‌توانند از این موضوع برای ساقط کردن نظام سوءاستفاده کنند و سرمایه گذاری های زیادی هم در این حوزه کرده بودند، غافل از اینکه از ۹۸۰۰ شهید استان کرمانشاه بیش از هزار و ۳۰۰ تن آنها شهدای اهل سنت هستند که این موضوع نشان از اتحاد بین شیعه و سنی دارد.

عظیمی با بیان اینکه شهید صیاد و شهید شوشتری از روز اول در سنگر مقابله با این جریانات قرار گرفته بودند، تأکید کرد: در شرایطی که دشمنان همه امکانات خود را برای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی آورده بودند و منافقین هم با آنها همراه شده بودند، امثال شهید صیاد و شهید شوشتری به عنوان موثرترین فرماندهان با کمک مردم به مقابله با دشمن آمدند.

عظیمی ادامه داد: شهید صیادشیرازی و شهید شوشتری یکی به دست منافقین که پست‌ترین انسانها هستند و دیگری به دست جنایتکاران تکفیری که امروز بلای جان بشریت شده‌اند، به شهادت رسیدند.

سردار مرادعلی محمدی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه نیز در این مراسم، اظهار کرد: تندیس این دو شهید والامقام با ارتفاع ۶ متر با وزن ۲۴ تن و از جنس بتن گلاسه ساخته شده است.

محمدی ادامه داد: قرار است خلاصه زندگینامه این دو شهید والامقام نیز در کنار این تندیس برای بازدید عموم نصب شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه در ادامه به نقش استان کرمانشاه در سالهای دفاع مقدس اشاره و اظهار کرد: مردم استان کرمانشاه در تمامی مراحل جنگ تحمیلی نقش مهم و اثرگذاری داشتند، اما نقش آنها در مرحله اول و مرحله پایانی سالهای دفاع مقدس برجسته‌تر است.

وی ادامه داد: مهمترین بخش‌های ایثارگری و فداکاری مردم استان کرمانشاه در جریان سالهای دفاع مقدس در مرحله اول آن شامل مقاومت مردم استان قبل از شروع رسمی جنگ تحمیلی بود، بنحوی‌که در فروردین و اردیبهشت سال ۱۳۵۹ پاسگاه های مرزی استان کرمانشاه شهید می‌دادند.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه کرمانشاهیان در دوران دفاع مقدس علاوه بر اینکه در سه جبهه مرزی، شمال غرب و جنوب می جنگیدند، با ضد انقلاب نیز مواجه بودند، ادامه داد: مردم استان کرمانشاه در مرحله پایانی جنگ تحمیلی نیز نقش مهمی داشتند، بنحوی که سرنوشت جنگ در این استان و در جریان عملیات مرصاد رقم خورد.

وی با اشاره به نقش مهم و اثرگذار شهید صیاد شیرازی و شهید شوشتری در جریان عملیات پیروزمندانه مرصاد، گفت: شهید صیاد در جریان این عملیات مهم به کمک هوانیروز توانست در برابر دشمنان ایستادگی کند و در همین زمان نیز قرارگاه منطقه ای نجف با فرماندهی شهید شوشتری نقش مهمی در پیروزی عملیات مرصاد ایفا کرد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه در ادامه اشاره ای هم به آغاز ساخت یادمان مرصاد در استان کرمانشاه توسط شهید صیاد شیرازی در سال ۷۱ داشت و افزود: این یادمان در ۸۰۰ متر مربع در سال ۸۶ افتتاح شد.

محمدی ادامه داد: پس از سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه در سال ۹۰ بودجه ای برای گسترش این یادمان اختصاص پیدا کرد که در نهایت کار عملیاتی تبدیل یادمان مرصاد به مرکز فرهنگی مرصاد در سال ۹۳ آغاز شد.

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه اضافه کرد: از سال ۹۴ عملیات اجرایی مرکز فرهنگی مرصاد با زیربنای ۱۸۰۰ متر مربع آغاز شد که در جریان این اقدامات حسینیه مرکز دو برابر شده و احداث رستوران، دو باب واحد تجاری، احداث دو پارکینگ شرقی و غربی، تخریب گنبد و نصب گنبد جدید، ساخت ماکت چهار فروند هلی کوپتر و...در برنامه توسعه مرکز فرهنگی و یادمان مرصاد قرار گرفت.

در ادامه این مراسم که با تقدیر از خانواده های این دو شهید والا مقام همراه بود از تندیس شهید صیاد شیرازی و سردار شوشتری که از فرماندهان عملیات مرصاد بودند رونمایی شد.

شهید امیر سپهبد علی صیاد شیرازی ۲۱ فروردین سال ۷۸ توسط منافقین کوردل و شهید سردار نورعلی شوشتری۲۶ مهر سال ۸۸ در حالی که در تدارک برگزاری همایش وحدت سران طوایف در استان سیستان و بلوچستان بود، در اقدامی تروریستی با حمله انتحاری به شهادت رسیدند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل