علم دین و دنیا مکمل همدیگر و لازمه خلافت انسان بر زمین است


علم دین و دنیا مکمل همدیگر و لازمه خلافت انسان بر زمین است

گروه اجتماعی- امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: علم دین و دنیا، مقابل همدیگر نیستند، بلکه مکمل یکدیگر بوده و همانند دو بال برای عروج انسان هستند؛ مجهز شدن به علم دین و هچنین علوم دنیوی لازمه خلافت شایسته انسان بر زمین است.

علم دین و دنیا مکمل همدیگر و لازمه خلافت انسان بر زمین است

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان صبح امروز، چهارشنبه سوم مهرماه در جمع طلاب و نمازگزاران مسجد مکی این شهر، گفت: خداوند در آیه 9 سوره مبارکه زمر می‌فرماید « هَلْ یَسْتَوِی الَّذینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذینَ لا یَعْلَمُونَ» یعنی آیا آنان که اهل علم و دانش هستند با مردم جاهل نادان یکسانند؟، در اینجا خداوند میان فرد عالم و جاهل تفاوت می‌گذارد.

وی با بیان اینکه دانش لازمه زندگی بشر است، ادامه داد: اولین چیزی که خداوند متعال به حضرت آدم عنایت کرد «علم» بود. خداوند متعال برای رفع اشکالات و شبهاتی که در ذهن فرشتگان در مورد فلسفه خلقت آدم وجود داشت و برای اینکه برتری آدم را بر فرشتگان و جن‌ها اثبات کند، آزمونی برگزار کرد و از فرشتگان خواست که خواص و فواید اشیاء را تشریح کنند، چون فرشتگان استعداد این علم را نداشتند در این امتحان ناکام شدند، اما آدم استعداد این علم را داشت، درس را فراگرفت و فوراً آن را بیان کرد.

امام جمعه اهل سنت زاهدان بیان کرد: وقتی شایستگی آدم در امر خلافت و جانشینی ثابت شد، الله تعالی به فرشتگان دستور داد که به او ادای احترام کنند. ادای احترام برای آدم تنها ادای احترام به شخص حضرت آدم نبود، بلکه در واقع ادای احترام به مقام بشریت و علمی بود که آدم آن را فراگرفته بود.

وی افزود: علم بصورت کلی، دو دسته است: خداشناسی و دنیاشناسی؛ الله تعالی ابتدا علم دنیاشناسی را که ضرورت دنیوی است به حضرت آدم تعلیم داد و بعد از آن، توبه‌اش پذیرفته شد و خداوند «علم نبوت» که همان علم خداشناسی است را به آدم عنایت کرد.

مولوی عبدالحمید اظهار کرد: علم دین و دنیا، مقابل همدیگر نیستند، بلکه مکمل یکدیگر بوده و همانند دو بال برای عروج انسان هستند؛ مجهز شدن به علم دین و هچنین علوم دنیوی لازمه خلافت شایسته انسان بر زمین است.

وی عنوان کرد: انسان برای آن‌که بتواند طبیعت را در اختیار درآورد و از آن برای منافع بشریت استفاده کند و همچنین برای آن‌که از بلاهای طبیعی جلوگیری کند، باید به علوم دنیوی مسلط شود، همان‌طور که می‌بینیم اختراعات و اکتشافات تا چه اندازه زندگی بشر را آسان‌تر کرده است.

این عالم اهل سنت علم شریعت را برای «خودسازی، کنترل نفس و رسیدن به خدا» ضروری دانست و افزود: علمی که انسان با فراگیری آن می‌تواند بر نفس و شیطان غلبه کند و رضایت خدا را به دست بیاورد «علم شریعت» است. اگر علم معنوی را کسب نکنیم، نمی‌توانیم به خودسازی برسیم و خود را از فریب‌های نفس امّاره و خطرهای دنیا نجات بدهیم.

وی غفلت از علم شریعت را سبب حسرت و سقوط دانست و اظهار کرد: جای افسوس است که بشر امروز خود را به علم آبادانی دنیا محدود کرده و به پیشرفت در اختراع، ابتکار، صنعت، تکنولوژی و اقتصاد راضی است و از علم خودشناسی و رسیدن به خدا غافل است. وقتی انسان خود را به منافع دنیا محدود کند، ارزشش پایین می‌آید.

رئیس دارالعلوم اهل سنت زاهدان افزود: رمز موفقیت جامعه ما در این است که طلاب علوم دینی خود را به علوم حوزوی محدود نکنند و دانشگاهیان نیز نسبت به علم دین بی‌اطلاع نمانند و هر دو گروه اهلِ نماز، ذاکر و عابد باشند و از طریق علوم دانشگاهی و شرعی به عظمت و وحدانیت خدا برسند. علوم دینی و دانشگاهی مکمل همدیگر و بال پرواز در جهت آبادانی دنیا و آخرت هستند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان