عزاداری سنتی هیات بنی‌اسد در یزد


عزاداری سنتی هیات بنی‌اسد در یزد

یزد - ایرنا- - همزمان با سومین روز شهادت سید و سالار شهیدان عالم حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، روز جمعه آئین سنتی هیات بنی‌اسد در مناطق مختلف استان یزد برگزار شد.

این آیین در فضایی معنوی و با حضور گسترده مردم عزادار و هیات‌های سینه‌زن و رنجیرزن برگزار شد و آنها به نشانه تشییع پیکر امام‌حسین (ع) و شهدای دشت کربلا در کوچه‌ها و خیابان‌ شهرها و روستاها به حرکت درآمدند.

عزاداران سپس با حضور در مساجد و حسینیه‌ها و برخی امامزادگان در رثای شهیدان مظلوم دشت نینوا به عزاداری و سوگواری پرداختند .

این مراسم در اغب شهرهای استان همراه با تعزیه‌خوانی و شبیه‌گردانی است که برگزار می‌شود.

عزاداری هیات بنی‌اسد در واقع یادآور روز ۱۲ محرم سال ۶۱ هجری است که در آن، طایفه «بنی اسد» به صحرای نینوا آمد و در حالی که اجساد مطهر شهدای کربلا عریان در زیر آفتاب سوزان است، آنها را تشییع و دفن کردند.

در این آیین عده‌ای لباس عربی می‌پوشند؛ حصیری بر روی دست بلند می‌کنند و بیل و کلنگ بر می‌دارند و با شعار «یا مظلوم یا سیدی، یا محروم یا سیدی، یا عطشان یا سیدی»، «حلو یا بنی‌اسد بالغاضریه» حرکت می‌کنند.

در این هیات، یک نفر در پوشش شیر همراه هیات حرکت می‌کند در حالی که با ۲ دست به سرش می‌زند به طرف جنازه‌هایی که روی درهای چوبی قرار دارد و چهار نفر زیر آنها را گرفته‌اند، می‌رود و آنها را می‌بوسند و می‌بویند.

استان یزد یک هزار و ۵۰۰ هیات مذهبی دارد .

همچننی آئین سنتی عزاداری سیزدهمین روز ماه محرم با ۱۰۴ سال قدمت امروز جمعه با حضور هیات‌های مختلف مذهبی و با اجتماع پرشور مردم ولایتمدار در مسجد تاریخی ملا اسماعیل شهر یزد برگزار شد.

در این مراسم هیات‌های عزاداری به یاد شهدای کربلا و حضرت امام‌حسین (ع) به سوگواری پرداختند و ذاکران و مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در رثای مظلومیت شهیدان دشت نینوا عزاداری کردند.

برگزاری آئین نخل‌برداری سیزدهم محرم در استان یزد

به گزارش ایرنا همچنین آئین سنتی نخل‌برداری در سومین روز شهادت امام‌حسین (ع) امروز با حضور گسترده مردم و هیات‌های عزادار در ۱۰ شهرستان‌ استان یزد برگزار شد.

در این آئین ابتدا هیات‌های عزادار به یاد امام‌حسین (ع) و سایر شهدای مظلوم کربلا با نظم و ترتیب به سوگواری پرداختند و بعد از اقامه نمازجماعت ظهر و عصر مبلغان دینی در خصوص فلسفه قیام امام حسین (ع) و وظایف مردم سخنرانی کردند.

نخل که در لغت فارسی به معنای تابوت است نزد مردم استان یزد نمادی از تابوت حضرت سیدالشهدا(ع) است.

نخل وسیله‌ای چوبی است که ۲ طرف آن به صورت مشبک، از چوب ساخته شده و بوسیله چوب‌های دیگر به هم مرتبط شده ‌و بر روی چهار تیر چوبی قرار دارد.

مردم سوگوار و اعضای هیات‌های مذهبی پس از آنکه نخل را به دور حسینیه گرداندند آن را در جای اولیه خود قرار می‌دهند و در حالی‌که به سر و سینه خود می‌زنند فریاد حسین حسین آنها در حسینیه طنین انداز می‌شود.

حدود ۵۰۰ نخل در استان یزد وجود دارد.

۷۵۳۶/ ۲۰۴۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا