علم گردش سنت مازندرانی‌ها در هفتمین روز از ماه محرم


 علم گردش  سنت مازندرانی‌ها در هفتمین روز از ماه محرم

ساری _ ایرنا _ علم گردش یا گرداندن علم، سنتی است که مازندرانی‌ها در هفتمین روز از ماه محرم برگزار می‌کنند.

به گزارش ایرنا، همزمان با سراسر کشور، مردم مازندران در ایام شهادت امام حسین (ع) رسوم و آیین خاصی برگزار می‌کنند که از جمله ان عباس خوانی و گرداندن علم است.

یک پژوهشگر فرهنگ بومی گفت: "عباس خانی" (عباس خوانی) یک نوع رجزخوانی و در واقع یک مقام از تعزیه است که در مازندران اجرا می‌شود.

علی رمضانی پاجی با بیان اینکه عباس خوانی در مقام حضرت ابوالفضل (ع) است، افزود: "منم آن عباس دلاور/پسر حیدر صفدر/ منم آن شیر علمدار/ پسر حیدر کرار" اشعاری است که در عباس‌خوانی با صدای بلند و در مقام شور و با زبان فارسی خوانده می‌شود.

وی اظهار کرد: این مقام از تعزیه تا ۱۷ ضرب دارد و با سینه‌زنی همراه است و سینه‌زنان با نوعی برخواستن از زمین به صورت یک پا، سینه‌زنی کرده و با تعزیه‌خوان همراهی می‌کنند.

این پژوهشگر با اشاره به برگزاری سنت "علم گردش" (گرداندن علم به شکل خانه به خانه) در فرهنگ مردم مازندران، تصریح کرد: مازندرانی‌ها هفتمین روز از محرم را روز ورود عاشورائیان به دشت کربلا می‌دانند و سنت گرداندن علم را در این روز برگزار می‌کنند.

رمضانی با بیان اینکه قبل از " علم گردش" ، مراسم "علم رخت کنی"(پوشاندن رخت عزا بر تن علم) انجام می‌شود به این شکل یک علم که چوبی است و به نیت پنج تن آل عبا، پنج انگشت بالای آن نصب است را رخت می‌بندند و در وسط حسینیه قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: پس از آن این علم به همراه هیات عزاداری در محله گردانده شده و وارد خانه‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه چنانچه صاحبخانه نذری داشته باشد اعم از ذبح قربانی و یا موارد دیگر در این روز انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: صاحبخانه از هیات عزاداری پذیرایی می‌کند و چنانچه خانواده‌ای در خانه بیمار داشته باشد با تبرک علم، طلب عافیت انجام می‌شود.

رمضانی گفت: این سنت بیشتر در شرق مازندران و اغلب در روستاها برگزار می‌شود و روستاییان آبی که با علم تبرک می‌کنند را برای برکت در کشت، به زمین‌های زراعی می‌ریزند.

/ ۱۸۹۹/۹۹۲۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


16 شعر در مورد معلم کلاس اول؛ اشعاری زیبا و خواندنی