2 اثر طبیعی مهریز در فهرست آثار ملی ثبت شد


2 اثر طبیعی مهریز در فهرست آثار ملی ثبت شد

یزد- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: دشت‌ ریواس روستای علی‌آباد چهل‌گزی و منطقه « آدرشک» بغدادآباد این شهرستان در فهرست آثار طبیعی کشور ثبت شده است.

مجاهد کرباسی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این ۲ اثر طبیعی با پیگیری مسئولان شهرستان و استان یزد در جلسه شورای ثبت آثار طبیعی ایران در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

وی ادامه داد: با ثبت این ۲ مورد هم اکنون ۱۰۳ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و این شهرستان حدود ۶۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی دارد

ریواس گیاهی خودرو به شمار می‌رود که فصل بهار در مراتع مهریز می‌روید و برگ‌های پهن خود را بر دامن دشت‌های شهرستان می‌گستراند.

تنها رویشگاه ریواس استان یزد در بخش مرکزی مهریز در حومه روستای علی‌آباد چهل‌گزی قرار دارد و رویش آن نمای زیبایی را به طبیعت این منطقه ارزانی می‌بخشد.

ریواس به عنوان گیاه خوراکی و دارویی از کاربردهای فراوانی برخوردار است و دارای ویتامین‌های آ و سی فراوان و املاح معدنی زیاد نظیر پتاسیم و کلسیم دارد.

دشت‌ریواس مهریز در ‎ ۷۰کیلومتری جنوب این شهر و در حاشیه جاده مهریز به شهر مروست از توابع شهرستان خاتم قرار دارد.

همچنین منطقه خوش آب و هوای آدرشک یکی از مکان‌های تفریحی شهرستان مهریز است که در فاصله ۱۳ کیلومتری این شهر قرار دارد.

در گذشته‌های دور در این منطقه درختان زرشک بسیاری وجود داشته است و به علت کیفیت بسیار بالای زرشک آن این منطقه را دراصطلاح محلی « آدرشک» نامیده‌اند.

منطقه آدرشک یکی از بهترین مناطق کوهستانی استان است ،و ویژگی‌های طبیعی منحصر به‌فردی دارد.

روستای چهل‌گزی بخش مرکزی مهریز با ۵۰۰ نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری شهر مهریز قرار دارد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
۷۵۴۱/ ۲۰۴۷


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارسلونا قهرمانی را تقدیم رئال مادرید کرد