تامین 10 هزار تن کود مورد نیاز کشاورزان خراسان شمالی


تامین 10 هزار تن کود مورد نیاز کشاورزان خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی گفت: 10 هزار تن کود فسفاته موردنیاز کشاورزان این استان در سال جاری تامین شده است که تقاضا برای استفاده از کود در مقایسه با پارسال به دلیل بارندگی‌های خوب 2 درصد رشد دارد.

محسن نظام دوست روز چهارشنبه در نشست خبری اظهار داشت: همچنین براساس برآوردها، سالانه ۲۵ هزار تن کود اوره در اراضی کشاورزی استان استفاده می شود که هم اکنون ۱۱ هزار تن آن تامین و توزیع شده است.

وی گفت: هم اکنون ذخایر کودی انبارهای استان خوب است که میزان ذخایر آن نسبت به سال گذشته ۱۰درصد افزایش دارد.

وی بحث انحراف و فروش های خارج از شبکه را نیز دغدغه و نگرانی اصلی کشاورزان دانست و اظهار داشت: در این خصوص ۶ پرونده به تعزیرات ارسال شد که ۴۰ تن کود شیمایی به شبکه برگشت.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از توزیع انواع کود شیمیایی توزیع در خارج از شبکه نداریم افزود: هم اکنون بحث نظارت بر شبکه توزیع داخلی و بخش خصوصی نیز مورد پایش و رصد کارشناسان این شرکت قرار می گیرد و همچنین در خصوص نظارت بر کیفیت و قیمت نیز به طور دائم نمونه برداری و کنترل می شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان شمالی بر حمایت تولید داخلی نیز تاکید کرد و افزود: در سال گذشته ۵۱ نوع کود داخلی توسط این شرکت بین کشاورزان توزیع می شد که هم اکنون به ۲۱۱ نوع رسیده که این امر در راستای کمک به کشاورزان و حمایت از تولید کننده های بخش خصوصی بوده است.

نظام دوست با بیان اینکه برای تامین امنیت غذایی، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی و تامین عناصر غذایی در خاک باید طبق استاندارد ها از انواع کود های شیمیایی برای تولید محصولات کشاورزی استفاده شود افزود: هم اکنون کشاورزان این استان نسبت به میانگین کشور کود کمتری در کشتزار ها بکار می برند که باید در این راستا بیشتر اطلاع رسانی شود.

وی گفت: اگر خاک فقر عناصر غذایی داشته باشد باید از انواع کود طبق نظر کارشناسان برای بهبود خاک استفاده کرد.

نظام دوست اظهار داشت: هم اکنون کشت کلزا در سطح کشتزار های این استان آغاز شده است که در بحث توزیع کود شیمیایی نیز برنامه ریزی شده است.

پیشتر، مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفته است: حدود ۶۰ درصد تولیدات این استان در بخش زراعی و باغی پاک تولید می شود.

عبدالله یوسفی اظهار کرد: میانگین استفاده از سموم شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی در این استان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.

میانگین کشوری در مصرف سموم شیمایی در هر هکتار ۶۰۰گرم است این در حالی است که در این استان در هر هکتار ۲۴۵ گرم انواع سموم استفاده می شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزاز است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

۳۰۰۷/ ۶۰۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج