هیتلر هم برنامه داشت!


یکی از مواردی را که غنی همواره به رخ رقبای سیاسی خود می کشد، "برنامه داشتن" است. دیشب گفت من برنامه دارم، سایر سیاسیون افغانستان ندارند. در انتخابات گذشته هم می گفت: من برنامه دارم، رقبایم شبنامه. اما آنچه را که غنی فراموش می کند...

یکی از مواردی را که غنی همواره به رخ رقبای سیاسی خود می کشد، "برنامه داشتن" است. دیشب گفت من برنامه دارم، سایر سیاسیون افغانستان ندارند. در انتخابات گذشته هم می گفت: من برنامه دارم، رقبایم شبنامه.

اما آنچه را که غنی فراموش می کند این است که برای یک سیاستمدار نفس برنامه داشتن فضیلت نیست، فضیلت این است که برنامه اخلاقی و انسانی داشته باشد؛ برنامه ای که معطوف به تامین عدالت و برابری و توسعه و رفاه باشد.

اگر نفس برنامه داشتن یک فضیلت می بود، باید هیتلر را فضیلتمدارترین دولتمرد دنیای مدرن می شناختند. زیرا او کلان ترین و جامع ترین برنامه را داشت و اتفاقا خیلی به صورت سیستماتیک و متدولوژیک تطبیق هم می کرد. برنامه ای که "راه حل نهایی" نام گرفته بود. برنامه ای برای قلع و قمع یهودیان، ایجاد کوره های آدم سوزی، برپایی آشویتس و اردوگاه های کار اجباری.

نفس برنامه داشتن، کافی نیست. غنی اگر می خواهد بگوید که من یک سر و گردن از رقبای خود بالاتر و ممتازتر هستم، باید ثابت کند که برنامه انسانی، غیرتباری و معطوف به توسعه و آزادی دارد، و "هیچ افغانی را از افغان دیگر برتر نمی داند"، ترکیب قومی را در ارگ ریاست جمهوری رعایت کرده، مخکشیزم را راه نینداخته، و موارد دیگر. چیزی که متاسفانه تا هنوز خلافش ثابت شده است.

عبدالشهید ثاقب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رخ ماه