تاریخ همدان در معرض تهدید


تاریخ همدان در معرض تهدید

پویش فرهیختگان برای موزه شدن بخشی از تاریخ هنر ایران در همدان با هدف حفظ آثار فرهنگی، هنری و تاریخی و با حمایت و ویترینی شدن مجموعه شخصی علیرضا سهرابی، مجموعه‌دار آثار هنری شکل گرفته است و تاکنون بیش از 520 نفر از چهره‌های شاخص دانشگاهی، هنری، کشوری و لشگری به آن پیوسته‌اند.

به گزارش ایسنا، از جمله بزرگانی که نام آنها در این پویش به چشم می‌خورد، استاد غلامحسین امیرخانی، حسن ناهید، نادر مشایخی، علیرضا بهرامی، شهرام خوش‌صفت، احمد فتوت، سیاوش دیهیمی، دکتر عباس مترجم، دکتر حسین صارمی، دکتر بهروز کارخانه‌ای، دکتر مهدی پرستار، دکتر یعقوب محمدی‌فر و ... هستند.

دکتر عباس مترجم، عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی سینا، یکی از افرادی است که در جایگاه یک باستان‌شناس از این مجموعه متنوع آثار فرهنگی، هنری و تاریخی بازدید به عمل آورده است، وی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: اشیایی که در این مجموعه موجود است، آثار هنری است که شامل تابلوهای نقاشی، اسناد کاغذی، سازهای اساتید به‌نام موسیقی ایران، نسخ خطی، مهرها و سنگهای متنوع، فرمانهای دولتی و شاهی، آثار دوره قاجار، آثار هنری شرق دور، صنایع دستی ... هستند.

وی با توضیح اینکه اکثر آثاری که در این مجموعه مشاهده کرده‌اند، متعلق به هنر دوره اسلامی یا دوره متاخر اسلامی هستند، افزود: اشیاء فراوان ارزشمند متعلق به دوره قاجار نیز در این مجموعه دیده می شود.

این باستان‌شناس همچنین از تابلوهای نقاشی غربی ارزشمندی در مجموعه سهرابی یاد کرد و ادامه داد: اگر بتوان این آثار را به یک موزه خصوصی تبدیل کرد که مردم از آنها بازدید کنند، از دو بعد فرهنگی و تبلیغی دارای ارزش است و حرکت شایسته‌ای انجام می گیرد.

مترجم افزود: روزی که ما از این مجموعه دیدن کردیم همه اشیاء قابل بازدید نبودند چرا که بر روی هم چیده شده بودند و در شرایط نامناسب و تلنبار شده نگهداری می شدند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با توضیح اینکه برخی از نسخ خطی مجموعه در حال از بین رفتن هستند، گفت: اشیاء موزه‌ای باید در دما و رطوبت مطلوب و مناسب نگهداری شوند و به عنوان مثال اشیاء کاغذی، اشیاء مواد عالی، اشیاء پارچه‌ای، سازهای موسیقی و ... در برابر نور و دما حساسیتهای متفاوت دارند و آثاری که من در این مجموعه دیدم در معرض آسیب بودند و شرایط نگهداری مناسب نداشتند.

وی در ادامه بیان کرد: آثار موجود در مجموعه سهرابی از لحاظ کمی و کیفی به اندازه‌ای هستند که بتوان یک مجموعه خصوصی متعارف از اشیاء اصل و نسب دار با کاتالوگ برای آنها تنظیم کرد.

این پژوهشگر حوزه باستان‌شناسی با بیان اینکه در همه جای دنیا هر شخص با تعدادی اشیاء ارزشمند می‌تواند یک مجموعه خصوصی داشته باشد، گفت: از آنجا که این مجموعه شامل آثار هنری متنوعی است که هر کدام یک کلکسیون کوچک را تشکیل می دهند، می توانند در کنار هم به یک مجموعه کامل تبدیل شوند.

مترجم در ادامه با توضیح جایگاه موزه‌ها در جذب گردشگر فرهنگی اظهار کرد: قطعا گردشگران فرهنگی که از همدان دیدن می‌کنند و علاقمند به بازدید از تپه هگمتانه و کتیبه‌های گنجنامه هستند، از موزه‌ای با مشخصات نامبرده هم بازدید خواهند کرد بنابراین وجود این موزه در جذب گردشگر فرهنگی نقش فراوانی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا در پایان به اهمیت جانمایی تاسیس موزه‌ها اشاره کرد و گفت: بهتر است موزه‌ها در محورهای اصلی شهر یا مسیرهای توریستی و تاریخی بنا شود تا بعد بازدید از آنها بیشتر شود و مورد استقبال گسترده‌تر قرار گرفته و سبب رونق گردشگری شوند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند