مین های داعش تهدید برای اهالی نینوا


خطر مواد منفجره باقیمانده از گروه وهابی صهیونیستی داعش همچنان مناطق دشت نینوا را تهدید می‌کند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از العراقیه؛ پس از گذشت چهار سال از عملیات آزادسازی استان نینوا و روستا‌ها و شهرک‌های این استان، خطر انفجار انواع مین‌ها و مواد منفجره کار گذاشته شده تروریست‌های داعش، همچنان جان شهروندان عراقی ساکن در این مناطق را تهدید می‌کند.
سمیر سلوکه خبرنگار شبکه تلویزیونی العراقیه در گزارشی گفت: میدان‌های مین و مواد منفجره و انواع بمب‌هایی که از تروریست‌های داعش در مناطقی از استان نینوا باقیمانده است همچنان تهدیدی برای جان شهروندان عراقی ساکن روستا‌ها و شهرک‌های این استان به شمار می‌رود. همچنین به دلیل خطر ناشی از انفجار این مین‌ها و بمب‌ها صد‌ها کشاورز تاکنون از کشاورزی در زمین‌های خود محروم مانده اند.
محمود قاسم از مسئولان محلی روستای تسراب کبیر در استان نینوا در مصاحبه با خبرنگار العراقیه گفت: ما در روستای تسراب کبیر زندگی می‌کنیم. شرق این روستا میدان مین است و انواع مین و مواد منفجره در زمین‌های آن کار گذاشته شده است و این مسئله بر کشاورزی و دامپروری تاثیر منفی گذاشته است. برخی از افراد ساده لوح به سمت این مناطق می‌روند. همچنین کشاورزان به این مناطق می‌روند تا کشاورزی کنند از این رو تعداد زیادی از آن‌ها شهید شدند. در روستای «آجوق» یک نفر شهید شد. یک چوپان نیز بر اثر انفجار مین در روستای «طوب زاوا» به شهادت رسید. در روستای «خراب دلیل» نیز سه نفر از اعضای یک خانواده بر اثر انفجار مین به شهادت رسیدند.
علی زینل یکی از کشاورزان دشت نینوا در مصاحبه با خبرنگار العراقیه گفت: دولت باید این منطقه را به طور کامل پاکسازی کند ما در نیمی از این روستا رفت و آمد نمی‌کنیم و آن را ترک کرده ایم. کشاورزان نمی‌توانند به نصف دیگر روستا نزدیک شوند.
خبرنگار العراقیه افزود: گروه تروریستی داعش تعداد بسیار زیادی از انواع مین و مواد منفجره را در مساحت گسترده‌ای از زمین‌های کشاورزی در دشت نینوا کار گذاشته است. تروریست‌ها با یاس و ناامیدی تلاش می‌کردند تا مانع از پیشروی نیرو‌های مسلح عراق در عملیات آزادسازی موصل شوند.
ابوسدره الترکمانی مسئول عملیات تیپ ۳۰ نیز در مصاحبه با العراقیه گفت: آمار تعداد مواد منفجره و مین‌ها و بمب‌هایی که یگان مهندسی تیپ ۳۰ در این مناطق کشف و خنثی کرده و از زمین بیرون کشیده است تقریبا ۲۴ هزار مواد منفجره است. سه نفر هم در یگان مهندسی در حین انجام ماموریت خنثی نمودن مین‌ها به شهادت رسیدند. بیش از ۲۵ شهروند عراقی تاکنون با انفجار این مین‌ها و بمب‌های باقیمانده از داعش به شهادت رسیده اند. این مین‌ها در میدان‌های مین در مزرعه‌های شیخ امیر تا روستا‌های بعشیقه و روستا‌های تل کیف کار گذاشته شده است.
خبرنگار العراقیه افزود: انفجار این مواد منفجره باعث شهادت و زخمی شدن تعدادی از شهروندان عراقی و نیرو‌های یگان مهندسی در ماه‌های گذشته شده است؛ بنابراین به فعالیت‌های نیرو‌های یگان مهندسی نیاز مبرمی وجود دارد تا این مواد منفجره کشف و از یمن خارج شده و خنثی شود؛ بنابراین مواد منفجره باقیمانده از تروریست‌های داعش همچنان خطر بزرگی بر‌ای جان شهروندان عراقی در روستا‌های دشت نینوا به شمار می‌رود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مقاومت عراق به یک هدف حیاتی در حیفا